سلامت نیوز : «بازی شغل کودکان است». این را سیدحامد برکاتی می‌گوید. فردی که مدیریت اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت را برعهده دارد. او اعتقاد دارد که در کشور دوره سنی 6 تا 8 ساله مورد غفلت قرار گرفته و با وجود اسباب‌بازی‌های بعضا خطرناک در کشور نگران سلامت کودکان زیر هشت سال است. دیروز به‌مناسبت روز کودک مرکز طب کودکان بیمارستان امام خمینی(ره) شاهد جشنی برای کودکان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ دانشجویان دانشکده علوم پزشکی تهران به‌واسطه این جشن لباس حیوانات را به تنشان کرده بودند و می‌خواستند از این مسیر راه‌های اولیه ارتباط با کودکان را فراگیرند. در نقطه‌ای دیگر از این مرکز نشست خبری با حضور مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس کشور برپا شده بود که در آن به بیان آمارهایی درباره علل رایج مرگ و میر کودکان و بهداشت و سلامت این گروه پرداخته شد. رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: سلامت کودکان ۶ تا ۸ سال در کشور مغفول است. بر اساس تحقیقی ۲۵‌درصد کودکان ۳ تا ۵ سال مشکل تکلم دارند و سوانح و تصادفات مهم‌ترین عامل مرگ کودکان در کشور است.

عدم موافقت بخش خصوصی با مرخصی 9 ماهه زایمان

وی به اتفاقات جاری در حوزه بهداشت در سال گذشته اشاره داشت و افزود: درمورد مرخصی درمورد مادرانی که دوقلو و چندقلو می‌آورند همچنین کودکان را به‌عنوان فرزند خود می‌پذیرند یا افرادی که از رحم اجاره‌ای برای فرزندآوری استفاده می‌کنند توجه داشته‌ایم و درمورد راهکاری درمورد آنها نیز اندیشیده‌ایم. اما متأسفانه بخش خصوصی 9 ماه مرخصی زایمان مادران را تقبل نکرده است. وی به بحث پیشگیری از سوانح و حوادث و آموزش به مربی و مراقبان کودک اشاره داشت و ادامه داد: شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان سوانح و حوادث است که 20‌درصد مرگ و میر کودکان را شامل می‌شود و 45‌درصد علت مرگ و میر این موارد حوادث ترافیکی است.وی‌درصد مرگ و میر کودکان به خاطر سوختگی، غرق‌شدگی، گزیدگی و گیر کردن جسم سخت در گلو را به‌طور مجزا 10 تا 8‌درصد عنوان کرد.

اعتقاد 13‌درصد از خانواده‌ها به تنبیه بدنی

برکاتی به بررسی سلامت و جمعیت سال 89 در کودکان 3 تا 6 ساله اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این بررسی روش تربیتی مورد نظر خانواده‌ها را سنجیدیم که متأسفانه روش تربیتی مورد نظر 13‌درصد خانواده‌ها تنبیه بدنی بود که این تفکر را اسباب لازمی برای تربیت فرزند خود می‌دانند که نتیجه آن بار آوردن شخصیت‌های ضداجتماعی است.

25‌درصد کودکان 3 تا 5 سال مشکل تکلمی دارند

برکاتی در ادامه به دیگر بررسی‌های سال 89 پرداخت و گفت: حدود 25‌درصد کودکان 3 تا 5 ساله کشور به لحاظ تکامل تکلمی، حرکتی و تکامل اجتماعی و عاطفی مشکل دارند. وی با بیان اینکه بحث بازی کودکان شغل کودک محسوب می‌شود توضیح داد: سلامت کودک در سن 6 تا 8 سال مورد غفلت قرار گرفته و اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد منجر به سوانح و حوادث می‌شود. برکاتی با بیان اینکه در انتهای سال 91 تعداد مرگ کودکان زیر 5 سال در کشور به 18 در هزار تولد رسیده است، افزود که این آمار در کودکان زیر یک سال به 16 کودک در هر یکهزار تولد زنده است .

کالاهای آسیب‌رسان را پیدا می‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر مصدومیت کودکان به‌دلیل خوردن لوله بازکن‌ها گفت: وزارت بهداشت مسئولیت این موضوع را دارد برای همین در بیست و سوم شهریورماه به دانشگاه علوم پزشکی دستور داده‌ایم که تا دو ماه بعد کالاهای آسیب‌رسان در 5 سال گذشته را بررسی کنند و به وزارت بهداشت معرفی نمایند. تا انتهای آبان‌ماه اطلاعات را این‌گونه جمع‌آوری می‌کنیم. اول با تولیدکننده‌ها جلسه می‌گذاریم تا کالای خود را اصلاح کنند اما اگر اصلاح نشد از مجاری قانونی وارد می‌شویم.

98‌درصد از کودکان ایرانی به مدرسه می‌روند

نماینده یونیسف در ایران گفت: 98‌درصد کودکانی که واجد شرایط درس‌خواندن در مقطع ابتدایی هستند در ایران به مدرسه می‌روند که این آمار نسبت به کشورهای همسایه آمار بالایی است. محمدمنیر صفی‌الدین نماینده یونیسف در ایران گفت: وقتی شور و شوق کودکان را در این بیمارستان دیدم و مشاهده کردم که کارکنان و پرسنل بیمارستان در جشن و شادی بچه‌ها شرکت کردند و تصویری که کودکان از پزشک دارند را از ذهن کودکان برای لحظه‌ای دور کردند، خوشحال شدم. صفی الدین دستاورد دیگر ایران را در حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: 98‌درصد کودکانی که واجد شرایط درس‌خواندن در مقطع ابتدایی هستند در ایران به مدرسه می‌روند که این حتی نسبت به کشورهای همسایه نیز آمار بالایی است. صفی‌الدین مساله مواد محرک و مخدر در میان جوانان و ایدز را مساله جدیدی دانست که در زمینه کاهش آن با دولت همکاری صورت گرفته است.

سوانح عامل مرگ ۴۰‌درصد افراد زیر 19 سال

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور گفت: حوادث و سوانح حدود 11‌درصد مرگ و میر زیر 10 سال را در ایران تشکیل می‌دهد و مرگ 40‌درصد افراد زیر 19 سال بر اثر حوادث است. فرهاد رضوانی اظهار کرد: حوادث و سوانح یکی از چالش‌های سلامت کودکان محسوب می‌شود و سالانه 950 هزار کودک یا نوجوان زیر 18 سال به دلیل حوادث فوت می‌کنند که اولین عامل مرگ در دنیا در گروه سنی بالای 9 سال را حوادث تشکیل می‌دهد. در ایران ناهنجاری‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی 20‌درصد مرگ کودکان را شامل می‌شود و حوادث دومین عامل مرگ کودکان است. مسائل ترافیکی 43درصد، بسته شدن راه هوایی 11‌درصد و غرق شدگی 8‌درصد
مرگ و میرهای زیر 5 سال را موجب می‌شود. وی ادامه داد: حوادث و سوانح حدود 11‌درصد مرگ و میر زیر 10 سال را در ایران تشکیل می‌دهد و مرگ 40‌درصد افراد زیر 19 سال به واسطه حوادث است.

علل رایج مرگ کودکان در ایران

وی انواع حوادث در ایران در کودکان زیر 18 سال را به حوادث ترافیکی به میزان 29‌درصد، ضربه با اجسام 28‌درصد، سقوط 13‌درصد، سوختگی 5/8‌درصد، مصدومیت 2/5‌درصد، خشونت و خودآزاری 7‌درصد، نیش عقرب و زهر حاصله 2‌درصد دانست و افزود: برق‌‌گرفتگی و غرق‌شدگی‌درصد کمتری را شامل می‌شود. رضوانی از نظر منطقه‌ای این آمار را این چنین اعلام کرد: 81‌درصد در منطقه شهری، 14‌درصد در روستا و 5‌درصد حوادث در محیط خارج از شهر و روستا مثل زمین‌های کشاورزی، کوه و ارتفاعات اتفاق می‌افتد. رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور از نظر مکان وقوع حادثه منازل را شایع‌ترین مکان عنوان کرد و افزود:‌ منازل 42‌درصد، معابر ترافیکی 40‌درصد، اماکن آموزشی 5/3‌درصد، اماکن ورزشی و تفریحی 5/3‌درصد و اماکن عمومی 7/2‌درصد در این رخداد‌ها نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha