سلامت نیوز : مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی برخی اخبار ضد و نقیض مبنی به توزیع گوشت دام مبتلا به سل در این استان را رد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اصغر شریفی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه موردی از توزیع گوشت دام‌های مبتلا به سل در این استان وجود ندارد و مشاهده نشده است، گفت: دامپزشکی نظارت‌های کافی و لازم را برای جلوگیری از عرضه دام و فراورده‌های دامی مبتلا به بیماری را دارد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا با اقدامات و همکاری‌های دادستانی جلوی هرگونه سودجویی در این زمینه گرفته شده است افزود: البته عوامل دامپزشکی هم در مقابل سودجویان ایستاده به گونه‌‌ای که یکی از استان‌های موفق در کنترل و نظارت دقیق نسبت به فرآورده‌های دامی در کشور هستیم.

شریفی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم تا با برخی با سودجویی‌های خود سلامت جامعه به مخاطره بیندازند، از این رو اکیپ‌های دامپزشکی دائماً واحدهای تولید و عرضه محصولات خام دامی در استان را پایش می‌کنند.

وی اظهار داشت: ریشه‌کنی بیماری سل دامی از اولویت‌های دامپزشکی استان بوده و دام‌های آماده کشتار نیز در این راستا تست و سپس کشتار می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه در صورت وجود بیماری سل دام‌ها باید قرنطینه شوند اظهار کرد: صاحبان این دام‌ها بایستی ظرف 15 روز دام‌ها را کشتار و پس از بسته‌بندی گوشت با شرایطی که صرفاً آن را برای استفاده در محصولاتی چون سوسیس و کالباس که در چرخه تولید، گرما و حرارت دیده می‌شوند به مصرف برسانند.

* 5/3 تن گوشت غیر قابل مصرف در خراسان شمالی معدوم شد

وی در ادامه از ضبط و معدوم شدن 3 هزار و 734 کیلوگرم گوشت در خراسان شمالی طی 6 ماهه نخست سال خبر داد و گفت: این میزان گوشت از سطح کبابی‌ها و رستوران‌ها به خاطر غیر قابل مصرف بودن جمع‌آوری و معدوم شده است.

شریفی همچنین میزان ضمائم خوراکی دام ضبط شده در استان طی همین مدت را 737 کیلوگرم عنوان کرد و بیان داشت: افزون بر این حدود 7 تن گوشت سفید اعم از مرغ و ماهی از مراکز عرضه و مصرف استان جمع‌آوری شد.

مدیر‌کل دامپزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: 5/4 تن شیر به علت عدم قابلیت مصرف ضبط شد.

وی تعداد بازدیدهای انجام شده از مراکز عرضه گوشت قرمز را در همین مدت 12 هزار و 826 مورد عنوان کرد و گفت: تعداد موارد بازدید شده از مراکز عرضه گوشت سفید و قرمز هم در استان 14 هزار و 585 مورد بوده است.

* حمل 98 هزار رأس دام زنده به خارج از خراسان شمالی

شریفی تعداد دام حمل شده طی نیمه نخست امسال از خراسان شمالی به خارج از استان را 98 هزار رأس دام زنده عنوان کرد.

وی گفت: این دام‌ها عمدتاً به استان‌هایی چون تهران، قم و خراسان رضوی حمل و ذبح شده‌اند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی حمل دام زنده طی امسال در مقایسه با سال قبل از این استان به خاطر اعمال شرایط سخت‌گیرانه با کاهش همراه بوده است.

* پیشرفت 46 درصدی آزمایشگاه دامپزشکی در بجنورد

وی در ادامه با اشاره پیشرفت 46 درصدی آزمایشگاه دامپزشکی در بجنورد اظهار کرد: این طرح از مصوبات سفر دولت به استان بوده که اعتبارات آن از محل‌های مختلف است.

شریفی با بیان اینکه در سفر مقام معظم رهبری برای تکمیل این پروژه اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است بیان داشت: با اختصاص این اعتبارات در سال‌های 92 و 93 این طرح تکمیل خواهد شد.

 آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی بجنورد در سایت اداری پلیس راه استان قرار دارد که دارای 4 هزار متر زیربنا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha