شریف مقدم عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت : با آمدن وزیر جدید بهداشت زمزمه‌هایی مبنی بر حذف این معاونت شنیده شد که این موضوع از سوی وزارت بهداشت نه تکذیب و نه تایید شداما هفته پیش نیز باخبر شدیم این وزارتخانه درصدد حذف این معاونت است.

حذف معاونت پرستاری نه تکذیب و نه تایید شده است
سلامت نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: وضعیت ارائه خدمات پرستاری اسفبار است به طوری که از این حد هم گذشته و شاید بتوان گفت وحشتناک است.

محمد شریف مقدم در گفتگو با ایلنا، در مورد زمزمه‌هایی مبنی بر حذف معاونت پرستاری در وزارت بهداشت گفت: تشکیل معاونت پرستاری از مطالبات پرستاران از دهه ۷۰ به این طرف بوده است که سرانجام بعداز گذشت دو دهه در تاریخ ۸/۳/۱۳۹۲ در دولت دهم ایجاد شد.

وی با تاکید بر تاثیرگذار بودن پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران افزود: پرستاران مستقیم بر روی سلامت مردم تاثیر می‌گذارند و بیشترین مواجهه را با بیمار دارند ازهمین رو آگاه‌ترین گروه نسبت به وضعیت بیمار هستند.

حذف معاونت پرستاری نه تکذیب و نه تایید شده است

شریف مقدم تصریح کرد: با آمدن وزیر جدید بهداشت زمزمه‌هایی مبنی بر حذف این معاونت شنیده شد که این موضوع از سوی وزارت بهداشت نه تکذیب و نه تایید شداما هفته پیش نیز باخبر شدیم این وزارتخانه درصدد حذف این معاونت است.

به گفته وی؛ مکاتباتی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت بهداشت در قالب توافق نامه‌ای بوده است که براساس آن مصوبات سه ماهه آخر دولت دهم حذف شود که حذف معاونت پرستاری نیز در این راستا است.

دست و پای معاونت پرستاری رابسته‌اند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه پرستاران چشم انتظار و امیدوار به دولت تدبیر و امید برای حفظ معاونت پرستاری هستند، افزود: درحال حاضر معاونت پرستاری را حذف نکرده‌اند اما دست و پایش را بسته‌اند و هنوز وضعیت آن تعیین تکلیف نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر وزارت بهداشت نگاه کار‌شناسی و غیرسیاسی به معاونت پرستاری داشته باشد نباید این معاونت را حذف کند، افزود: وضعیت ارائه خدمات پرستاری اسفبار است به طوری که از این حد هم گذشته و شاید بتوان گفت  وحشتناک است.

ارائه خدمات پرستاری در پایین‌ترین حد ممکن است

وی سطح ارائه خدمات پرستاری را در پایین‌ترین حد ممکن دانست و افزود: پرستاران به شدت از این وضعیت ناراحت هستند ازهمین رو باید هر چه سریع‌تر تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

شریف مقدم با اشاره به اینکه مردم از این وضعیت ارائه خدمات پرستاری دچار مشکل شده‌اند، افزود: البته این مشکلات یک شبه به وجودنیامده است و دلیل آن را باید عدم تغییر و تحول در روش‌ها با تغییر دولت‌ها ذکر کرد.

پزشک سالاری در وزارت بهداشت

این عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در ادامه به انتقاد از پزشک سالاری در وزارت بهداشت پرداخت و افزود: سیستم پزشک سالاری از گذشته در وزارت بهداشت حاکم بود و در حال حاضر نیز این حاکمیت وجود دارد که اگر این وضعیت ادامه پیداکند سیستم پرستاری کشور دچار چالش می‌شود کمااینکه این اتفاق افتاده است.

تمام مناصب مدیریتی را به اعضای هیئت علمی می‌دهند

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: تمام مناصب مدیریتی از رئیس بخش در بیمارستان تا رئیس دانشگاه به هیئت علمی داده می‌شود، درحالی که این جمعیت هیئت علمی تنها ۷ تا ۱۰ درصد جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد دیگر غیرهیئت علمی؛ پرستاران، رادیولوژیست‌ها، و پزشکان عمومی هستند که بار اصلی درمان و بهداشت کشور به دوش آن‌ها است اما نقشی در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها در نظام سلامت ندارند.

شریف مقدم خاطرنشان کرد: معاونت پرستاری می‌تواند مسائل پرستاران که ارتباط مستقیمی با مشکلات مردم دارد را حل کند.

تعداد پرستاران در کشور نسبت به قبل از انقلاب تغییری نداشته است

شریف مقدم با اشاره به اینکه تعداد پرستاران در کشور نسبت به قبل از انقلاب تغییری نداشته است، افزود: بیمارستانی که قبل از انقلاب ۱۰۰۰ تخت و ۱۰۰۰ پرستار، ۸۰۰ نفر کادر پشتیبانی، ۵۰ نفر کادر هیئت علمی داشته است اکنون با گذشت نزدیک به ۴۰ سال‌‌ همان ۱۰۰۰ پرستار را دارد اما کادر اداری آن ۳ برابر و کادر هیئت علمی‌اش ۱۰ برابر شده است.

وی اضافه کرد: همین مسائل باعث شده است که پرستاران بی‌انگیزه و از سیستم بهداشت و درمان کشور خارج شوند اما در ‌‌نهایت این بیماران هستند که متضرر و جانشان را از دست می‌دهند.

نیاز بیماران به مراقبت ۵تا۶ برابرشده است

به گفته این عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری نسبت تخت بیمارستان به پرستار قبل از انقلاب ۱ بود اما اکنون به ۰/۷ و ۸ /۰رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نیاز بیماران به مراقبت در بخش تخصصی و فوق تخصصی نسبت به گذشته۵ تا ۶ برابر شده است، افزود: این درحالی است که کادر پرستاری از نظر تعداد نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha