سلامت نیوز : سیدمحسن سیدکاظمی یکی از مخترعان جوان کرمانی موفق شده است با ترکیب 3 گیاه گردو، کنجد و شاهدانه دارویی برای التیام زخم‌های عمیق ناشی از سوختگی اختراع کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سیدمحسن سیدکاظمی متولد 1352 و دانشجوی شیمی دانشگاه پیام نور کرمان است، وی موفق شده با ترکیب سه گیاه گردو، کنجد و شاهدانه دارویی برای التیام زخم‌های عمیق ناشی از سوختگی اختراع کند.

سیدکاظمی بدنش را بدنی خاص می‌داند که نسبت به داروها و غذاها به خوبی عکس‌العمل نشان می‌دهد به طوری که وقتی دارو و یا غذایی را می‌خورد، تاثیر آن را بر بدنش احساس می‌کند.

وی که سابقه ناراحتی قلبی داشته و داروهای گیاهی بسیاری را برای التیام درد خود امتحان کرده است از این طریق با خواص گیاهان دارویی آشنا شده است و این امر زمینه‌ای شد تا جرقه اختراع داروی گیاهی در ذهنش زده شود تا بتواند با آن درد مردم را تسکین دهد.

وی در دی ماه سال 90 اظهارنامه خود برای ثبت اختراع داروی گیاهی سوختگی با عنوان اسوالین را ارائه داد و در اردیبهشت ماه سال 91 موفق به ثبت این اختراع به شماره 75067 شد.

سیدکاظمی پس از ثبت داروی اسوالین تلاش خود برای دریافت تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم آغاز کرد که به نتایج خوبی هم دست یافته است در گفت‌و‌گوی خبرنگار خبرگزاری فارس در کرمان با این مخترع به ابعاد مختلف در مورد این دارو پرداخته شده است.

فارس: چه موضوعی سبب شد که شما وارد بحث اختراع داروی ترمیم کننده سوختگی شوید؟

حدود چهار سال قبل بیماری را در یکی از بیمارستان‌های کرمان دیدم که بر اثر انفجار کپسول گاز دچار جراحت عمیقی شده بود و با سوختگی شدید دست و پنجه نرم می‌کرد و با وجود گذشت سه، چهار ماه علائم بهبودی در وی ظاهر نشده و حالش از روز اول هم بدتر شده بود.

زمانی که درد و رنج این فرد را دیدم به فکر افتادم که دارویی را درست کنم تا زخم‌های سوختگی را ترمیم کند و حتی به نحوی عمل کند که فرد از نظر روحی هم آسیب نبیند.

فارس: آشنایی شما با داروهای گیاهی از چه زمانی آغاز شد؟

با توجه به اینکه ناراحتی قلبی داشتم از گیاهان دارویی استفاده می‌کردم و به خواص داروهای گیاهی آشنا بودم و برای همین خواستم، دارویی را اختراع کنم که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

فارس: از چه نوع موادی در دارویی که شما اختراع کرده‌اید، استفاده شده است و این دارو چه ویژگی‌هایی دارد؟

داروی اسوالین از کنجد، گردو و شاهدانه ساخته می‌شود که بیشتر این گیاهان در جنوب استان کرمان می‌روید و این داروی ترکیبی عفونت ناشی از سوختگی را خارج کرده و با توجه به خاصیت آنتی‌بیوتیکی که دارد از عفونت زخم جلوگیری می‌کند.

فارس: شما از چه راه‌هایی متوجه شدید که این نوع مواد برای درمان سوختگی مؤثر و مفید است؟

در کتاب‌های طب سنتی و به ویژه کتاب‌های ابوعلی‌سینا خواندم که این مواد برای درمان سوختگی مفید است، البته در مورد هر کدام از این مواد به صورت جداگانه توضیح داده شده بود که من با ترکیب نسبت‌های مختلف آنها توانستم به داروی گیاهی اسوالین برسم.

فارس: چگونه توانستید به ترکیب نهایی داروی اسوالین برسید؟

با توجه به اینکه کار صنعتی انجام می‌دادم و در هنگام جوشکاری بدن خودم و همکارانم دچار سوختگی می‌شد با استفاده از ترکیب این گیاهان دارویی می‌توانستم خودم و دوستانم را درمان کنم و در نهایت توانستم به ترکیب نهایی دست یابم.

فارس: این دارو تا چه میزان می‌تواند به بهبود زخم‌های سوختگی کمک کند و آیا مزیتی نسبت به داروهای شیمیایی مشابه دارد؟

این دارو اگر بلافاصله بعد از سوختگی استفاده شود این قابلیت را دارد که رنگ اصلی پوست را برگرداند و حتی مو هم از محل بهبود یافته زخم دوباره می‌روید.

فارس: شما به دنبال دریافت تاییدیه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داروی گیاهی اسوالین بودید، لطفا در مورد اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید، توضیح بفرمایید.

این دارو در دانشکده پزشکی افضلی‌پور بر روی مدل حیوانی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج هیستوپاتولوژی آن در سه گروه کنترل منفی، درمان با پماد سیلورسولفادیازین و درمان با اسوالین مشخص کرد، داروی اسوالین بهترین نتیجه را دارد، اما شش آزمایش نهایی از جمله آزمایش ماندگاری دارو باید برای دریافت تاییدیه وزارت بهداشت انجام شود که به علت نبود بودجه مناسب هنوز در این زمینه اقدام نکرده‌ام.

فارس: شما عضو بنیاد پژوهشگران و نوآوران شهید فهمیده هستید، آیا این بنیاد در زمینه تامین هزینه‌های آزمایش‌ها اقدامی کرده است؟

بنیاد شهید فهمیده مبلغی را به این امر اختصاص داد، اما با این بودجه‌های محدود نمی‌توان آزمایش‌ها را انجام داد، من حتی موش‌های مورد نیاز برای آزمایش قبلی را با هزینه شخصی خریداری کردم.

فارس: و اما پرسش آخر اینکه شنیدیم، شما در زمانی که تعدادی از دانش‌آموزان در پیرانشهر به علت آتش گرفتن بخاری مدرسه دچار سوختگی شدند برای درمان آنها اقدام کردید، آیا به نتیجه‌ای هم رسیدید؟

وقتی این حادثه روی داد از طریق دانشگاه پیام نور کرمان برای درمان بچه‌ها پیگیری کردم، اما قبول نکردند، حتی گفتم با هزینه شخصی آنها را درمان می‌کنم که باز هم قبول نکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha