سلامت نیوز : ابتکار با اشاره به وضعیت نگران‌کننده دریاچه ارومیه گفت: این وضعیت استان‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک بحران ملی تلقی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز شنبه در گفتگوی زنده برنامه صبح با خبر، مدیریت منابع آب را تنها راه نجات دریاچه ارومیه دانست و به مردم ایران اطمینان داد که با تعامل دیگر دستگاه‌ها در دولت یازدهم نجات دریاچه ارومیه محقق خواهد شد.

او با بیان اینکه تالابهای هامون، هورالعظیم و بختگان نیز وضعیت بهتری از دریاچه ارومیه ندارند، گفت:وضعیت دریاچه ارومیه آشکارتر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه گنجینه ارزشمندی برای مجامع بین المللی تلقی می شود و متعلق به همه کره زمین است.

معصومه ابتکار تصریح کرد: در دولتهای هفتم و هشتم متوجه یکسری تغییرات جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه شدیم، مطالعات جامعی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه از سال 79 آغاز شد و هشدارهایی به بخش‌های مختلف در مورد سدسازی، ‌احداث میانگذر و ‌توجه به ارزیابی های زیست محیطی داده شد.

او ادامه داد: متاسفانه برداشت آب برای فعالیتهای کشاورزی بدون توجه به حق آب طبیعی دریاچه ارومیه در یک دوره زمانی افزایش یافت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه عمل مشخصی برای اصلاح الگوی آب در حوزه دریاچه ارومیه از قبل وجود داشته است،‌ گفت: برخی از کالاها میزان آبی که مصرف می کنند خیلی بالا است و در کشور ایران که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد باید به جای آن که منابع آبی را خشک کرد باید کالاها را بر اساس آب مجازی تقسیم کرد.

وی تاکید کرد: باید یکی از مولفه‌ها در تعیین راهبردهای کشاورزی آب مجازی باشد و اگر الگوی آبیاری اصلاح می‌شد با این مشکلات روبرو نبودیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه دریاچه ارومیه به دستور رییس جمهور، اظهار داشت: راهکارهای احیای دریاچه ارومیه که سازگار با شرایط محیط است، مشخص شده است.

به گفته ابتکار، انتقال آب بین حوزه ای برای احیای دریاچه ارومیه مورد تایید کارشناسان محیط زیست نیست و بسیار پرهزینه است و توجیه ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اصلاح الگوهای کشاورزی، سد سازی، لایروبی رودخانه ها می تواند در بهبود شرایط این دریاچه کمک کند، تاکید کرد: اگر در همه دستگاه ها بر اساس برنامه ها، سیاست ها و مطالعات تعیین شده، عزم ملی صورت گیرد، احیای دریاچه ارومیه امکان پذیر است.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین راهکار احیای دریاچه ارومیه، اصلاح بخش کشاورزی است.

تشکیل ستاد ویژه برای مقابله با ریزگردها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ریزگردها پدیده ای است که در 5-4 سال اخیر شدت یافته است، گفت: اواسط دولت هشتم گزارش‌هایی به صورت مقدماتی به دلیل خشک شدن نواحی تالابی در عراق با وجود جنگ، ناامنی و عدم مدیریت صحیح سرزمین عنوان و برنامه های مقدماتی برای این موضوع پیش بینی شد.

به گفته وی خشک شدن تالابها در کشور می تواند منشاء ریزگردها باشد ولی منشاء اصلی ریزگرد در کشور عراق، بخش هایی از عربستان، بخش مرز اردن و سوریه است.

معصومه ابتکار با اشاره به اقدامات بین المللی برای مقابله با پدیده ریزگردها گفت: در نامه تبریک رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل، ‌راه اندازی صندوق منطقه ای برای مهار ریزگردها تاکید شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست 23 استان کشور را درگیر پدیده ریزگرد عنوان کرد و گفت: ستاد ویژه ای برای مقابله با پدیده ریزگردها با حضور کارشناسان متخصص منابع طبیعی کشور تشکیل می شود.

وی در ادامه به آلودگی صنایع و مشکلات ناشی از آن در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: تالاب میقان در اراک به سمت خشکی پیش می رود که حتماً به این استان سفر خواهم کرد و موضوع رسیدگی می شود.

ساخت و ساز در اطراف دکل ها ممنوع است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه دکل ها بر سلامتی افراد تاثیر دارد،‌ گفت: امواج موضوع نگران کننده‌ای است که باید تحت ضابطه شهرسازی قرار گیرد و شهرداری ها مسئولیت پیگیری دکل ها در سطح شهر را دارند.

وی محدوده مجاز دکل ها برای سکونتگاه را 500 متر عنوان کرد و گفت: ساخت و ساز در اطراف این دکل ها، به ویژه دکل های فشار قوی ممنوع است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: دکل ها باید از سطح شهرها جمع آوری و به زیرزمین منتقل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha