دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 84122
سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: سلامت کودکان ۶ تا ۸ سال در کشور مغفول است، ۲۵ درصد کودکان ۳ تا ۵ سال مشکل تکلم دارند و سوانح و تصادفات مهمترین عامل مرگ کودکان در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید حامد برکاتی در نشست خبری روز جهانی کودک در مرکز طبی کودکان با تبریک روز جهانی کودک و هفته ملی کودک و اهمیت این رویداد بزرگ گفت: کودکان تا سن 8 سالگی سرمایه ملی محسوب می‌شوند و باید به این گروه سنی توجه شایسته‌ای شود.

رئیس اداره سلامت کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر افزود: متأسفانه این گروه از کودکان در تمام حوزه‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند و اگر چه این غفلت به محض ورود کودک به مدرسه و دانشگاه جبران می‌شود اما ما برای سلامت کودکان زیر 8 سال نگران هستیم.

برکاتی با بیان این مطلب که پیش دبستانی و مهدکودک‌ها رایگان نیستند افزود: متأسفانه فقط در تعداد محدودی از مناطق محروم کشور پیش دبستانی و مهد کودک رایگان است و اگر ما بخواهیم که آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری در باب جمعیت اتفاق بیفتد باید کاری انجام دهیم تا خیال خانواده از تربیت کودک خود راحت شود.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان این مطلب که تمام اسباب و وسایل فرزند آوری از جمله مسکن، کار و اشتغال جای خود را دارد ادامه داد توجه به کودک و مهد کودک حیاتی است و باید در سند ملی، سیاستی اتخاذ شود تا مهد کودک برای فرزندان دهک خاص درآمدی رایگان باشد.

وی به اتفاقات جاری در حوزه بهداشت در سال گذشته اشاره داشت و افزود: مهمترین کاری که در سال گذشته انجام دادیم ترویج و تغذیه با شیر مادر بود که در کمیسیون دولت تمام شد و به مجلس ارائه شد.

برکاتی به پیش‌نویس مرخصی زایمان و مرخصی پدران اشاره داشت و گفت: ما حتی در مورد مرخصی در مورد مادرانی که دو قلو و چند قلو می‌آورند همچنین کودکان را به عنوان فرزند خود می‌پذیرند یا افرادی که از رحم اجاره‌ای برای فرزند آوری استفاده می‌کنند توجه داشته‌ایم و در این سند راهکاری در مورد آن‌ا نیز اندیشیده‌ایم.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت سیاست‌گذاری برای ورود، تولید و توزیع شیر مصنوعی و تبلیغات شیر مادر از صدا و سیما اشاره کرد و افزود: متأسفانه بخش خصوصی 9 ماه مرخصی زایمان مادران را تقبل نکرده است.

وی ادامه داد: ما در تنظیم لایحه 15 تا 16 ارگان دولتی را در نظر گرفتیم و حتی راهکاری که بتوان بخش خصوصی را به مرخصی 9 ماهه زایمان مادران وارد کرد سنجیدیم که متأسفانه از بهمن و اسفند در دولت باقیمانده است.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت به بحث شیردهی ساعت اول اشاره داشت و گفت: 68 درصد نوزادان کشور در ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند و طبق ماده 4 بیمارستان‌های دوستدار کودک طبق آیین نامه خاص خود شیردهی کودک را در ساعت اول انجام می‌دهند که ما بنا داریم از انتهای آبان در 10 بیمارستان این کار را انجام دهیم.

وی به بحث پیشگیری از سوانح و حوادث و آموزش به مربی و مراقبان کودک اشاره داشت و افزود: متأسفانه شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان سوانح و حوادث است که 20 درصد مرگ و میر کودکان را شامل می‌شود و 45 درصد علت مرگ و میر این موارد حوادث ترافیکی است.

وی درصد مرگ و میر کودکان به خاطر سوختی، غرق‌شدگی، گزیدگی و گیر کردن جسم سخت در گلو را به طور مجزا 7 تا 8 درصد عنوان کرد.

برکاتی به بررسی سلامت و جمعیت سال 89 در کودکان 3 تا 6 ساله اشاره داشت و افزود: ما در این بررسی روش تربیتی مورد نظر خانواده‌ها را سنجیدیم که متأسفانه روش تربیتی مورد نظر 13 درصد خانواده‌ها تنبیه بدنی بود که این تفکر را اسباب لازمی برای تربیت فرزند خود می‌دانند که نتیجه آن بار آوردن شخصیت‌های ضد اجتماعی است.

برکاتی در ادامه به دیگر بررسی‌های سال 89 اشاره کرد و گفت: حدود 25 درصد کودکان 3 تا 5 ساله کشور به لحاظ تکامل تکلمی، حرکتی و تکامل اجتماعی و عاطفی مشکل دارند.

وی تست غربالگری و تست مراحل و سنین از 4 ماهگی تا 59 ماهگی (زیر 6 سال) را برای همه کودکان ضروری دانست و افزود: در 12 ماهگی غربالگری تکاملی انجام می‌شود که یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کودکان مشکل‌دار را شناسایی کرده و به پزشک معین ارجاع دهد.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت افزود: پزشک معین نیز بر اساس اختلال تکامل نوزاد وی را به گفتار درمان، پزشک متخصص مغز و اعصاب و کار درمان، روان‌شناس یا روان پزشک ارجاع می‌دهد.

برکاتی به بسته سلامت کودکان اشاره داشت و گفت: این بسته تنها بسته‌ای است که بحث کودک سالم را از نظر وزن، قد، واکسیناسیون، پایش بینایی و شنوایی و اختلالات تکاملی مدنظر قرار داده است که از سال 88 فعالیت خود را شروع کرده و از آذر امسال کلید عملیاتی شدن کشوری آن می‌خورد.

وی افزود: خبر جدید در این حوزه تدوین سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان است که در 16 مهر سال گذشته رونمایی شد و در شورای عالی سلامت تصویب شد.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت افزود: این سند در تاریخ 31 شهریور به دولت جدید ارائه شد تا مهر هیئت دولت را در خود داشته باشد و بتواند به 14 تا 15 دستگاه دولتی ابلاغ شود.

برکاتی به دبیرخانه رشد و تکامل همه جانبه کودکان اشاره داشت و گفت: این دبیرخانه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی حدود 3 سالی است که شکل گرفته و 14 دستگاه دولتی را دور هم جمع کرده است.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت افزود: همین دبیرخانه با همکاری این دستگاه‌ها تصمیم گرفت که به جای روز جهانی کودک هفته ملی کودک اجرا شود و کانون پرورش فکری کودکان متولی امسال هفته ملی کودک باشد.

وی به بحث بازی کودکان که شغل کودک محسوب می‌شود اشاره داشت و افزود: متأسفانه سلامت کودک در سن 6 تا 8 سال مورد غفلت قرار گرفته و اسباب‌بازی‌های غیر استاندارد منجر به سوانح و حوادث می‌شود، اگر چه شهرداری برای کودک زمین بازی تأسیس کرده است.

وی به کشور ژاپن اشاره داشت و افزود: ژاپن برنامه‌ای را از حدود 5 - 4 سال پیش آغاز کرده که به کودکان از بدو تولد تا 30 سالگی به عنوان مدیران آینده و نیروی کار پرداخته می‌شود.

برکاتی آمار مرگ و میر کودکان در سال 57 را در گروه سنی زیر 5 سال 140 مورد به ازای هر هزار تولد زنده عنوان کرد و افزود: در همان سال ما 110 مورد مرگ به ازای هر هزار تولد زنده در کودک زیر یک سال داشتیم.

وی 40 هزار مرگ را در ابتدای دهه 60 بر اثر اسهال و مشکلات تنفسی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در انتهای سال 91 تعداد مرگ کودکان زیر 5 سال در کشور به 18 در هزار تولد رسیده که این آمار در کودکان زیر یک سال به 16 در هر هزار تولد زنده است و این آمار سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشورهای در حال توسعه با توجه به سرعت کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال ایران در رده چهارم قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha