سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: به منظور اجرای طرح منع استفاده از جوش شیرین در پخت نان در خوزستان، به صورت دوره‌ای از نانوایی‌های این استان نمونه‌برداری می‌شود.

بهزاد شریف مخمل‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به اعلام منع استفاده از جوش‌شیرین در نانوایی‌ها از سوی وزارت بهداشت، شناسایی نانوایی‌های متخلف در خوزستان همواره در حال انجام است.

وی بیان کرد: نانوایی‌های فعال در خوزستان که معاونت بهداشت از آن‌ها نمونه‌برداری می‌کند در اجرای این برنامه قرار دارند و در این بررسی‌ها مقدار جوش شیرین براساس میزان قلیایی آن در نان اندازه‌گیری می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه افزود: نانوایی‌های متخلف از سوی بهداشت شناسایی و مراتب از طریق دادگاه پیگیری می‌شود و متخلفان جریمه یا مکان آن‌ها پلمپ می‌شود.

وی با بیان این که ‌رابطه غذا با سلامتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و حتی بیماری‌های روانی نیز با مصرف غذا مرتبط است، تأکید کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، با کاهش مصرف نمک می‌توان از بیماری‌هایی چون پرفشاری خون جلوگیری کرد و این نکته نشان می‌دهد، صنایع کشور باید به سمت تولید مواد غذایی رژیمی حرکت کند.

وی همچنین عنوان کرد: برای تأمین مواد غذایی سالم نیازمند یک مجموعه با سیاستگذاری صحیح هستیم که روند تولید غذا از مزرعه تا زمان مصرف را کنترل کند و وظیفه سازمان غذا و دارو، ایجاد هماهنگی بین‌بخشی برای تولید غذای سالم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: تضمین سلامتی و ارتقای کیفیت مواد غذایی، اجرای برنامه‌های پیش‌نیاز در کارخانه‌ها، استفاده از مواد غذایی ایمن و با کیفیت در کارخانه‌ها، فرهنگ‌سازی و استفاده از تجهیزات به‌روز و کار آمد در حوزه مدیریت بر نظارت مواد غذایی از جمله اهدافی است که برای سازمان غذا و دارو پیش‌بینی شده است؛ بر همین اساس شبکه پایش ملی ایجاد شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم با ایجاد پرونده‌های الکترونیک به این شبکه پیوسته است.

وی در پایان گفت: وجود آلاینده‌های میکروبی، فلزی و زیست‌محیطی، ردیابی و اندازه‌گیری و تعیین شاخص برای این سموم، نبودن شاخص‌های پایش و ارزیابی مواد غذایی و طراحی شاخص‌های آن، قاچاق انواع فرآورده‌های غذایی و ورود غذاهای آلوده به کشور، تولیدات فاقد پروانه و حتی زیرزمینی نبودن تشکیلات صنفی تولیدکنندگان مواد غذایی و تقلب در مواد غذایی از جمله چالش‌هایی است که معاونت غذا و دارو خوزستان با آن‌ مواجه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha