طرح تك شغله شدن همه اصناف از جمله پزشكان، هفته پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و به دلیل رأی نیاوردن برای اصلاحات به كمیسیون طراح این طرح یعنی كمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد.

بازگشت طرح تک شغله شدن پزشکان به کمیسیون اجتماعی مجلس
سلامت نیوز : معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، الزام پزشکان به تک شغله بودن را برخورد با معلول دانست و گفت: برخورد با معلول حتی با قوه قهری اگرچه بی‌تآثیر نیست، لیكن مادامی كه به ریشه پرداخته نشود دردی را دوا نخواهد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مهندس طاهر موهبتی در خصوص طرح تک شغله شدن صنوف جامعه از جمله پزشکان که توسط کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه شده است، گفت: نفس اینكه تمامی گروههای شغلی دارای یك شغل باشند بدون تردید یك حرف علمی و سنجیده‌ای است. این حرف هم به لحاظ آرامش و رفاه انسان‌ها هم به جهت قرار گرفتن موقعیت‌های شغلی برای همه مردم و هم به لحاظ كیفیت خدمت كه به دلیل خستگی فرد شاغل كاهش می‌یابد، امری معقول و متین است.

وی افزود: لیكن باید دید آنچه كه موجب می‌شود غالب شاغلین گروههای شغلی مختلف در شیفت‌های صبح، عصر و حتی شب كار می‌كنند چیست؟ حتماً تأیید می‌كنید یكی از زمینه‌های اصلی این امر و شاید مهمترین آن معیشت افراد است. قدر مسلم خانواده‌ای كه بخواهد از سطح زندگی نسبتاً متوسط برخوردار باشد براساس تعریف خط فقر، سطح زندگی و حقوق تعیین شده قانونی امری دور از ذهن خواهد بود. حال بخواهد این فرد معلم باشد، پزشك باشد، كارمند اداری باشد مهندس باشد و یا هر شغل دیگر.

موهبتی تصریح كرد: به نظر من نمایندگان مجلس نیز كه با قصد حمایت از سلامت محرومان طرح را ارائه كرده‌اند، در برنامه پنجم خود به این مهم كاملاً وقوف داشته فلذا بر این اساس بر واقعی شدن تعرفۀ خدمات درمانی تأكید داشته و یا بر افزایش حقوق پزشكان در مناطق محروم تاكید كرده‌اند.

وی اظهار داشت: حال اگر یك چنین اتفاقی نیفتد و بخش خصوصی به دلیل وجود و امكان كسب درآمد بالاتر، دارای جذابیت بیشتری باشد بدون شك نتیجه ذاتی آن جذب متخصصان به سمت بخش خصوصی خواهد بود و در چنین فرآیندی محصول طبیعی آن كمبود پزشك در بخش دولتی و عدم ارائه خدمات مطلوب در این بخش خواهیم بود كه در این حالت نیز محرومان بیش از گذشته صدمه خواهند دید.

موهبتی ادامه داد: می‌بایست به دغدغه نمایندگان توجه جدی معمول نمود كما اینكه وزیر بهداشت نیز در دفاع از حذف مواد 5 و 6 به این دغدغه توجه لازم را معمول داشتند.

وی گفت: جالب است بدانید موافقین و مخالفین طرح، هر دو گروه دغدغه سلامت محرومان را داشتند لاكن نوع نگاه متفاوت است و البته وجود برداشتهای مختلف در فضای كارشناسی و تصمیم‌گیری امری مفید و نشان از پویایی مجلس است.

موهبتی افزود: به هر ترتیب برگشت طرح به كمیسیون اجتماعی جهت بررسی مجدد، فرصت مناسبی است تا صاحبنظران و متخصصان بدون تعصب صنفی و بخشی در یك فضای كارشناسی روشهای مطلوبی را برای حل این مشكل بیابند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: در این نگاه حتماً به موانع اصلی توجه ویژه‌ای معمول می‌گردد، به ویژه آنكه بعید می‌دانم در شرایط رفاه مناسب و تأمین معیشت، جز عده‌ای كه بسیار محدود هستند بخواهند سلامت و آرامش خود را به واسطه كسب درآمدهای نامحدود و اشتغال در شیفت‌های مختلف كاری به مخاطره اندازند.

طرح تك شغله شدن همه اصناف از جمله پزشكان، هفته پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و به دلیل رأی نیاوردن برای اصلاحات به كمیسیون طراح این طرح یعنی كمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد.

این طرح بهمن ماه سال گذشته نیز به دلیل نواقصی كه داشت از سوی شورای نگهبان به مجلس برگشت خورده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha