سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 84149
سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد به بیان توضیحاتی پیرامون بیماری سیروز یا تنبلی کبد پرداخت و گفت: امروز این باور عمومی که سیروز، روندی غیرقابل برگشت و لاعلاج است، 100 درصد مورد قبول نیست. زیرا در برخی شرایط و در صورت پاسخ به داروها، می‌توان درجاتی از کاهش فیبروز کبد و بهبود بیماران تنبلی کبد را مشاهده کرد.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه سیروز یا تنبلی کبد اختلال جدی و پیش‌رونده‌ای بوده و درواقع پاسخ کبد به ضایعاتی است که به آن وارد می‌شود عنوان کرد: در اثر بیماری‌های مزمن کبدی، بافت جوشگاهی یا فیبروز در کبد ایجاد می‌شود.

وی در توضیح علل ایجاد سیروز کبدی اظهار کرد: عوامل متعددی سبب بروز سیروز می‌شوند. از علل مهم بروز آن، هپاتیت ویروسی نوع «بی» و «سی» است. مصرف الکل یکی از علل بروز سیروز است. علاوه بر آن برخی بیماری ها چون دیابت، بیماری های مادرزادی کبدی و اختلالات خود ایمنی، مصرف برخی داروها، سوء تغذیه و انسداد طولانی مدت مجاری صفراوی نیز در بروز این بیماری نقش دارند.

علویان عمده ترین علت بیماری سیروز کبدی در اروپا را مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل دانست و گفت: اما در ایران بیشترین علت این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن «بی» است.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج)، افزود: باید توجه داشت که از هر 100 بیمار مبتلا به هپاتیت «بی» از نوع حاد، دو تا چهار نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری ممکن است بیماری آنها به سیروز تبدیل شود.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون علائم و نشانه‌های سیروز کبدی گفت: ضعف، خستگی، بی‌حالی، اسهال چرب، تورم شکم، تجمع آب در شکم، برجسته شدن عروق مری (واریس مری)، ‌چماقی شدن انگشتان، کوچک شدن کبد، ضعف و سستی عضلانی، کاهش وزن، تیره شدن پوست، بروز لکه‌های خونمردگی در پوست، کاهش میل جنسی، کاهش توانایی جنسی در مردان، ورم پاها و شکم، خونریزی از بینی و لثه، استشمام بوی نامطبوع از بیمار که به آن «فتورهپاتیکوس» گفته می‌شود، از جمله نشانگان ابتلا به سیروز هستند که البته برای تشخیص بیماری سیروز وجود یا عدم وجود همه علائم فوق ضروری نیست.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره ارتباط میان دیابت و سیروز نیز توضیح داد: برخی بیماران مبتلا به سیروز دچار افزایش قند خون و علائم دیابت می‌شوند. در تاریخچه این افراد می‌توان سابقه مرض قند را در اغلب موارد پیدا کرد ولی در بقیه موارد افزایش قند خون به علت بیماری کبد است. برای مهار قند خون بالا معمولا از قرص‌های ضد قند "گلی‌بن کلامید" استفاده می‌شود و در رژیم غذایی نیز باید مصرف مواد نشاسته‌ای را کم کرد.

علویان تاکید کرد: گاهی طبق نظر پزشک، انسولین تزریقی نیز به کار می‌رود. باید مراقب افت قند خون شد و در صورت بروز تپش قلب، تعریق و سرگیجه باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه اعتقاد عمومی بر این است که سیروز روندی غیرقابل برگشت است، گفت: این تصور امروزه 100 درصد مورد قبول نیست. در برخی شرایط و در صورت پاسخ به داروها، می‌توان درجاتی از کاهش فیبروز کبد و بهبود بیماران تنبلی کبد را مشاهده کرد.

وی افزود: ضرورتی ندارد که سیروز حتما یک بیماری پیش‌رونده باشد، با تاثیر درمان، می‌توان فروکش نمودن بیماری را مشاهده کرد. شدت بیماری سیروز توسط پزشک و پس از معاینه دقیق و بررسی برخی آزمایشات خونی مثل غلظت آلبومین و بیلی‌روبین خون مشخص می‌شود. به هر حال تغذیه نقش مهمی در درمان بیماران مبتلا به تنبلی کبد بازی می‌کند.

علویان درباره درمان بیماری سیروز گفت: بیماری سیروز با همان تنبلی کبد درمان قطعی ندارد. باید به علت بیماری توجه داشت، اگرعلت آن بیماری خود ایمنی و یا ویلسون باشد، امکان بهبودی قطعی بیماری سیروز و بهبودی کامل کبد وجود دارد ولی جهت تحقق این شرط تشخیص سریع و درمان به موقع ضروری است.

وی ادامه داد: در مورد هپاتیت نوع «بی» و «سی» نیز درمان باید در جهت مهار بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن صورت گیرد. باید توجه داشت که مجموعه درمان دارویی، رعایت دستورات تغذیه‌ای و بهداشتی و مهارعوارض بیماری می‌تواند زندگی بیمار مبتلا به سیروز کبدی را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha