دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 84088

مشاور جوانان رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه ۱۱ هزار پزشک شماره نظام پزشکی نگرفته‌اند، بر ضرورت اشتغال پایدار پزشکان جوان و ارتقا کرامت جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: وظیفه مشاور جوان نظام پزشکی پیگیری این دغدغه‌ها است.

سلامت نیوز : مشاور جوانان رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه ۱۱ هزار پزشک شماره نظام پزشکی نگرفته‌اند، بر ضرورت اشتغال پایدار پزشکان جوان و ارتقا کرامت جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: وظیفه مشاور جوان نظام پزشکی پیگیری این دغدغه‌ها است.

رضا لاری‌پور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در گذشته پُستی با عنوان مشاور جوان در سازمان نظام پزشکی تعریف نشده بود ولی در دولت‌های گذشته چنین پُست و مسئولیتی به عنوان مشاور جوان وجود داشت. ولی مهمترین مسئله‌ای که می‌توان به آن توجه کرد این است که از بین تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی قریب به اتفاق آنها زیر 45 سال سن دارند و در جامعه پزشکی با توجه به طولانی بودن تحصیلات، سن 45 سال سن مناسبی برای جوان بودن تعریف می‌شود.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد آن است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی و رشته‌های وابسته به آن مانند داروسازی، دندانپزشکی و پیراپزشکی و تمام مجموعه‌های که زیر مجموعه نظام پزشکی تعریف می‌شوند اعضای آن جوان هستند و دغدغه‌های متفاوتی دارند، بنابراین سازمان به عنوان یک مجمع صنفی و غیر دولتی موظف است طبق آئین‌نامه خود به پاسخگوی نیازهای صنفی این افراد بپردازد. این طبیعی است که ضرورت وجود مشاور جوان در همه ابعاد خصوصاً در مسئله اشتغال، حفظ کرامت پزشکی و از همه مهمتر ارتقا برنامه‌های آموزشی و پژوهشیکه سازمان متولی آن است نقش آفرینی کند.

لاری پور ادامه داد: خوشبختانه در زمانی این مسئله رخ می‌دهد که یک فرد باهوش، هوشمند و عاقل در عرصه پزشکی و مورد وثوق همه جامعه پزشکی در راس سازمان نظام پزشکی قرار گرفته است. بر همین منوال هم در دولت تدبیر و امید یک انسان باهوش، فرهیخته و استاد دانشگاه و با سابقه بسیار خوب در راس وزارت بهداشت قرار گرفته است. ارتباط میان این دو فرد بسیار صمیمانه است و قطعاً منجر به ارتباط تنگاتنگ سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت خواهد شد.

وی بیان داشت: هر زمان این همکاری و ارتباط بین این سازمان و وزارتخانه برقرار شود جامعه پزشکی ارزش، ارج و قرب خود را پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که وجود دارد آن است که آقای دکتر زالی برنامه‌های بسیار خوبی دارد، انتخابات بسیار خوبی برگزار شد و رای بالای جامعه پزشکی را کسب کرد و چون فردی فرهیخته و مدبری نیز است سابقه کاری وی نیز نشان می‌دهد که در هر مسئولیتی که خدمت کرده است توانایی خاصی را نشان داده است. امیدواریم در این 4 سال نیز به سال‌‌های پاسخگویی سازمان برای رسیدن به اهداف متعالی همه پزشکان از جمله عمومی، متخصص و فوق‌تخصص و فلوشیپ را شاهد باشیم.

لاری پور تصریح کرد: دو رویکرد را سازمان نظام پزشکی در دوره جدید برعهده خواهد داشت، به خصوص در زمینه درآمدزایی که اول بحث آموزش و پژوهش است زیرا به هر حال سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان صنفی ارتباطات بین‌المللی فوق‌العاده‌ای می‌تواند برقرار کند و این ارتباطات بین‌المللی با وجود شرایطی که در کشور حاکم است کمکی خواهد بود تا دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سطح و کیفیت آموزش خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور تجمیع موارد آموزش پزشکی وجود ندارد یعنی مشاهده می‌کنیم مثلاً یک دانشگاه علوم انسانی مبحثی را تدریس می‌کند ولی کار آموزشی نیز انجام می‌دهد و آن هم کار آموزشی مربوط به حوزه پزشکی؛ بنابراین این اقدامات با توجه به نگاه مدیرانه و مدبرانه وزیر بهداشت که قرار است برون‌سپاری کند و به سازمان نظام پزشکی این فعالیت‌ها را بسپارد می‌تواند در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که بخش آموزش و پژوهش و بسیاری از مهارت‌ها توسط سازمان نظام پزشکی صورت پذیرد و متعاقب آن مدارک معتبر ارائه شود و پزشکان ما بتوانند از آن استفاده کنند.

لاری پور با اشاره به همکاری دوجانبه سازمان نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت که می‌تواند یک بازی برد - برد محسوب شود، گفت: افرادی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند اساتید و اعضای هیئت علمی هستند که عضو سازمان نظام پزشکی نیز به حساب می‌آیند و این طبیعی است که در این سازمان چنین ظرفیتی وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: خوشبختانه موضوع دیگری که باید درباره پزشکان به بحث گذاشته شود مسئله اشتغال آنان است به خصوص اشتغال پایدار آنان؛ جامعه باید این را درک کند که متاسفانه نزدیک به 11 هزار پزشک وجود دارد که شماره نظام پزشکی نگرفته‌اند، این افراد از سیستم سلامت کشور استفاده کردند، از بخش آموزشی آن بهره‌مند شده‌اند. برای خدمت تربیت شده‌اند و هزینه برای آنان صرف شده است. البته صحبت از هزینه‌های اجتماعی نمی‌کنم زیرا این افراد نخبگان جامعه به حساب می‌آیند و می‌توانند اثرگذار باشند ولی متاسفانه این تعدادی که عنوان کردم اصلاً حضوری ندارند و حتی شماره نظام پزشکی نگرفته‌اند و پروانه نیز ندارند. یعنی اصلاً وارد عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور نشده‌اند.

لاری پور اظهار داشت: بنابراین مجموعه حاکمیتی باید این نکته را لحاظ کند که بسیاری از اعضا باید به صورتی برای آنان برنامه‌ریزی شود که انگیزه کافی و لازم برای آنان وجود داشته باشد تا در عرصه خدمت مشغول شوند. پزشک عمومی خط اول و مقدم و افسر جبهه ابتدایی بهداشت و سلامت کشور به حساب می‌آید اگر دقت کنید می‌بیند که در همه کشورهای دنیا نیز بحث بر این مسئله است که ابتدا در خط نخست درمان همه به پزشک عمومی مراجعه کنند و هیچ پزشکی مانند پزشک عمومی جامع‌الاطراف نیست. وقتی شما وارد تخصص می‌شوید همه نقطه‌ نگر هستند و این نگاه جامع‌الاطراف را ندارند، البته این صحبت‌ها زیاد شده است و دیگر لازم نیست آسیب‌شناسی خاصی صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه امروز سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی و همه انجمن‌های علمی و صنفی این است که براساس کروکلوم آموزشی کل دنیا برنامه‌های خود را ایرانیزه کنند و براساس نیاز منابع و امکانات کشور بخصوص در مناطق محروم این کار را انجام دهند. بنده به عنوان یک پزشک عمومی و مشاور جوانان رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور قطعاً وظایفی بر عهده دارم  از جمله پیگیری مسائل پزشکان عمومی کشور و پزشکان جوان و همچنین دستیارانی که بار اصلی درمان کشور را بر عهده دارند زیرا اگر دستیاران نباشند بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی و حتی شاید صددرصد این بیمارستانهای آموزشی با مشکل مواجه شوند. بنابراین امیدوارم با همت دوستان و همکاری آنان و لطف خداوند این مسیر را پیش بگیرم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha