رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: 73 درصد معتادان تزریقی كه حداقل یكسال بر درمان با متادون وفادار مانده‌اند، پس از این مدت بجز متادون به هیچ ماده دیگری اعتیاد ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد مهدی گویا،‌ امروز در جلسه دیدار اعضای كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با مسئولان و كارشناسان درمان اعتیاد از كشورهای اردن، مصر و لبنان، در واكنش به سخنان پدر هادی از كشور لبنان كه درمان از روش 12گانه اصول ایمانی را موثرتر از درمان دارویی اعتیاد اعلام كرد، گفت: این یك بحث فلسفی است و من متاسفم كه بگویم با شما هم عقیده نیستم.
وی گفت: اعتیاد یك بیماری روانی است كه در پی اضطراب، افسردگی یا هر دوی آ‌نها در افرادی كه آستانه تحمل پایین دارند بروز می كند، ساده ترین واكنش چنین افرادی در مقابل این ناراحتی های روانی، رو آوردن به مواد مخدر است.
وی ادامه داد: ما فكر می‌كنیم معتادان، آسیب دیدگان اجتماعی هستند و باید مانند یك فرد تصادفی با آنها رفتار كرد، ما وظیفه داریم صرف نظر از اینكه فرد معتاد چه عقایدی دارد آنها را درمان كنیم.
گویا، گفت: ما در ایران به متادون به عنوان یك ماده مخدر نگاه نمی‌كنیم،‌ بلكه یك روش جایگزین برای كاهش آسیب معتادان تزریقی است، تجربه چند ساله اخیر نیز نشان داده است،‌ افرادی كه حداقل یك سال بر درمان جایگزین با متادون مانده‌اند، پس از این مدت هیچ ماده دیگری مصرف نمی‌كنند در حالی كه میزان موفقیت روش اصول 12گانه ایمانی كه در موسسه معتادان گمنام پیگیری می‌شود این میزان موفقیت را ندارد.
صحبتهای گویا در پی سخنان «پدرهادی»، روحانی لبنانی ابراز شد كه پیش از وی گفت: ما امروز چیزهای زیادی از متخصصان ایرانی یاد گرفتیم، افرادی را دیدیم كه نسبت به درد و رنج انسانهای ضعیف احساس مسئولیت می‌كنند و فقط خود را ملزم به انجام وظایف اداری خود نمی‌دانند.
وی افزود: اما یك مسئله مهم وجود دارد و آن این است كه هیچ كس معتاد به دنیا نمی‌آید، این تصمیمی است كه هر فرد به علت عقایدی كه دارد آزادانه انتخاب می‌كند، بنابراین درمان آنها نیز یك موضوع اعتقادی است كه باید دید آیا با سختگیری در اعتقادات حل می شود یا آزادی مطلق.
وی گفت: توجه به یك موضوع دیگر نیز مهم است و آن اینكه متادون خود یك ماده مخدر است و استفاده از این ماده اجازه نمی‌دهد كه فرد خود را رها كند، آزادانه تصمیم بگیرد و متحول شود، داروهای جایگزین شاید اثر بخش باشند اما استفاده از گامهای 12گانه درمانی ایمانی با تقویت اراده افراد موثرتر است.
آذرخش مكری، روانپزشك و معاون مركز ملی مطالعات اعتیاد در پی این گفت و گو، اظهار داشت: در كشور ما همه انواع درمان اعتیاد وجود دارد و به موازات درمان گسترده معتادان تزریقی با متادون، درمان از روش گامهای 12گانه ایمانی در موسسه معتادان گمنام نیز انجام می‌شود.
وی گفت: تجربه نشان داده است كه هیچكدام از این روشهای درمانی موجب تضعیف دیگری نمی‌شود و ما باید حداكثر روشهای درمانی را عرضه كنیم تا هر معتاد به روشی كه مورد قبول اوست جواب دهد و هنوز علم نمی‌تواند بگوید كه كدام درمان بهتر است.
گویا در این مراسم همچنین گفت: من به عنوان یك مشاور بهداشتی توصیه می‌كنم كه اگر برنامه‌ای برای درمان و كاهش آسیب در هر كشور می‌خواهد اجرا شود باید از همان ابتدا همه جنبه‌های مختلف آن دیده شود و یك برنامه جامع و با همكاری سازمانهای مختلف تنظیم شود تا در عمل با مشكلات اجرایی مواجه نشود.
وی گفت:‌ مهمترین نیازی كه در یك برنامه درمانی معتادان لازم است، داشتن اطلاعات مربوط به تعداد مصرف كنندگان مواد یا حداقل تخمین مصرف كنندگان، گروههای مختلف آنها و بعد آگاهی یافتن از تعداد افرادی است كه از همین طریق دچار عفونتهای بعدی مانند ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C شده‌اند، است.
گویا افزود: در مرحله بعد باید هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم كه اعتیاد به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌كند نیز برآورد شود، باید برای همه گروههای آسیب دیده، افراد دارای رفتارهای پر خطر و افراد عادی جامعه برنامه داشته باشیم و البته مسئولیت ما در قبال افرادی كه رفتار پر خطر دارند چه برای خودشان و چه برای حفظ سلامت جامعه بیشتر است.
وی همچنین در مورد برنامه كنترل سل در زندانها توضیح داد: برنامه مبارزه با سل در جامعه یك برنامه غیر فعال(passive) است یكی فقط كسی كه به پزشك مراجعه كند معاینه و درمان می‌شود اما بر اساس توافقنامه وزارت بهداشت با سازمان زندانها كه 6 سال پیش منعقد شد در زندانها این برنامه كاملاً فعالانه انجام می‌شود.
وی گفت:در زندانها تمام زندانیان معاینه می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند، مشابه این برنامه در مورد هپاتیت نیز در زندانها انجام می‌شود و هر دو این برنامه‌ها در ایران موفقیت آمیز بوده است كه می‌تواند الگوی منطقه باشد.
مینو محرز، رئیس مركز تحقیقات ایدز ایران نیز در این جلسه گفت: یكی از مهمترین اقدامات لازم برای كاهش آسیب معتادان در كنار استفاده از متادون به عنوان درمان جایگزین كه نوعی پیشگیری از بیماریهای ثانوی مانند ایدز و هپاتیت است، جزم زدایی و زندان زدایی از اعتیاد است كه خوشبختانه اخیراً این اقدام بزرگ در كشور ما نیز شروع شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha