رئیس انجمن تالاسمی ایران مرگ ۴ بیمار تالاسمی در آذربایجان شرقی را آغاز سونامی عوارض بیماری تالاسمی بر اثر مشکلات دارویی طی دو سال اخیر عنوان کرد.

آغاز سونامی عوارض بیماری تالاسمی در کشور
سلامت نیوز : رئیس انجمن تالاسمی ایران مرگ ۴ بیمار تالاسمی در آذربایجان شرقی را آغاز سونامی عوارض بیماری تالاسمی بر اثر مشکلات دارویی طی دو سال اخیر عنوان کرد. 

"مجید آراسته" در گفت و گو با ایلنا، در مورد علت مرگ ۴ بیمار تالاسمی در آذربایجان شرقی گفت: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از عوارض بیماری تالاسمی علت مرگ آن‌ها بوده است.

وی؛ بزرگ‌ترین مشکل بیماران تالاسمی را عوارض بیماری آن‌ها دانست و افزود: بار آهن اضافی روی سیستم قلبی و عروقی بیماران تالاسمی رسوب می‌کند که این باعث گشاد شدن رگ‌های قلب و یا اختلال در عملکرد قلب این بیماران می‌شود که هرکدام از این مشکلات مرگبار است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران اضافه کرد: مشکل دیگر این است که آهن بالا در بیماران تالاسمی روی کبد آن‌ها رسوب می‌کند و باعث می‌شود کبد که عضوی نرم است به عضوی خشن و سفت تبدیل شود که بر اثر آن عملکرد کبد دچار افت شدید می‌شود و عوارضی را برای بیمار ایجاد می‌کند که اگر این مشکل بیمار به موقع تشخیص داده نشود حیاتش به خطر می‌افتد و اگر به موقع تشخیص داده شود باید پیوند کبد شود.

آراسته به وجود آمدن این عوارض برای بیماران تالاسمی را به دلیل نبود و کمبود دارو و همچنین توزیع نامناسب آن عنوان کرد و افزود: چند ماه پیش تأکید کردیم در صورت ادامه این وضعیت و کمبود دارو سونامی عوارض بیماری تالاسمی در راه خواهد بود که این اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دارویی برای بیماری مزمن کمبود داشته باشد خانواده بیمار و خود او به دلیل بی‌ثمربودن تلاش‌ها از ادامه پیگیری برای تهیه داروباز می‌مانند.آراسته با اشاره به مشکلات دارویی بیماران تالاسمی در دو سال اخیر افزود: مرگ بیماران تالاسمی نشان دهنده این است که این کمبودهای دارویی تأثیر خود را گذاشته است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد: در حال بررسی هستیم که در دو سال گذشته چه تعداد از بیماران تالاسمی از بین رفته‌اند و یا اینکه دچار عوارض شده‌اند.وی به اعمال تحریم‌ها از سوی اروپا و آمریکا اشاره کرد و افزود: تحریم‌های اعمال شده از مهم‌ترین عوامل کمبودهای دارویی بود که منجر به این شد بیماران تالاسمی دچار آسیب شوند.

آراسته با اشاره به تلاش‌های دولت در یکی دو ماه گذشته برای تأمین داروی بیماران تالاسمی گفت: اگر چه در این یکی دو ماه اخیر دارو توزیع شده است اما متناسب با نیاز دارویی بیماران تالاسمی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که در دو سه سال اخیر میزان داروی کمی به بیماران تالاسمی اختصاص داده شد و همین مقدار، ملاک برای برنامه‌ریزی قرار گرفته که مشکلاتی را برای بیماران بوجود آورده است.

به گفته رئیس انجمن تالاسمی ایران؛ مشکلات بودجه‌ای وزارت بهداشت بسیار عمیق است.آراسته در ادامه به داروهای تولید داخل برای بیماران تالاسمی اشاره کرد و افزود: اگرچه حمایت از تولید داخل شعار ماست اما به چه بهایی؟! زیرا کیفیت این دارو‌ها مدام در نوسان است و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha