معاون علمی موسسه بهداشت كودكان " ایندیرا گاندی " در كابل، پایتخت افغانستان، نسبت‌به افزایش بیماری سرطان خون در كودكان پنج تا‪ ۱۰‬ساله افغان هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، رسانه‌های افغانستان به نقل از" نورالحق یوسف زی " نوشتند كه این بیماری در میان كودكان افغان رو به افزایش است.

وی گفت: علت بروز این بیماری در كودكان این گروه سنی كه در بیمارستان ایندیراگاندی كابل بستری هستند، سوء تغذیه، شرایط زندگی و حملات هوایی در جنگ است.

این مقام بهداشتی تاكید كرد كه سرطان خون بیشتر در میان كودكان مناطق جنگ زده افغانستان بوجود می‌آید.

دكتر یوسف زی افزود: درگذشته این بیماری بندرت در میان كودكان مشاهده می‌شد، اما اكنون هرهفته یك یا دو كودك مبتلا به سرطان خون به موسسه بهداشت كودكان ایندیرا گاندی كابل مراجعه می‌كنند.

سرطان خون، نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون‌ساز بدن است كه با تكثیر و تكامل ناقص گلبول سفید خون و پیش‌سازهای آن، در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود و خون‌سازی و ایمنی طبیعی بدن انسان را مختل می‌كند.

سرطان خون شایع‌ترین سرطان در كودكان است و بیشترین شیوع آن در كودكان سنین دو تا هشت سال دیده می‌شود.

این بیماری بر اساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود كه سرطان خون حاد ‪ ۹۵‬درصد و سرطان خون مزمن پنج درصد سرطان خون در اطفال را تشكیل می‌دهد.

 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha