سلامت نیوز : دومین جشنواره رسانه ایمنی و فرهنگ ترافیک که دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، فرصت مناسبی بود تا بار دیگر مسوولان، نسبت به سوانح رانندگی و عوامل بروز آن هشدار دهند. در این مراسم، رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه سالانه 19 هزار نفر در تلفات راهنمایی رانندگی جان خود را از دست می‌دهند گفت: شاید در مقایسه با گذشته تلفات رانندگی کاهش یافته باشد اما 19 هزار نفر جمعیت یک شهر است که ما در این راه از دست می‌دهیم. به گزارش ایلنا، سردار «اسکندر مؤمنی» با بیان اینکه یک میلیارد و هفتصد میلیون وسیله نقلیه در دنیا وجود دارد تصریح کرد: میانگین فوتی دنیا به ازای ده هزار وسیله نقلیه 7/5 نفر است در حالی که در کشور ما 7/3 نفر و در اروپا 7/2 نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ وی با بیان اینکه در مقایسه با دنیا چند دهم درصد کمتر تلفات جانی داریم گفت: در سال 84 این آمار 25 نفر بود که خوشبختانه هم‌اکنون به 7/3 نفر رسیده است. البته ناگفته نماند که عدد مطلق کشته شدگان راهنمایی و رانندگی در سال 84 و 85، 28 هزار و هفتصد نفر فوتی بود که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته به 19 هزار نفر کاهش یافته است. رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه همین 19 هزار کشته به صورت سالانه رقم بالایی است اظهار کرد: جمعیت یک شهر، 20 هزار نفر است که ما متأسفانه سالانه این تعداد جمعیت را در سوانح راهنمایی و رانندگی از دست می‌دهیم.

مؤمنی با بیان اینکه در مسیر راهنمایی و رانندگی به تمامی فاکتور‌ها از جمله عوامل انسانی توجه ویژه داریم تأکید کرد: امروز جهان بدون رسانه مفهومی ندارد و قطعاً فرهنگ و آموزش همگانی توسط رسانه میسر می‌شود. مؤمنی در پایان با اشاره به چند خاطره از تأثیر فیلم در راهنمایی و رانندگی گفت: امیدوارم شاهد کاهش تلفات راهنمایی و رانندگی از 19 هزار نفر باشیم. همچنین در این مراسم، جانشین فرمانده نیروی انتظامی با طرح این سؤال که تا کی باید ارابه‌های مرگ را تولید و به دست مردم بدهیم تصریح کرد: در حادثه اخیر سازندگان به جای اینکه اشکالات خود را برطرف کنند جوی را ایجاد کردند تا ما به نیابت از آن چهل نفر کشته شده نیز از آن‌ها عذرخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه در کاهش تلفات راهنمایی و رانندگی پلیس کارآمد و قوانین اصلاح شد افزود: از دولت و مجلس وقت که تلاش کردند قوانین راهنمایی و رانندگی اصلاح شود تشکر می‌کنیم. چرا که قوانین ما بازدارنده نبود در واقع یک عده‌ای کوچک با تخلفات خود و عدم توجه به قوانین و مقررات سالانه تعداد بی‌شماری کشته برجای می‌گذارند. رادان با بیان اینکه در کنار کشته‌ها افرادی هستند که در سوانح رانندگی معلول و مصدوم می‌شوند تصریح کرد: به درستی می‌توان آمار تلفات رانندگی را به حدی رساند که جزو تعاریف درست بین‌المللی باشد.

اما نکته اینجاست که تا کی باید ارابه مرگ تولید کنیم و دست مردم بدهیم. قیمت جان یک انسان چقدر است که ما آنقدر با آن شوخی می‌کنیم. جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حادثه اخیر برخورد دو دستگاه اتوبوس در مسیر قم – اصفهان و کشته شدن 40 نفر در این حادثه تأکید کرد: چند روز طول کشید ما اجساد این 40 نفر را شناسایی کنیم. ما باید از حوادث که فرصت‌محورند استفاده کنیم. اما متأسفانه تهدید محور رفتار می‌کنیم. در این حادثه اطلاع‌رسانی اندکی صورت گرفت که دلیل این حادثه چه بود. اما فضا به گونه‌ای رقم خورد تا من بگویم از طرف آن 40 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند از تمام سازندگان خودرو‌ها عذرخواهی می‌کنم اما خوشحالم که مجلس به این موضوع به صورت کار‌شناسی نگاه کرد و به دنبال آن بود که کار کار‌شناسی کند تا بگوید اشکال کار کجا بود.

رادان با تأکید بر اینکه چرا شجاعانه نمی‌پذیریم که اشکال کار را رفع کنیم گفت: سازندگان خارجی هر بار که اشکال کار مشخص شود علاوه بر عذرخواهی به دنبال اصلاح آن اشکال هستند تا اعتبارشان را از دست ندهند اما ما در اینجا فکر می‌کنیم مطرح کردن این اشکالات یعنی خدشه‌دار کردن اعتبارمان. باید به ایمنی توجه کرد. رادان در پایان با تأکید بر اینکه جهاد امروز کاهش تعداد تلفات راهنمایی و رانندگی در راستای ایجاد شأن و منزلت برای کشورمان است تصریح کرد: در دنیای امروز داشتن انضباط در راهنمایی و رانندگی یک امتیاز برای آن کشور محسوب می‌شود. مردم ایران شایسته این هستند که به این عنوان از آن‌ها یاد شود. از این رو لازم است مجدداً کاربست دیگری را باز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha