پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8405

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور : آموزش تماس جنسی مطمئن مهم ترین راه جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس اچ.آی.وی است .

مینو محرز در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت : از سال 1364 با آزمایش روی اقشار مختلف وجود بیماری ایدز در کشور تائید شد . بلافاصله وزرات بهداشت کشور کمیته پیشگیری از شیوع ایدز را تشکیل داد و کنترل خون در بانک خون از اولین اقدامات در این زمینه بود .
وی افزود : تا کنون استراتژی خوبی برای پیشگیری و کنترل ویروس اچ.آی.وی اجرا شده است منتها این یک مشکل اجتماعی است و باید تمام ارگان ها و سازمان های دولتی خصوصی در این حرکت بزرگ با سازمان بهداشت همگام باشند . متاسفانه این همکاری تاکنون در سطح قابل قبولی نبوده و هم چنان شیوع ویروس در سطح قابل قبولی نبوده و هم چنان شیوع ویروس اچ.آی.وی رشد صعودی دارد .
وی یادآور شد آمار ثبتی افراد مبتلا به ایدز در کل کشور 16090 نفر و آمار تخمینی بین 70 تا 100 هزار نفر می باشد .
وی با بیان این که از نظر سیاست گذاری در جهت کنترل و پیشگیری ویروس اچ.آی.وی با کشورهای غیرمسلمان قابل مقایسه نیست اظهار داشت : در مقایسه با کشورهای مسلمان با وجود تفاوت های موجود در بافت اجتماعی و جوان بودن جامعه از نظر علمی و پژوهشی بسیار پیشرفته ایم . البته کشورهای مسلمان دیگر در این زمینه هیچ آماری اعلام نکرده و به طبع برنامه ی خاصی اجرا نکرده اند .
وی تاکید کرد : متاسفانه به علت جوان بودن بیش از یک سوم افراد جامعه و افزایش معتادین تزریقی و اعتیاد در کشور سرعت انتقال ویروس اچ.آی.وی در ایران بسیار زیاد شده است .
وی با بیان این که NGO ها برای بیماران مبتلا به ایدز در کشور تشکیل شده است افزود : به دلیل ارائه خدمات درمانی رایگان در بیمارستان های دولتی ، اعم از کارهای تخصصی و علمی پیشگیری و مراقبت از بیماران و نیز ارائه مشاوره توسط مراکز بیمه رفتاری اساساً NGO ها کار خاصی نمی توانند انجام دهند .
وی تصریح کرد : در کنار مرکز تحقیقات ایدز که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می کند علاوه بر کلینیک ، مرکز تحقیقات و بخش بستری یک باشگاه یاران مثبت احداث شده که به بیماران خدمات آموزشی و فرهنگی نظیر آشنائی با کامپیوتر و زبان انگلیسی و آموزش موسیقی ارائه می شود .
وی ادامه داد : باشگاه یاران مثبت در حقیقت باکار علمی به بیماران خدمات اجتماعی ، رفاهی و اقتصادی ارائه می دهد تا بیماران رادر زمینه های مختلف توانمند سازد . البته برنامه ایجاد کار تولیدی جهت امرار معاش در دستور کار باشگاه و مرکز تحقیقات ایدز قرار دارد .
رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفت : گروه عفونی دانشگاه تهران در پذیرش و بستری بیماران قبلاً به ایدز پیش قدم بوده و به عنوان مرکز آموزشی ، پژوهشی در ایران و حتی برای کشورهای منطقه مطرح است .
وی با بیان این که بودجه خاصی از طر فدولت به مرکز تحقیقات ایدز تعلق نمی گیرد یادآور شد : بودجه این مرکز از طرح های دانشگاه علوم پزشکی یا طرح های سفارشی سازمان وزرات بهداشت و درمان به مرکز تحقیقات ایدز تامین می شود و برای پشتیبانی بیماران از کمک های مردم ، خیرین و بخشی از هزینه حقوقی خودمان استفاده می کنیم .
مینو محرز ادامه داد : این بیماری در ایران یک انگ اجتماعی است . زیرا مردم از عفونت اچ.آی.وی آگاهی کامل ندارند در حالی که در کشورهای غربی بیمار ایدزی به راحتیو مانند بقیه از زندگی اجتماعی بهره مند است .
باید از نظر فرهنگی روی این مساله کار شود و و رسانه ها به خصوص صدا و سیما آگاهی مردم نسبت به ویروس اچ.آی.وی را بالا ببرند .
وی تصریح کرد : ایدز واکسن ندارد و تا کنون هیچ داروئی جهت بهبودی کامل این بیماری تولید نشده است.بلکه یک داروی گیاهی بسیار موثر در افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا ساخته شده که مرکز تحقیقات 6 سال روی آن کار بالینی انجام داده است .
وی ادامه داد : این دارو مقاومت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا را افزایش داده و به علت این که گیاهی است عوارض جانبی ندارد و تولید دارو تصویب شده که به زودی به بازار عرضه می شود .
وی با بیان این که با مصرف این دارو تا کنون بهبودی کامل مشاهده نشده است افزود : نتایج امیدوارکننده ئی به دست آورده که با تغییر دوز بتوانیم اثر ضد ویروسی از این دارو به دست آوریم .
وی گفت : خدمات و فعالیت هائی که امروزه برای کنترل و پیشگیری ایدز ارائه می شود نسبت به گذشته بسیار متفاوت و پیشرفته است . یکی از این فعالیت ها ، برنامه کاهش آسیب در معتاد تزریقی قبلاً به ویروس اچ.آی.وی است . در این طرح معتادان از تزریق به مصرف خوراکی و در نهایت ترک اعتیاد برده می شوند . و انجام این طرح باعث کاهش چشمگیر تعداد معتادان تزریقی در کشور شده است .
وی تاکید کرد : متاسفانه راه غالب انتقال ویروس اچ.آی.وی در دنیا تماس جنسی می باشد . که به خاطر فرهنگ اجتماعی کشور رسانه و صدا و سیما در راس آن نمی توانند در این باره به مردم آگاهی دهند . باید به مردم به خصوص جوانان تماس جنسی مطمئن آموزش داده شود .
وی گفت : سن 25 تا 45 سالگی سن ابتلا به ایدز است که بیشترین احتمال ابتلا را شامل می شود . همچنین مشاغل خاصی با بیماری ایدز درگیر نمی باشد زیرا انتقال ویروس به رفتارهای پر خطر و تماس جنسی نامطمئن مربوط است .  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha