رئیس سازمان محیط زیست خبر داد : به زودی لایحه‌ حفاظت از تالاب‌های کشور به مجلس تقدیم می‌شود تا به قانون تبدیل شود. به غیر از دریاچه هامون، حورالعظیم، بختگان و حتی میقان اراک هم دچار مشکل هستند که به دلیل مدیریت نادرست منابع آب و کاهش بارندگی که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

لایحه حفاظت از تالاب‌ها تقدیم مجلس می‌شود
سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ معصومه ابتکار ،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش یوزپلنگ آسیایی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان محیط زیست با روی باز از پیشنهادات کارشناسان و سازمان‌های مردم‌نهاد استقبال می‌کند چرا که ماسعی داریم از مناطق حفاظت کنیم و در این راستا گام برداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احداث جاده بافق مشکلاتی را به دنبال داشته و آیا این مشکلات حل خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و به محض اینکه بررسی‌ها صورت گرفت نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص تخریب‌ جنگل‌های ارس خراسان شمالی، بیان کرد: زمانی که وارد کار شدم بخش عمده‌ای از این جنگل‌ها تخریب شده بود که از فرمانده کل ناجا کمک گرفته و قرار شد که باقی‌مانده مسیر جاده که قسمت کوچکی از کل کار را تشکیل می‌دهد، با هماهنگی سازمان محیط زیست ساخته شود که امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود محیط‌بانان در مناطق حفاظت‌شده یوزپلنگ، گفت: امیدوارم در این زمینه کارهایی صورت گیرد، بنده روز بیست و چهارم حضورم در سازمان را دارم که امیدوارم بتوانیم در خصوص افزایش محیط‌بانان به عنوان کسانی که خط مقدم مشکلات هستند، اقدام و از آنها حمایت کنیم. همچنین باید بگویم همه مشکلات و حفاظت‌ها مناطق بر عهده محیط‌بانان نیست بلکه این موضوع مدیریتی است، بنابراین قطعا باید محیط‌بانان را توانمند کنیم.

وی در ادامه گفت: تعداد محیط‌بانان کم است و با مساحت مناطق یکسان نیست و این موضوع نیازمند اراده و عزم جدی است که استانداران این منطقه نیز باید توجیه و حامی محیط‌بانان باشند.

ابتکار در خصوص اقدام نمادین آندرانیک تیموریان ورزشکار که از پروانه‌ای حفاظت کرد، اظهار داشت: اقدام این ورزشکار بسیار زیبا بود و یک اقدام نمادین که با این کار می‌توان تمام کسانی که فعالیت اقتصادی و ورزشی دارند را نسبت به حفاظت از محیط زیست ترغیب کرد چرا که حفاظت از محیط زیست مشارکت همه مردم را می‌طلبد.

وی در خصوص شکارهای غیرمجاز افزود: برخی از شکارچیان اسلحه دارند و به راحتی در مناطق تردد می‌کنند که باید به آنها تذکر و آموزش داد تا تخلف‌ها به حداقل برسد.

ابتکار در خصوص مشکلات محیط‌بانان گفت: در دوره قبل بیمه تکمیلی محیط‌بانان به سرانجام رسید که ما عواقب آن را تحمل کرده‌ایم تا مشکلات آنها به خصوص مشکل درمانی‌شان کاهش یابد.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص افزایش حقوق محیط‌بانان اقدامی صورت گرفته با توجه به اینکه دارایی با این موضوع مخالف است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در این راستا راهکاری بیابیم.

وی در خصوص مشارکت ایرانیان خارج از کشور در راستای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: از همه نقاط دنیا می‌توانند در حفاظت از محیط زیست سهیم بوده و اقدام کنند.

ابتکار در خصوص راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست بیان کرد: از این پس دوستداران محیط زیست، متخصصان و علاقه‌مندان می‌توانند به سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه‌ها و دیگر اقدامات زیست‌محیطی  کمک کنند و ما از آنها دعوت می‌کنیم چرا که در حال حاضر محیط زیست دچار مشکل است و در معرض تهدید قرار دارد. بنابراین ما با روی باز از پیشنهادات کارشناسان و سازمان‌های مردم‌نهاد استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه هامون اظهار داشت: به زودی لایحه‌ حفاظت از تالاب‌های کشور به مجلس تقدیم می‌شود تا به قانون تبدیل شود. در واقع به غیر از دریاچه هامون، حورالعظیم، بختگان و حتی میقان اراک هم دچار مشکل هستند که به دلیل مدیریت نادرست منابع آب و کاهش بارندگی که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha