این باد های نمکی زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه سریعتر آن را شنیده و اقدامات لازم را پیش از آنکه انواع بیماری و ضرر و زیان های اقتصادی متوجه مردم این مناطق شود آغاز کنند.

سلامت نیوز : مدیر ملی طرح حفاظت از تالابها با تأیید مشاهده ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف ارومیه از روز جمعه گفت: مدیریت آبهای سطحی به سمت دریاچه و زمینهای اطراف سریعترین راهکار جلوگیری از بروز بادهای نمکی است.

محسن سلیمانی روزبهانی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در سفری که روز جمعه به اطراف دریاچه ارومیه داشتم از نزدیک شاهد وزش بادهای شدید و وجود ذرات نمک به همراه گرد و خاک در هوای این منطقه بودم.

به گفته وی، البته این نمک از زمینهای اطراف دریاچه بر خاسته بو و از نمک های بستر دریاچه که همچنان کریستاله هستند ناشی نشده است.

سلیمانی با بیان اینکه به هر حال فرقی نمی کند که منشأ ذرات نمکی کجا باشد اظهار داشت: این باد های نمکی زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه سریعتر آن را شنیده و اقدامات لازم را پیش از آنکه انواع بیماری و ضرر و زیان های اقتصادی متوجه مردم این مناطق شود  آغاز کنند.

مدیرملی طرح حفاظت از تالابها در پاسخ به اینکه به جز راهکارهای بلند مدت و میان مدتی که در کارگروه احیا دریاچه ارومیه تصویب شده در حال حاضر سریعترین راه حل برای برون رفت از این بحرا چیست تصریح کرد: البته هر راه حل کوتاه مدتی حکم مسکن برای این معضل دارد و در نهایت بی فایده است و بهتر است مسئولان به فکر درمان بحران دریاچه ارومیه باشند و از مرحله حرف وارد عمل شوند.

وی افزود: با این حال سریعترین راه حل ممکن و گام اولیه در حال حاضر مدیریت آبهای سطحی و هدایت آنها به سمت دریاچه و زمینهای اطراف است که لازمه آن در ابتدا لایروبی زهکش های منتهی به دریاچه ارومیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی بادهای فصلی که از چند روز گذشته در آذربایجان شرقی شروع به وزیدن کرده تصاویری مبنی‌بر آغاز بادهای نمکی دریاچه ارومیه منتشر شده که در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تایید و یا رد این مهم را متوجه اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی دانسته است.

در همین رابطه مسعود محمدیان افزود: در خصوص تایید یا رد اخبار و تصاویر منتشر شده در خصوص وقوع بادهای نمکی دریاچه ارومیه، منتظر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هستیم. نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی داد چرا که مرجع اصلی در این رابطه اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و ما نیز پیگیر گزارش این اداره در خصوص تایید یا تکذیب اخبار منتشر شده روز گذشته مبنی بر آغاز طوفان های نمکی دریاچه ارومیه هستیم.

محمدیان در خصوص ارزیابیهای این سازمان از تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه نیز گفت: بر اساس بررسی‌هایی صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، 204 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی بطور مستقیم تحت تاثیر پدیده خشکی دریاچه ارومیه قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha