سلامت نیوز : یک جراح گوش، حلق و بینی گفت: چاقی یکی از علل عمده خطرساز در انسداد راه‌های هوایی و ابتلای فرد به سندروم وقفه تنفسی در خواب می‌شود.

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ؛ با اشاره به اینکه تهویه ریوی در هنگام خواب در همه افراد کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در زمان خوابیدن دی اکسید کربن شریانی افزایش یافته و عضلات حلقی شل می‌شود، در نتیجه راه هوایی فوقانی باریک شده و مقاومت دستگاه تنفس بالا می‌رود. خواب طبیعی دارای مراحلی است که به صورت چرخه‌ای ظهور می‌کند و هر مرحله با طرح خاصی از امواج نوار مغزی همراه است.

وی با بیان اینکه افراد گاهی اوقات در حین خواب طبیعی، دچار سندروم وقفه تنفسی و کاهش جریان هوا می‌شوند، گفت: به قطع کامل جریان هوا به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر وقفه تنفسی گفته می‌شود. برخی مواقع هیپوپنه یا کاهش قابل ملاحظه جریان هوا نیز در اشخاص به خواب رفته بروز می‌کند که میزان بروز این موارد با افزایش سن بیشتر می‌شود. مدت و فراوانی این سندروم در بیماران مبتلا به حدی افزایش می یابد که وقفه تنفسی ایجاد شده حتی ممکن است سبب انقطاع خواب شود.

این جراح گوش، حلق و بینی، انسداد مسیر تنفسی فوقانی و کاهش نیروی پیش برنده تنفسی که ممکن است بی‌هیچ دلیل یا به دنبال آسیب دستگاه عصبی مرکزی در افراد ایجاد شود را علت اصلی ابتلا به سندرم وقفه تنفسی در خواب دانست و افزود: مهمترین پیامد این بیماری بروز اختلال خواب در شخص مبتلا است که به صورت خواب آلودگی مفرط روزانه بوده و مانع از فعالیت روزانه می‌شود. باید توجه داشت بروز این عارضه در رانندگان وسایط نقلیه خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

وی خروپف و نفس کشیدن بلند، تحریک پذیری، سردرد، فشار خون بالا و افزایش احتمال ابتلا به مرگ ناگهانی را از جمله علایم سندروم وقفه تنفسی در خواب عنوان و اظهار داشت: این بیماری در ۴ درصد مردان میانسال و مسن بروز می‌کند و شیوع آن در زنان کمتر است.

دکتر رزم پا یادآور شد: از جمله علل عمده خطرساز در انسداد مسیر تنفس می توان به چاقی، شکل غیرطبیعی راه هوایی فوقانی که از بزرگی لوزه‌ها ناشی می شود، بزرگی یا کوچکی زبان و کام نرم طویل همچنین کوچکی فک تحتانی اشاره کرد. در چنین وضعیتی حتی شل شدن طبیعی عضله راه هوایی فوقانی در حین خواب ممکن است موجب انسداد کامل مسیر تنفس و وقفه کامل جریان هوا شود.

این متخصص و جراح گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: پس از دوره‌های متغیری از انسداد راه هوایی، بیمار از خواب بیدار شده، قوام عضله به حالت قبلی بازگشته و راه هوایی باز می شود. این چرخه ممکن است در طول شب صدها بار تکرار شده و منجر به وقوع دورهای متعددی از وقفه تنفسی و اختلال بارز الگوی طبیعی خواب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha