سلامت نیوز : تسلط کودکان بر عملکرد مثانه از جمله مسائل دوران رشد کودکان است که کمتر ممکن است والدین را درگیر نسازد! این موضوع با افزایش سن کودک دردسر کمتری ایجاد می کند، با این حال برخی از کودکان نمی توانند ادرار خود را به درستی کنترل کنند، اما آیا این مشکل کودک با افزایش سن بهبود می یابد یا نیازمند درمان است؟!

چه زمانی  بی اختیاری ادرار یک اختلال است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ معمولا بین سنین یک تا ۳سالگی کودک این امکان را می یابد که بر عضلات مثانه کنترل ارادی داشته باشد، اما برخی از بچه ها در این سنین نیز دچار بی اختیاری ادرار می شوند. بی اختیاری ادرار به تخلیه مکرر ادرار در لباس یا رختخواب گفته می شود که ممکن است ارادی یا غیرارادی باشد. این مسئله معمولا هفته ای ۲بار و حداقل به مدت ۳ماه ادامه دارد. این اختلال به سه دسته تقسیم می شود: نوعی که فقط در شب ها روی می دهد، نوعی که تنها روزها اتفاق می افتد و نوع روزانه و شبانه. با این حال تا زمانی که کودک به ۵سالگی نرسیده است این مشکل یک اختلال محسوب نمی شود. اما پس از این زمان مراجعه به پزشک (اورولوژیست یا روان پزشک) ضرورت دارد.

دلایل شب ادراری کودکان

شب ادراری دارای دلایل گوناگونی است. عوامل فیزیولوژیک، عصبی - عضلانی، سابقه خانوادگی و همچنین جنسیت معمولا تأثیر به سزایی در بروز این اختلال دارد و پسران بیش از دختران به آن مبتلا می شوند. به طور کلی چنان چه این اختلال به مشکلات جسمی مربوط نباشد به نظر می رسد استرس های روانی - اجتماعی در برخی موارد باعث تشدید این مشکل می شود. در کودکان خردسال این اختلال رابطه مستقیمی با تولد فرزند جدید، طلاق والدین، مرگ یکی از اعضای خانواده یا حتی نقل مکان دارد.

درمان شب ادراری

در صورتی که با رفع مشکلات زمینه ای در خانواده و یا درمان مشکلات احتمالی جسمی توسط پزشک اورولوژیست مشکل شب ادراری فرزندتان کاهش نیافت، به کارگیری این راهکارها که در ادامه بیان می شود، می تواند مفید باشد:

۱ - در بیشتر مواقع شب ادراری با افزایش سن کودک بهبود می یابد، بنابراین در قدم اول بهتر است به کودک فرصت دهید.

۲ - روی حل این مشکل آن قدر تأکید نکنید که خود تبدیل به موضوعی استرس آور برای کودک شود.

۳ - خانه را به یک محیط امن تبدیل سازید، از پرداختن به موضوعات ترسناک و تهدیدکننده پرهیز کنید و روی برخوردهای روزمره تان با کودک و دیگر اعضای خانواده دقت داشته باشید.

۴ - بهتر است هر شب ۳ساعت پس از آن که کودک به خواب رفت او را به آرامی و با محبت بیدار کنید تا به دستشویی برود.

۵ - آموزش آداب استفاده از دستشویی را با صبر کافی و ارائه مکرر و پاداش همراه سازید. همچنین برای بی اختیاری ادرار او را تنبیه نکنید و با حوصله رفتار کنید.

۶ - بهتر است قبل از خواب از خوراندن مایعات زیاد مانند آب و چای و همچنین میوه و مواد خوراکی که طبع سرد دارند مانند هندوانه و خربزه به کودک خودداری کنید.

۷ - استفاده از تشک های مخصوص که زنگ هشدار دارند نیز روشی معمول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha