سلامت نیوز : یک فوق تخصص شبکیه گفت: امکان درمان بینایی قربانیان اسید پاشی تا حد زیادی وجود دارد ولی اغلب بیماران توان تأمین هزینه میلیونی این جراحی‌ها را ندارند و دولت باید این افراد را جزو بیماران خاص محسوب کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ هوشنگ فقیهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیست و سومین کنگره چشم‌پزشکی خاطرنشان کرد: هر ساله در کنگره چشم‌پزشکی آخرین دستاوردهای این حوزه برای متخصصان ارائه می‌شود و امسال بیماری‌های شبکیه، قرنیه، آب‌سیاه و جراحی‌های ترمیمی از سرفصل‌های این کنگره خواهد بود.

وی حضور اساتید برجسته دنیا از کشورهای آمریکا و اروپا را یکی دیگر از نقاط قوت برشمرد و گفت: بیماری‌هایی مانند آب‌سیاه و گلوکوم از جمله بیماری‌های شایع در کشور است که چشم‌پزشکان ایرانی به مدد اطلاعات روز موفقیت‌های خوبی را در درمان با استفاده از تجهیزات روز مانند فمتوسکند و لیزر دارند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران علی‌رغم گسترش مراکز چشم‌پزشکی حتی در شهرستان‌های بزرگ دسترسی مردم در مناطق روستایی و صعب‌العبور برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشمی میسر نیست.

فقیهی خاطرنشان کرد: دسترسی به امکانات پزشکی و امکانات اقتصادی رابطه مستقیمی دارد و در زمینه بیماری‌های چشمی با همکاری سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کارهای مطالعاتی خوبی آغاز شده است.

وی دیابت را یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های چشم و شبکیه برشمرد و گفت: طبق آمار بیش از 10 درصد ایرانی‌ها به دیابت مبتلا هستند و جمعیت بالای 7 میلیون نفر با این بیماری درگیرند که در بسیاری از موارد حتی از بیماری‌ خود اطلاعی هم ندارند.

فقیهی خاطرنشان کرد: 10 سال زمان می‌برد تا دیابت آرام آرام بر روی چشم و بینایی فرد تأثیر مخرب بگذارند و اغلب افراد به دلیل مراجعه نکردن به پزشک در مرحله‌ای متوجه مشکلات چشمی خود می‌شوند که بخشی از بینایی از بین رفته یا حاد شده است.ولی نباید فراموش کرد که بینایی که به واسطه دیابت از بین می‌رود برگشت پذیر نیست.

فقیهی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد توانایی درمان چشم‌پزشکان در نابینایی ناشی از اسیدپاشی گفت: طی سال‌های اخیر چشم‌پزشکان ما دوره‌های خاصی را در خارج از کشور دیده‌اند و اکنون توان درمان این مشکلات وجود دارد ولی مسئله اینجاست که هزینه جراحی‌های چشم برای افرادی که تحت اسید پاشی قرار گرفته‌اند بسیار بالا است و بیشتر بیماران توان تامین هزینه‌های درمان را ندارند.

وی گفت: در برخی موارد برای تأمین یک نوع عدسی خاص در بیمارانی که بافت قرنیه خود را از دست داده‌اند و امکان پیوند قرنیه را ندارند 83 هزار دلار هزینه یک لنز خاص است و در برخی موارد 30 تا 40 میلیون تومان هزینه یک نوع جراحی برای این نوع بیماران است.

محمد ناصری‌پور، متخصص قرنیه در بخش دیگری از این نشست در مورد میزان شیوع بیماری‌های چشمی گفت: آمار دقیقی از بیماری‌های مختلف چشمی در کشور نداریم ولی مطالعات پراکنده زیادی در این راستا انجام شده است که روز به روز نیز گسترش می‌یابد.

وی به اجرای یک طرح ملی برای درمان بیماری‌های چشمی در بیمارستان فارابی خبر داد و گفت: یکسری کارهای مطالعاتی در بیمارستان لبافی‌نژاد انجام شده که می‌تواند سرفصل مهمی برای برنامه‌ریزی‌های کلان در پیشگیری و درمان بیماری‌های چشمی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیابت، بیماری‌های وابسته به سن و شبکیه، بیماری AMD اکنون یکی از شایع‌ترین کوری‌های قانونی است که دید فرد به میزان کمتر از یک دهم می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha