سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 84157

ویروس كرونا ویروسی است كه سیستم تنفسی را نشانه می‌رود و به مرور موجب بروز اختلال در عملكرد ریه‌ها شده به گونه‌ای كه در صورت رسیدگی نامناسب می‌تواند فعالیت دستگاه تنفسی بدن را متوقف كند. سرفه، تب، التهاب ریه و نارسایی كلیه‌ها از جمله علائم ابتلا به این ویروس است

ویروس کرونا در کمین است، مراقب باشید
سلامت نیوز : خبر درگذشت چند تن از عمره‌گذاران خارجی در خرداد و تیر سال جاری در عربستان به دلیل ابتلا به یك ویروس تنفسی و ابتلای حدود 06 نفر از زائران خانه خدا به این بیماری تنفسی، نگرانی‌های زیادی برای زائران و خانواده‌های آنها به همراه داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ این ویروس كه با نام ویروس كرونا شناخته می‌شود موجب شیوع بیماری‌ای‌ شبیه سارس شده و به طور مستقیم ریه‌ها و كلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیمار در مدتی كوتاه با ضایعات كلیوی و التهاب شدید ریه رو‌به‌رو می‌شود که در موارد حاد با خطر مرگ همراه است. در این مطلب علاوه بر آنكه با ویروس كرونا و علائم آن آشنا می‌شوید توصیه‌های كارشناسان و متخصصان پزشكی حج را درباره این ویروس و توصیه‌های بهداشتی حج می‌خوانید.

اگر به حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنید

مراقب این ویروس باشید

دكتر امین‌رضا طباطبایی، معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر در این باره به سیب سبز می‌گوید: «ویروس كرونا از جمله ویروس‌های تنفسی است كه شیوع آن در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص در عربستان زیاد است و عمده علت شیوع این ویروس در عربستان موضوع تجمع تعداد زیادی از مردم از سراسر جهان و كشورهای مختلف با سطوح بهداشتی و ایمنی متفاوت در این كشور است و همین مسئله شرایطی را به وجود می‌آورد كه این شرایط را برای انتشار انواع و اقسام بیماری‌ها و ویروس‌ها فراهم و تسهیل می‌كند.» معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكی حج و زیارت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینكه بعضی از این ویروس‌ها با قرار گرفتن در شرایطی خاص با جهش‌های ژنتیك مواجه می‌شوند، گفت: «علاوه بر تجمع افراد مختلف با سطح بهداشتی متفاوت در یك مكان جهش ژنتیك ویروس‌ها نیز موجب بروز بیماری‌هایی مانند همین بیماری تنفسی می‌شود كه سلامت زائران خانه خدا را به خطر می‌اندازد. اگر چه با رعایت نكات بهداشتی به راحتی می‌توان ابتلا به این ویروس را كنترل و مهار كرد.»

اگر می‌خواهید پیشگیری کنید

دكتر طباطبایی با اشاره به این مطلب كه در صورت رعایت نكات بهداشتی و ایمنی جای نگرانی وجود ندارد، به سیب سبز می‌گوید: «در صورتی كه فردی به دلیل رعایت نكردن نكات بهداشتی به این ویروس مبتلا شود  و در شرایطی كه ویروس كرونا در فاز بحرانی و حاد قرار گیرد خطرات زیادی برای سلامت زائران خانه خدا به همراه دارد. بنابراین توصیه ما این است كه زائران حتما به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی كه پزشك كاروان به آنها می‌گوید، توجه كنند. حتما دست‌ها و صورت را بعد از هر بار بیرون رفتن و جابه‌جایی بشویند. مراقب باشند كه با دست نشسته به مخاط بدن‌شان، چشم و بینی دست نزنند چون به راحتی از طریق دست آلوده می‌توانند ویروس را به خود منتقل كنند. زائران مراقب باشند تا وسایل شخصی‌شان را تنها خودشان استفاده كنند و در این زمینه مراقبت‌های ویژه داشته باشند.یكی دیگر از نكته‌هایی كه زائران نباید فراموش كنند این است كه در مواجهه با افرادی كه دچار بیماری‌های تنفسی و ویروسی هستند مراقب باشند و از آنها فاصله بگیرند. بنابراین در مواجهه با افراد بیمار  از ماسك استفاده كرده و از لیوان و قاشق شخصی‌شان حتما مراقبت كنند.»

اگر بیماری قلبی دارید

بیشتر در معرض خطرید

ویروس كرونا ویروسی است كه سیستم تنفسی را نشانه می‌رود و به مرور موجب بروز اختلال در عملكرد ریه‌ها شده به گونه‌ای كه در صورت رسیدگی نامناسب می‌تواند فعالیت دستگاه تنفسی بدن را متوقف كند. سرفه، تب، التهاب ریه و نارسایی كلیه‌ها از جمله علائم ابتلا به این ویروس است كه دستگاه و شبكه تنفسی فوقانی را در بر می‌گیرد و ابتلا به آن در افراد مسن، كودكان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا بیمارانی كه سیستم ایمنی ضعیف دارند، در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است. از آنجا كه هنوز واكسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شناسایی نشده رعایت توصیه‌های بهداشتی و نكات ایمنی فردی می‌تواند مانع از ابتلا به این ویروس شود. خوشبختانه براساس گزارش‌های مطرح شده اكثر افرادی كه به ویروس كرونا مبتلا می‌شوند در صورتی كه بیماری زمینه‌ای دیگری نداشته باشند و سیستم ایمنی بدنی آنها قوی باشد به مرور زمان با مصرف دارو و مراقبت بهبود می‌یابند. و تنها در شرایط بحرانی است كه بیماران مبتلا به این بیماری تنفسی با موقعیت‌های خطرناك و مرگ‌آور روبه‌رو می‌شوند.

از مراوده با این افراد پرهیز کنید

دكتر حسین‌پور، رئیس مركز بهداشت استان هرمزگان در این باره می‌گوید: «از آنجا كه ویروس کرونا در بعضی كشورهای حاشیه خلیج فارس دیده شده علائم ابتلا به این بیماری به مسافران و همین‌طور خانواده‌های زائران توضیح داده می‌شود تا در صورتی كه مسافرشان علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی داشت خیلی سریع با پزشك مشورت كنند. او یكی از نشانه‌های ابتلا به این ویروس را ابتلا به سرفه‌های مكرر در مدت 10 روز دانست و گفت: در صورتی كه با این افراد در مسافرت‌ها به كشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان مواجه شدید سعی كنید برای گفت‌وگو با آنها در فاصله كمتر از یك متر صحبت نكنند. حتما از ظروف مجزا برای نوشیدن مایعات و خوراكی‌ها استفاده كنند. دست آلوده‌شان را به سمت چشم، بینی و دهان نبرند و حتما در مواجهه با این افراد از ماسك استفاده كنند. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha