هزینه‌های درمانی در ایران کمر شکن است. این را نه تنها گذری به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها که حتی نگاهی به اذعان تلخ اخیر وزیر بهداشت از هزینه‌های درمان می‌گوید که سالانه 7 درصد به جمعیت زیر خط فقر کشور می‌افزاید.

هزینه‌های درمان، سالانه 7 درصد ایرانی‌ها را زیر خط فقر می‌برد
سلامت نیوز : هزینه‌های درمانی در ایران کمر شکن است. این را نه تنها گذری به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها که حتی نگاهی به اذعان تلخ اخیر وزیر بهداشت از هزینه‌های درمان می‌گوید که سالانه 7 درصد به جمعیت زیر خط فقر کشور می‌افزاید. هزینه‌های درمان در ایران به هزار و یک دلیل از کم توجهی و کم مسئولیتی‌های دولتی گرفته تا افزایش جهانی قیمت داروها ، هزینه هایی سر سام آور است که در بسیاری از گروه‌های بیماران خاص، بیش از 70 درصد درآمدهای ماهانه بیماران صرف درمان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ با آغاز فعالیت دولت یازدهم و رخت بر بستن تصمیمات احساسی و دور از تدبیر دولت قبل، امیدواری بسیاری برای کاهش هزینه‌های درمانی در کشور به وجود آمده که دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان اولویت کاری وزارت بهداشت را ایجاد آرامش در بازار دارو تا پایان سال عنوان و ابراز امیدواری می‌کند. این اولویت زودتر از موعد محقق شود و مشکل دارو در ماه‌های آینده برطرف می‌شود.وی بخشی از مشکلات اصلی بخش بهداشت و درمان را مشکلات مدیریتی دانسته و می‌افزاید: ورود بخش خصوصی می‌تواند کمک‌های بسیاری را در زمینه توسعه خدمات درمانی ایجاد کند.هاشمی با غیرمنصفانه دانستن تعرفه‌های پزشکی، اظهارمی دارد: چنانچه بتوانیم سهم سلامت را از خزانه بگیریم تعرفه‌ها تغییر کرده و درآمد بیمارستان‌های دولتی افزایش می‌یابد. همین موجب آرامش هر چه بیشتر پرسنل و ارتقای تجهیزات درمانی شده و در نهایت موجب افزایش رضایتمندی و کاهش فاصله سطح کیفی خدمات در بخش دولتی و خصوصی خواهد شد.

  اوضاع اعتبارات وزارت بهداشت، نابسامان است
در حال حاضر از 13 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه وزارت تنها 2600 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این مسئله به علت اشتباه در بودجه ریزی است.به گفته وزیر بهداشت، از مجموع 210 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای سال جاری کشور 127 هزار میلیارد تومان آن از منابعی است که امکان تحقق آن وجود ندارد. ضمن آنکه بر اساس بودجه نیز کارهایی پیش بینی شده که با این کسری فعلی امکان انجام آنها میسر نیست.وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 15 هزار پزشک به دلیل وضعیت معیشتی به کاری غیر از پزشکی اشتغال دارند، می‌افزاید: این در حالیست که با کمبود پزشک مواجهیم و به حداقل 2000 پزشک در کشور نیار داریم.چنانچه تعرفه‌ها تغییر کرده و وضعیت بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد، قطعا این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.وزیر بهداشت با اشاره به کمبود متخصص در کشور تصریح می‌کند: زمانی که کلنگ مکانی را می‌زنیم باید به فکر تامین تجهیزات و نیروهای آن هم باشیم.هاشمی به نامناسب بودن وضعیت بیمارستان‌ها نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: در حال حاضر هزینه‌های بسیاری روی دست روسای بیمارستان‌ها مانده که نه مجلس اعتباری برای آن در نظر گرفته و نه دولت تامین آن را پذیرفته است.

   یارانه‌ها به درمان اختصاص یابد
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص 10 درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اشاره و تاکید می‌کند: باید سال گذشته 5000 میلیارد تومان و امسال نیز 6000 میلیارد تومان از این محل به بخش بهداشت و درمان واریز می‌شد که تاکنون هیچ مبلغی واریز نشده است.هاشمی از نمایندگان مجلس خواست تا در تخصیص یارانه برای برخی دهک‌ها تجدیدنظر کنند.به گفته وی تامین بیمه بیکاری و درمان از مهمترین نیازهای مردم کشور است، زیرا در حال حاضر به‌خاطر هزینه‌های کمرشکن بخش درمان، سالانه هفت درصد جمعیت کشور زیر خط فقر می‌روند.وی در ادامه با اشاره به حماسه سیاسی 24 خرداد، اظهار داشت: در پی این انتخابات دولتی با شعار اعتدال گرایی و عقلانیت روی کارآمد که هدف اصلی خود را ارتقای معیشت مردم در کنار حفظ آرمان‌ها و اصول ارزشی جامعه قرار داد. متاسفانه دولت در شرایط خوبی کار را تحویل نگرفت و همانطور که رئیس جمهور وعده داده‌اند به‌زودی شرایط همه وزارتخانه‌ها به مردم اطلاع داده خواهد شد.

تحویل دولت زمانی انجام شد که کشور در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی به سر می‌برد و اکثر طرح‌های عمرانی به دلیل کاهش درآمدهای دولت معطل مانده بود.در حال حاضر دولت برای تامین یارانه‌ها در پایان هر ماه با وجود عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی که مصوب مجلس است با مشکلات فراوانی مواجه است.به گفته وزیر بهداشت، تلاش دولت تدبیر و امید توقف تورم و به‌تدریج خارج کردن وضعیت اقتصاد کشور از حالت رکود است. همچنین در زمینه تامین نیازهای اولیه ازجمله دارو نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا به‌تدریج وضعیت کشور در این زمینه بهبود یابد.وزیر بهداشت با اشاره به رخدادهای بسیار خوب و توفیقات به‌دست آمده در بخش سیاسی در مدت کوتاه روی کار آمدن دولت، اقدامات رئیس جمهور در سفر به آمریکا را یک جهش بسیار بلند در راستای اهداف نظام و توصیه‌های مقام معظم رهبری عنوان کرده و می‌افزاید: با این سفر بسیاری از افق‌ها به روی کشور گشوده شد و تحریم اروپاییان برای ملاقات با مسئولان کشور نیز لغو شد، به‌طوری‌که در حال حاضر بسیاری از سران اروپایی در انتظار ملاقات با رئیس جمهور کشورمان هستند.

به گفته وی، این سفر مقدمه‌ای برای حل مشکلات ایران و آمریکا را فراهم آورد، هرچند که هیچ وقت گرفتاری‌هایی که آمریکا برای ملت ایران در نیم قرن اخیر ایجاد کرده از یاد مردم نمی رود.هاشمی با اشاره به هدف دولت مبنی بر افزایش رفاه و تامین معیشت مردم، تاکید کرد باید تدبیر و عقلانیت را در کنار منافع ملی قرار داد تا با پیشگیری از تحمیل تحریم‌های بیشتر به معیشت مردم آسیبی وارد نشود.وزیر بهداشت تاکید کرد همه باید کمک کنیم تا دولت بتواند به سلامت از این مسیر عبور‌کند.وی با بیان اینکه دنیا به ایران نیازمند است، اظهارمی‌دارد:اما نیز باید با عقلانیت با دنیا صحبت کنیم و ارتباط داشته باشم و بپذیریم جهان امروز متفاوت از گذشته است و همه به هم محتاجیم.هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه تنها 47 روز بیشتر از عمر دولت جدید نگذشته، افتتاح پروژه‌های عمرانی امروز کرمانشاه را مربوط به دولت گذشته دانست و ابراز خوشحالی کرد که وجه همت مسئولان گذشته به سمت اورژانس بوده است. با تامین پزشک، پرستار و نیز امکانات در این مراکز بتوان در زمینه‌های اورژانسی خدمات مناسب‌تری به مردم استان کرمانشاه ارائه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha