سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های کودک گفت: علت عمده سوءتغذیه در کودکان اسهال است.

دکتر فاطمه طاهرزاده در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: هرگاه فردی در طی یک شبانه روز یا ٢۴ ساعت ٣ بار دفع مدفوع به صورت آبکی داشته باشد دچار اسهال شده است.

وی با اشاره به اینکه اسهال باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح بدن می­‌شود، افزود: از دیگر علائم اسهال؛ خشکی دهان، گودی چشم­ها، ضعف، کاهش میزان دفع ادرار و سرگیجه هستند.

طاهرزاده با اشاره به اینکه خوردن مایعات، بهترین روش جایگزینی آب از دست رفته بدن است، تصریح کرد: خوردن آب بهترین اقدام در مورد اسهال و استفراغ جبران املاح از دست رفته بدن است.

وی ادامه داد: با خوردن خرما، ماست، آنتی بیوتیک‌ها، مغز هسته انبه، سیب رنده شده یا خورد شده از بروز اسهال می­‌توان جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص­ درباره علائم بیماری اسهال­، گفت: علائم بیماری اسهال با دردهای شکمی­، تهوع، سردرد، تب خفیف و استفراغ همراه است که بیشتر افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، دیابتی­‌ها و بیماران مصرف کننده آنتی اسید مبتلا به آن هستند.

طاهرزاده تصریح کرد: در صورتی که کودک دچار علامی ­از جمله­ اسهال با تب بالا، اسهال همراه با استفراغ بیش از سه بار در ۱۲ ساعت، اسهال همراه با گوش درد، گلودرد چرکی­، اسهال همراه با خون و اسهال بیش از یک هفته ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

وی با اشاره به اینکه­ برای جلوگیری از کم­ آبی باید به کودک مایعات بیشتری بدهید، گفت: مایعاتی از جمله حریره، لعاب برنج، آب سیب، چای کمرنگ، سوپ رقیق و آب خوردن مناسب است. اگر کودک کمتر از ۶ ماه دارد و هنوز غذاهای جامد را شروع نکرده­، دادن آب و محلول ا.آر.اس نسبت به سایرغذاهای مایع بهتر است.

طاهرزاده افزود: شیرخواران که فقط از شیر مادر تغذیه می­‌کنند، ممکن است به طور معمول چندین بار در روز دفع مدفوع نرم داشته باشند در این موارد بروز تغییراتی مانند افزایش دفعات دفع و آبکی‌تر شدن مدفوع، ملاک مادر برای تشخیص اسهال هستند.

وی خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به اسهال در۶ ماه اول زندگی در کودکانی که شیر مادر نمی خورند به مراتب بیشتر از کودکانی است که تنها از شیر مادرتغذیه می­‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha