دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه :«به نظر من ابتدا باید این فرصت داده شود تا بار مالی اجرای این طرح تخمین زده شود و با متانت و بدون شتاب زدگی و با طرح برنامه ای در صدد اجرای این طرح برآمد .» تاکید کرد:«معتقدم که در شرایط کنونی که وزارت بهداشت با چالش های اعتباری روبرو است هر گونه بار جدید اجرایی که بار مالی آن طراحی و تضمین نشده باشد می تواند باعث بروز مشکلاتی شود ».

ابتدا بار مالی طرح ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان را تخمین بزنید/وزارت بهداشت با کمبودهای اعتباری کنونی نمیتواند این طرح را اجرا کند
سلامت نیوز: دکتر علیرضا زالی ،رئیس سازمان نظام پزشکی در رابطه با طرح ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان چنین بیان کرد :« با توجه به این که اجرای چنین طرح های مداخله ای در نظام سلامت نیازمند تحقق زیر ساخت هایی هست ، اگر زیر ساخت ها به انجام نرسد اجرای هر گونه طرح مداخله ای در نظام سلامت با آسیب ها و چالش ها فراوانی روبرو خواهد بود . این قاعده در رابطه با تمام طرح های مداخله ای صدق میکند . با این حال طرح ممنوعیت دوشغله بون پزشکان به صورت جدی مورد نظر است».

دکتر زالی ، رئیس سازمان نظام پزشکی  در حاشیه همایش توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی در راستای برنامه پزشک خانواده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در رابطه با اجرای چنین طرحی گفت :« برای تحقق این طرح باید زیر ساخت های لازم وجود داشته باشد ، که اگر این زیر ساخت ها وجود نداشته باشد با چندین آسیب روبرو خواهیم شد ، اولین آسیب و اتفاق و ناگوار این است که دسترسی مردم به خدمات بهداشتی - درمانی و پزشکی دچار خدشه می شود . شرایط توزیع نیروی تخصصی و نیروی ارائه دهندگان خدمات درمانی در شرایط کنونی کشور به گونه ای می باشد که در حال حاضر اقتضای اجرای چنین طرحی را ندارد .نکته حادز اهمیت این است که آسیب اصلی در این طرح را استان های محروم خواهند خورد ، به این دلیل که به اندازه کافی و به صورت کمی در حیطه نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد».

وی در ادامه افزود :«به طورکلی اولین مسئله ای که با اجرای شتاب زده و بدون تحقق زیر ساخت های این طرح به وجود می آید در زمینه بروز مشکل در دسترسی مردم به خدمات درمانی است که این امر از جمله شاخص های مهم در نظام سلامت است .اگر ملاحظات لازم برای اجرای این طرح صورت نگیرد ، اولین دسته ای که آسیب خواهد دید مردم هستند».

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور  خاطر نشان کرد :« دومین نکته ای که وجود دارد این است که این مسئله که اجرای طرح ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان در شرایط فعلی بر روی شاخص های بهداشت – درمان اثر منفی خواهد گذاشت یا نه ؟

اگر اجرای این طرح به خوبی صورت نگیرد و تدابیر لازم انجام نشود ممکن است به بروز اختلالاتی در ارائه خدمات درمان شود، شاخص های بهداشت – درمان را هم تحت تاثیر قرار بدهد .نکته  حائز اهمیت این است که این طرح تا به حال در سطح کشور انجام نشده است و تاثیر این طرح بر دسترسی مردم به خدمات  بهداشتی – درمانی ، شاخص های نظام سلامت مشخص نیست».

وی خاطر نشان کرد :«در ابتدا باید به این امر بیاندیشم که اگر ما با اجرای شتاب زده این طرح مخالفت می کنیم صرفا از منظر صنفی نیست بلکه بخشی از آن از نگاه مردم و گروهی است که در اجرای این طرح دچار آسیب نشوند».

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ، در ادامه یادآور شد :« مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در حال حاضر وزارت بهداشت اگر بخواهد چنین طرح هایی را اجرا کند با چالش های جدی در زمینه اعتباری روبرو خواهد بود . تا کنون تقریبا از 13 هزار و شصد میلیارد تومان اعتباری که برای وزارت بهداشت در سال جاری در نظر گرفته شده است ، چیزی حدود 6هزار میلیارد تومان آن محقق نشده است».

وی در ادامه چنین گفت :« دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال حاضر  با مشکلات جدی اعتباری روبرو هستند ، بسیاری از دانشگاه ها در پرداخت های اولیه ،مستمر و اجتناب ناپذیر خود با چالش مواجه هستند».

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت :« مجموعه ی بودجه عمومی کشور در زمینه اعتبارات هزینه ای با چالش جدی کسری نقدینگی روبرو است . در چنین شرایطی که دولت و وزارت بهداشت با چالش جدی کمبود اعتبارات روبرو است ، روشن است اجرای طرحی که حتما نیازمند اعتبارات نوین مالی دارد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد .

در کل اجرای این طرح بدون تامین مکفی، مستمر و تضمین شده اعتبارات ، کاری بیهوده خواهد بود . ما معتقدیم که در شرایط کنونی که وزارت بهداشت با چالش های اعتباری روبرو است هر گونه بار جدید اجرایی که بار مالی آن طراحی و تضمین نشده باشد می تواند باعث بروز مشکلاتی شود ».

علیرضا زالی گفت :«بررسی مشترکی بین سازمان نظام پزشکی کشور ومعاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است ، در این بررسی نشان داده شده است که برای اجرای این طرح در سال  جاری به  3 هزار میلیارد تومان نیاز اولیه دانشگاه های علوم پزشکی برای تحقق بخشی از قانون توسعه پنجم که مرتبط با این طرح، شده است .

اگر تاکنون بخشی از قانون توسعه پنجم محقق نشده است بخش عمده آن به دلیل مشکلات اعتباری و اجرایی دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور می باشد ، تا کنون چهار تن از وزیران علاقه مند به اجرای مصوبه قانون توسعه پنجم بوده اند اما به دلیل مشکلات اعتباری و اجرایی نتوانسته اند این طرح را عملی کنند ».

وی در پایان گفت :« به نظر من ابتدا باید این فرصت داده شود تا بار مالی اجرای این طرح تخمین زده شود و با متانت و بدون شتاب زدگی و با طرح برنامه ای در صدد اجرای این طرح برآمد .

این دیدگاه غیر قابل انعطاف به نحوه اشتغال پزشکان  فقط در چند منطقه جهان نظیر چین و هند مشاهده می شود . اجرای این طرح در دنیا به صورت محدودیت نسبی در حال انجام است و هیچ کجای دنیا به صورت کامل وارد این طرح نشده اند .اجرای این طرح با ید بر اساس مقتضیات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایرانی باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha