سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 84150

سلامت نیوز : معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه زندگی بویژه توجه به تغذیه سالم از سوی آحاد جامعه، ضمن اشاره به برنامه‌های مختلف بهداشتی گفت: برنامه‌های غربالگری کشور تقویت می‌شوند.

دکتر علی‌اکبر سیاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر لزوم اصلاح عادات غذایی مردم و ارایه آموزش‌های لازم در این زمینه، گفت: مردم باید یاد بگیرند که از مصرف غذاهای زیان‌آور پرهیز کنند. ما نیز در وزارت بهداشت در سیاست‌گذاری‌هایمان روی این موضوع کار خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، گفت: فشار خون به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها که خود می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری باشد، باید جدی گرفته شود. این درحالیست که حدود 20 درصد مردم فشار خون دارند اما از آن بی‌خبرند. البته در این صورت خطر بروز سکته قلبی و مغزی نیز افزایش می‌یابد. در این زمینه باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا بتوانند فشار خون خود را کنترل کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، بیماری دیابت به عنوان یکی از بیماری‌های غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: قند خون حدود 20 درصد مردم بالاتر از حد استاندارد است و همچنین حدود 10 درصد افراد نیز دیابت دارند. وقتی فردی به دیابت مبتلا باشد و از بیماری خود نیز اطلاع نداشته باشد، طول عمرش کوتاه‌تر می‌شود. این در حالیست که افراد می‌توانند این بیماری‌ها را با علایمی ساده بشناسند و نسبت به انجام اقدامات درمانی لازم اقدام کنند. ما نیز برای این بیماری‌ها و همچنین پیشگیری از آنها برنامه داریم.

وی ضمن تاکید بر لزوم برخورداری از تغذیه صحیح، نسبت به کمبود دریافت ویتامین D و کلسیم به ویژه در دوران کودکی هشدار داد و گفت: بروز پوکی استخوان در سنین پایین، انحنای زانوها و پس از آن ایجاد آرتروز را سبب می‌شود و لازم است فرد جراحی شود. این موضوع در زنان در سنین یائسگی ممکن است مشاهده شود که البته این موضوع قابل پیشگیری است و به این منظور برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

سیاری همچنین به برنامه‌های غربالگری PKU، تالاسمی و هایپوتیروئیدی در زمینه مراقبت از کودکان و نوزادان اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری تالاسمی ایران یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تالاسمی در دنیاست. البته این برنامه‌ها باید تقویت شده و گسترش یابند. همچنین اگر قرار باشد برنامه جدیدی به برنامه‌های بهداشتی کشور اضافه شود، ابتدا باید طراحی‌های لازم صورت گیرد. از طرف دیگر اعتبارات ما محدود است و باید از همین اعتبارات حداکثر بهره را ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha