سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 84166

عرضه داروی خوراکی "اکسجید" بیماران تالاسمی 3 ماه است که دچار کمبود شدید شده است ؛ در حال حاضر به مدت 2 ماه این دارو اصلاً وارد کشور نشده است و بیمار نیز باید برای هر عدد از این دارو به مبلغ 2500 تومان بپردازد .

کمبود شدید داروی خوراکی بیماران تالاسمی
سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران از کمبود شدید داروی خوراکی بیماران تالاسمی گلایه کرد.

محمد رضا مشهدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه عرضه داروی خوراکی "اکسجید" بیماران تالاسمی 3 ماه است که دچار کمبود شدید شده است، اظهار داشت: در حال حاضر به  مدت 2 ماه این دارو اصلاً وارد کشور نشده است و بیمار نیز باید برای هر عدد از این دارو به مبلغ 2500 تومان بپردازد که یکی زمانی وزارت بهداشت 500 تومان از این رقم را یارانه می‌پرداخت، یعنی بیمار باید 2 هزار تومان آن را از جیب خود می‌پرداخت و این در حالی است که بیمار تالاسمی باید بین 30 تا 150 عدد از این دارو را استفاده کند.

دبیر انجمن تالاسمی ایران افزود: بیماران تالاسمی بزرگسال روزانه باید حدود 8 تا 10 هزار تومان برای این دارو پول بپردازند و این در شرایطی است که بیش از 3 ماه است که این دارو به شدت در بازار دارویی کمیاب شده است.

مشهدی در پاسخ به این پرسش که با این شرایطی بیمار به جای این دارویی که وجود ندارد چه داروی دیگری را باید استفاده کند، عنوان کرد: اینگونه بیماران مجبور هستند این دارو که خوراکی است را به جای داروی تزریقی جایگزین کنند که مشکلاتی زیادی را برای آنان بوجود می‌آورد. زیرا بیماری که در گذشته داروی خوراکی استفاده می‌کرده است وقتی مجبور می‌شود به داروی تزریقی برگردد شرایط خوبی نخواهد داشت چون داروی تزریقی درد بسیاری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: در حدود 1500 بیمار تالاسمی وجود دارد که مجبور هستند از این دارو استفاده کنند. البته داروی مشابه ایرانی با نام "اسورال" ساخته شده است ولی بیماران هنوز به آن اطمینان کامل ندارند و مجبور هستند از داروی خارجی استفاده کنند.

مشهدی درباره مشکلات کمبود داروی خوراکی بیماران تالاسمی عنوان کرد: وقتی بیماران این دارو را نتوانند مصرف کنند آهن بدن آنها افزایش می‌یابد و این مسئله باعث می‌شود که دچار بیماری کبد و قلبی شوند.

وی با بیان اینکه این داروی خوراکی که به صورت مشترک توسط کمپانی سوئیسی نوارتیس و کمپانی داخلی مداوا تولید می‌شود، افزود: مصرف کنندگان در دو ماه گذشته مجبور شده‌اند از داروی تزریقی استفاده کنند که تهیه آن نیز با مشکلاتی همراه است و این داروهای تزریقی هم با مشکل می‌توان تهیه کرد.

دبیر انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد: البته با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره کمبود داروهای بیماران تالاسمی چند روز پیش جلسه‌ای داشتیم و این مشکلات را عنوان کردیم ولی هنوز این مسائل برطرف نشده است و بیماران مشکل تهیه دارو دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha