شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8412

رئیس سازمان انتقال خون کشور:سازمان انتقال خون ایفاگر نقش اساسی در کنترل و جلوگیری از انتشار ایدز در جامعه است.

حسن ابولقاسمی رئیس سازمان انتقال خون به خبرنگار سلامت نیوز گفت:سازمان انتقال خون نقش اساسی  و محکمی در کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری ایدز در کشور دارد و در این زمینه اقدامات فراوانی انجام داده است.وی افزود :سالانه حدود 2 میلیون و سیصدهزار نفر به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند و معمولا توسط پزشک تحت مصاحبه جهت ابتلا به بیماری های خونی نظیر ایدز قرار می گیرند و وجود ویروس HIV در خونشان وجود داشته باشد از دسته اهدا کنندگان خارج می شوند.
وی ادامه داد سازمان انتقال خون در سراسر شهرستانهای کشور در انتخاب اهدا کننده و سیستم دونر یا همان سیستم انتخاب درست عمل نکنند احتمال وجود فاجعه بزرگ انتقال و شیوع سریع بیماری ایدزدر جامعه بسیار خواهد بود.
ابولقاسمی با بیان اینکه تمام  خونهای اهدا شده به سازمان انتقال خون بدون استثنا تحت آزمایش قربانگری LAVA از نطر ویروس HIV و هپاتیت Bو C قرار می گیرند،تسریع کرد:در صورت مثبت بودن آزمایش . ابتدا به بیماری ایدز یا هپاتیت شخص اهدا کننده برای همیشه از اهدا خون معاف و خون اهدائی او  دور ریخته میشود.
وی یادآور شد:فعالیت دیگر سازمان اننتقا ل خون برای کنترل بیماری های خونی صندوق خو حذفی محرمانه است که در این خون افرادی که همه حقایق را در مورد خود به دکتر مربوطه نگفته باشند و یا دارای رفتار پر خطر باشند خون آنها به صندوق خون حذفی محرمانه که در همه ی واحدهای خون گیر وجود دارد،و بدون در نظر گرفتن جواب آزمایش دور ریخته می شوند.
وی اذعان کرد:اگر افراد اهدا کنند ه بعد از اهدا متوجه شوند که رفتارهای پر خطر دارند می توانند بایک تماس تلفنی خون اهدائی را از چرخه مصرف خارج کنند.
رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد:خدمات ویژه ای برای اهدا کنندکان آلوده در نظر گرفته شده است که در صورت محرز شدن آلودگی به ویروس HIV کلینیکهای مثلثی اداره بهداشت و درمان و مراکز مشاوره ای وزارت بهداشت معرفی و ارجاء داده می شوند تا از شیوع بیماری ایدز جلوگیری شود.
وی اظهار داشت :پایگاه انتقال خون در سراسر آزمایشگاه مرجع بوده و تست HIV انجام و تائیدیه ابتلا به ویروس HIV می کند و اطلاعات حاصل از این آزمایشات را در اختیار سازمان بهداشت کشور قرار می دهد.
وی ادعا کرد:در حال حاضر سازمان انتقال خون با مرکز مقاومت داروئی ایدز در فرانسه همکاری می کند و تعدادی از پرسنل این سازمان جهت ادامه تحصیل و آموزش دوره تخصصی به فرانسه اعزام شده اند.
وی خاطرنشان کرد:اخیرا همکاران ما در سازمان انتقال خون کشور برای اولین بار در سرویس جدید HIV به نام فرم نو ترکیب AD را شناسائی کرده اند که 20 نفر مبتلابه آن می باشند. و در حال حاضر مشغول بررسی شیوع این نوع ویروس HIV در جامعه هستنیم.قبلا وجود این نوعHIV در افغانستان توسط ارتش امریکا در سالهای گذشته اعلام شد.
وی گفت:آزمایشهای افراد مبتلا که قبلا شناسائی شده و تحت درمان داروئی قرار دارند نظیر اندازه گیری لود ویروس HIV و شمارش سلولهای میتلا برای ارزیابی دفاع بدن در سازمان انتقال خون انجام می شود.که در این زمینه دستگاههای جدید خریداری شده است همچنین آزمایشگاه این سازمان به عنوان آزمایش مرجع سازمان بهداشت جهانی در منطقه در نطر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha