دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 84096

سلامت نیوز : تصور کنید که شما و همسرتان در آستانه برگزاری مراسم ازدواج هستید و می‌خواهید جشنی برپا کنید که به اصطلاح در آن «دیگر حرفی نباشد». مراسمی که 200 نفر مهمان را دعوت می‌کنید و با ارزان‌ترین منو یک تالار می‌خواهید از آنها پذیرایی کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ علاوه بر بودجه‌ای که برای جهیزیه و خانه و لوازم خانه پرداخت کرده‌اید، باید چه هزینه‌های دیگری را متقبل شوید؟ حلقه ازدواج، تالار عروسی، تزیین ماشین و دسته گل عروس، آرایشگاه عروس ، فیلمبرداری و آتلیه عکاسی، خرید عقد، سفره عقد، کارت دعوت، هزینه محضر، لباس عروس و داماد و سرویس طلا بخشی از هزینه‌های ازدواج هستند که رقم آن می‌تواند تا میلیون‌ها تومان بالا برود.

25 میلیون تومان هزینه یک ازدواج معمولی

اگر تمام خیابان‌ها را بگردید، تمام پیشنهادات فامیل را بررسی کنید و همه تبلیغات را مورد تحقیق قرار دهید حداقل‌ترین هزینه یک عروسی ساده با ابتدایی‌ترین پذیرایی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر از 20 میلیون تومان بودجه می‌خواهد . این مبلغ چیزی نیست که یک خانواده طبقه متوسط از پس آن برآید و درحالی از حساب خانواده عروس و داماد کم می‌شود که از هزینه‌های حاشیه‌ای مدشده صرف‌نظر کرده‌اند و قید تونل نور و گل‌آرایی باغ و مراسم آتش‌بازی و شام سلف‌سرویس را زده‌اند و تصمیم گرفته‌اند تا مراسمشان را در یک تالار معمولی در نزدیکی میدان پونک برگزار کنند. هزینه تدارک دو مدل شام و 4 مدل میوه، یک مدل شیرینی، کیک و شربت برای 200 نفر مهمان در کمترین حالت برابر با 9 میلیون تومان می‌شود.

عروسی باید سفره عقدی داشته باشد، حلقه عقدی رد و بدل شود، سرویس طلایی به عروس هدیه دهند و دیگر مخارجی که انگار نبودن آن شکست بزرگ‌ترین قرارداد بین فامیل و اقوام است. گزارش میدانی از برآورد هزینه‌های ازدواج نشان می‌دهد که مجموع هزینه‌های ارزان‌ترین شکل از ملزومات یک جشن عبارتند از: یک جفت حلقه 3 و نیم میلیونی، سرویس طلای 5 میلیون تومانی عروس، یک میلیون تومان هزینه گل‌آرایی( شامل گل عروس و تزئین ماشین)، یک میلیون تومان برای آرایشگاه عروس و داماد، دو میلیون تومان هزینه آتلیه، فیلمبرداری و عکاسی، یک میلیون تومان هزینه خرید عقد (شامل یک دست لباس کامل برای زوج)، 700 هزار تومان جهت تهیه کت و شلوار و کفش دامادی، 500 هزار تومان هزینه کرایه لباس عروس و در آخر یک میلیون تومان هزینه سفره عقد و کارت دعوت.

برای آن که معنای سنگینی وزن این اعداد بهتر مشخص شود باید بدانیم که یک خانواده طبقه متوسط برای مراسم عروسی باید تنها برای یک شب حدود 25 میلیون و هفتصد هزار تومان پول اندوخته داشته باشد تا مراسم ساده‌ای را با ارزان‌ترین منو تالار برگزار کنند. هزینه‌ای که باعث می‌شود عده‌ای قید ازدواج را بزنند و یا اینکه به گزینه آخر رجوع کنند. گزینه‌ای که این روزها دغدغه مسئولان شده است: کاهش نرخ ازدواج و عدم میل جوانان به ازدواج.

میلیاردها تومان هزینه یک ازدواج غیرمعمولی

اما در گوشه دیگر شهر در حالی که عده‌ای قید مراسم عروسی و غنچه‌بران و بله‌برون و نامزدی را می‌زنند، جایی حوالی اتوبان تهران- کرج، محل برگزاری مراسمی می‌شود که هزینه کلی‌اش به میلیارد می‌رسد. باغ تالاری که یک کیلومتر با این اتوبان فاصله دارد، کل هزینه یک شب عروسی را در سال 1388، یعنی در زمانی که ورودی باغ‌های معمولی سطح شهر نه مانند امروز 20 هزار تومان بلکه 4 هزار تومان بوده‌اند، این باغ تالار 600 میلیون تومان حساب کرده است. حال دیگر می‌توانید محاسبه کنید که هزینه این باغ تالار در روزهای آخر تابستان و با میانگین تورم 40 درصدی شهریورماه چه رقمی را به خانواده عروس و داماد تحمیل می‌کند؟ غذاهای تهیه شده در این باغ تالار به صورت سفارشی شامل ده‌ها نوع غذای ایرانی و غیرایرانی بوده‌اند که از دوبی پخته و با هواپیما به ایران آورده می‌شوند. مسیر یک کیلومتری فاصله تالار تا اتوبان را با مبلغی برابر با 15 میلیون تومان، گل‌آرایی کرده‌اند.170 میلیون تومان هزینه خرید و پخت غذا در دوبی و سپس انتقال به ایران ، 22 میلیون تومان هزینه آرایشگاه عروس و...

رکورددار کمترین هزینه ازدواج:600 هزار تومان

این نوع مخارج، نشان از نمونه‌های محدودی در سطح شهرها دارند که حاکی از تفاوت سبک ازدواج برخی خانواده‌ها با خانواده‌های طبقه متوسط است. اما ازدواج‌های ارزانقیمت نیز مجموعه‌هایی است که وزارت ورزش و جوانان در این سال‌ها تلاش به ارائه و تبلیغ آن داشته است. رکورددار کمترین هزینه ازدواج در کانونی در زابل است. هزینه برگزاری این مراسم توسط کانون ازدواج آسان زابل آنقدر اندک است که عروس و داماد‌های زیادی را به خود جذب کرده است. صالح مومن، طلبه 26 ساله‌ای است که از سال 90 یک مجموعه را برای کمک به ازدواج جوانان در زابل و سپس در زاهدان تاسیس کرده است. مجموعه ازدواج آسان در استان سیستان و بلوچستان در طول 2 سال فعالیت، یکهزار و 120 عروسی برگزار کرده است. او می‌گوید: خدماتی که در این موسسه ارائه می‌شود، شامل لباس عروس، سفره عقد، کلبه عقد، تزئین ماشین، آرایشگاه، آب‌میوه، شیرینی، کیک عقد، فیلمبرداری، عکس آتلیه، کارت دعوت، میوه‌آرایی، تالار، شام و کت و شلوار دامادی است.

مجموع کل مبلغ این قرار داد برای 313 نفر مهمان برابر می‌شود با 600 هزار تومان.» درحالی که برآورد روزنامه آرمان از یک عروسی معمولی در تهران در سال گذشته برابر با 17 میلیون تومان بود و امسال این رقم با همان میزان پذیرایی به بیشتر از 20 میلیون تومان رسیده است، مدیر موسسه ازدواج زابل می‌گوید: از سال 91 تا به حال در قیمت‌هایمان تغییری رخ نداده و اگر تا آخر سال دیگر هم زنگ بزنید باز هزینه ازدواج 600 هزار تومان است. اما اوایل سال 90همین مراسم را با 360 هزار تومان برگزار می‌کردیم». در مجموعه صالح مومن حتی در زمان برگزاری مراسم هیچ تبلیغی از موسسه نمی‌شود. حتی یک نفر از موسسه هم در مراسم حاضر نمی‌شود. مومن، مدیر کانون ازدواج زابل در این مورد می‌گوید: «فقط عروس و داماد هستند که از برگزاری مجلس عروسی خود از این طریق اطلاع دارد».

عده‌ای از کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌های بالای مرسوم ازدواج این مطالبه را در بین جوانان برای تشکیل خانواده کاهش داده است. به‌طوری که استان‌های تهران، البرز و كرمان پایین‌ترین نرخ ازدواج را در سال گذشته داشته‌اند. استان‌های زنجان، اردبیل و كردستان به ترتیب بیشترین واقعه ازدواج را در سال 91 به ثبت رسانده‌اند. بررسی عملکرد وزارت جوانان نیز نشان می‌دهد که بسته پیشنهادی که قرار بود سال پیش به تشویق جوانان برای ازدواج بپردازد نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت، مشکلی را حل کند. چراکه ساده‌ترین راه تشویق به ازدواج یعنی وام ازدواج 3 میلیون تومانی هنوز مشکلات خاص خود را دارد. هنوز جوانان برای گرفتن این وام‌ها وارد صف‌های طولانی‌مدت 2 ساله می‌شوند . به‌طوری که به گفته وزیر سابق ورزش و جوانان «30 درصد از کسانی که از سال 91 برای وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز وام را دریافت نکرده‌اند.» یا به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس «900هزار نفر متقاضی در سال 92، هنوز موفق به دریافت وام ازدواج نشده‌اند».

مشکلات وام ازدواج تا اندازه‌ای بود که حتی رئیس کمیسیون اجتماعی از صادق نبودن برخی بانک‌ها در پرداخت آن خبر داد. انگار که برخی به همین 3 میلیون تومانی چشم بسته‌اند که قرار است از گلوی عروس و داماد پایین برود تا بخشی از هزینه‌های عروسیشان را پرداخت کنند. در این بین اما مشخص نیست که چه کسی را متهم اصلی کاهش نرخ ازدواج دانست. تورمی که هزینه‌ها را نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش داده و یا فرهنگی که ازدواج پرهزینه را در بین جوانان مرسوم کرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha