مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با ابراز گلایه از فضاسازی علیه گام بزرگ دولت جدید در جهت رایگان کردن داروی بیماران خاص، تاکید کرد:« با وجود گذشت پنج ماه، در حالی که ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده بود و حتی تا سطح شورای امنیت ملی رفته بود لاینحل باقی مانده بود که در دولت جدید با هماهنگی های دو وزارتخانه رفاه و بهداشت و بیمه ها این امر محقق شد و در عرض یک هفته به آن سروسامان داده شد.»

موضوع داروی بیماران خاص تا سطح شورای امنیت ملی هم پیش رفته بود
سلامت نیوز:‌ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با ابراز گلایه از فضاسازی علیه گام بزرگ دولت جدید در جهت رایگان کردن داروی بیماران خاص، تاکید کرد:« تامین اجتماعی طبق لیست تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، فرانشیز داروهای بیماران خاص را حذف کرده است. داروهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد برابر با قیمت ایرانی آن در اختیار بیمار قرار می گیرد اما اگر دارویی مشابه داخلی نداشته باشد بیمه آن را تقبل می کند. »

 دکتر سید تقی نوربخش در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره رایگان شدن داروهای بیماران خاص گفت: « رایگان شدن داروهای بیماران خاص گام اولی است که در دولت تدبیر و امید در جهت رفع مشکل بیماران برداشته شده است. این مسئله در تبصره بودجه 92 ذکر شده بود اما با وجود گذشت پنج ماه، در حالی که ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده بود و حتی تا سطح شورای امنیت ملی رفته بود لاینحل باقی مانده بود که در دولت جدید با هماهنگی های دو وزارتخانه رفاه و بهداشت و بیمه ها این امر محقق شد و در عرض یک هفته به آن سروسامان داده شد.»

وی ادامه داد:« البته مردم مشکلات دارویی زیادی دارند اما گامی که در جهت بیماران خاص برداشته شد قدم مثبتی بود که متاسفانه رسانه ها به صورت مناسبی به آن نپرداختند و با فضاسازی علیه آن کام مردم و مسئولینی که در این راه قدم برداشتند را تلخ کردند که این برای درمان مردم خوب نیست و نمی دانم تحریک این قضیه چه نفعی به مردم می رساند.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در هر کاری ممکن است در روزهای اول مشکلاتی بروز کند در اجرای این برنامه نیز در سه، چهار روز اول مشکلاتی در کدینگ داروها بود، تاکید کرد: « با حرکت خوبی که بین وزارت رفاه و بهداشت انجام شد بودجه این کار تخصیص داده شد و سازمان تامین اجتماعی نیز در حال اجرای آن است و مشکلی ندارد. تامین اجتماعی، طبق لیست تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، فرانشیز داروهای بیماران خاص را حذف کرده است. داروهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد طبیعتا برابر با قیمت ایرانی آن در اختیار بیمار قرار می گیرد اما اگر دارویی مشابه داخلی نداشته باشد بیمه آن را تقبل می کند. »

وی با انتقاد از خبر نادرست یکی از خبرگزاری ها که از بیماری ام اس به عنوان بیمار خاص یاد کرده بود و برای آن حاشیه سازی کرده بود؛ گفت: «بیماران ام اس جزء بیماران خاص نیستند البته قبول داریم که این بیماران مشکلات فراوانی دارند. متاسفانه فضاسازی ها برای گام بزرگی که در دولت جدید برداشته شد ابهام ایجاد می کند. »

دکتر نوربخش خاطرنشان کرد: « بیماران خاص تعریف مشخصی دارند و طبق تعریفی که قانونگذار از سال 1379 برای بیماری های خاص ابلاغ کرده است ، بیماران هموفیلی، تالاسمی و کلیوی به عنوان بیمار خاص شناخته می شوند. ما بیماری های سخت زیادی داریم اما نمی توان هر نوع بیماری سخت و صعب العلاجی را در زمره بیماران خاص قرار داد. بسیاری از بیماران دیالیزی برای هزینه های درمان خود مجبور به فروش خانه و زندگی خود بودند اما این گام مثبت در جهت رفع مشکلات این دسته از بیماران خاص بود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر داروخانه هایی که داروی بیماران خاص را عرضه می کنند؛ دارو را به صورت رایگان در اختیار بیماران خاص دارنده بیمه تامین اجتماعی قرار می دهند، گفت: «بله این کار در حال انجام شدن است و حتی می توانید برای اطمینان به داروخانه 13 آبان مراجعه کنید. طبیعتا منظور از رایگان بودن داروی بیماران خاص، داروی مربوط به بیماری آنها است نه اینکه اگر بیمار به عنوان مثال دچار سرماخوردگی یا هر بیماری دیگری شد داروی وی رایگان باشد.»

وی با ابراز گلایه از برخی رسانه ها که به جای کمک به اطلاع رسانی درباره این اقدام با آن به صورت ژورنالیستی برخورد کردند، گفت:« اگر حرکت مثبتی انجام می شود گرچه اشکالاتی در ابتدای کار وجود داشته باشد لااقل نکات مثبت آن نیز ذکر شود اما هرچه پیگیری کردیم هیچ رسانه ای از اقدام مثبت انجام شده اطلاع رسانی مناسبی نداشته است.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: « مسئولین اگر قدم مثبتی برمی دارند باید تشویق شوند البته من مخالف نقد رسانه ها نیستم اما رایگان کردن داروهای بیماران خاص یک کار ملی و بزرگی بود که مشکلات در سه، چهار روز اول در کدینگ داروها وجود داشت اما هدف ما این بود که هرچه سریع تر بیماران خاص از مزایای این اقدام بهره مند شوند ولی آنقدر حرف های ژرونالیستی رد و بدل شد که مردم اصلا متوجه این اقدام مثبت نشدند البته بیماران خاص خودشان این قضیه را لمس می کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha