سلامت نیوز : زیرساخت‌های برنامه ملی خون‌های نادر به صورت گسترده در كشور موجود است. از سال 89 تاكنون در ارتباط با برنامه ملی خون‌های نادر در كشور اقدامات چشمگیری صورت گرفته است و از 7 سال گذشته به صورت جدی در این زمینه در سازمان انتقال خون فعالیت می‌شود. به طوری كه ما در حال حاضر عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر كه مركز آن در آمستردام هلند واقع شده است، هستیم و می‌توانیم ادعا كنیم تنها كشور اسلامی و تنها كشوری هستیم كه در خاورمیانه عضو این انجمن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ با توجه به توانمندی‌های علمی و فنی كه ایران در این زمینه به دست آورده است، به جایی رسیده‌ایم كه توانستیم تجربیات خود را در زمینه خون‌های نادر به دنیا، انتقال دهیم. برنامه ملی خون‌های نادر ایران از طرف دبیر كارگروه خون‌های نادر بین‌المللی به عنوان الگو در كشور برزیل ارائه شده است و ما تجربیات خود را از این طریق به كشورها ارائه می‌دهیم. اما بر همه روشن است، برای ادامه راه و توسعه یافتن در این زمینه نیاز به حمایت بیشتر خواهیم داشت.

در حال حاضر كشور ما در زمینه ارسال خون به كشورهای دیگر پتانسیل لازم را داراست، هر چند تاكنون این اتفاق رخ نداده است. اما این اعتقاد وجود دارد تامین خون نادر برای مردم كشور خود به نوعی اقدام بین‌المللی است.

شناسایی خون‌های نادر در همه جای دنیا به دلیل وجود آزمایشات تخصصی جزو‌ برنامه‌های پرهزینه قلمداد می‌شود. در كشور ما نیز به دلیل این كه مواد اولیه انجام این آزمایشات از خارج از كشور وارد می‌شود و با توجه به افزایش نرخ ارز، از سال گذشته در این مسیر خلل‌هایی وارد شده است، بنابراین با توانمندی تخصصی كه در مجموعه انتقال خون كشور موجود است، نیاز داریم بودجه مورد نیاز در اختیار قرار گیرد تا این مجموعه بتواند بیش از این بدرخشد.

ذخیره‌سازی این خون‌های نادر جزو اولویت‌هایی است كه در سازمان انتقال خون به آن توجه ویژه داریم. براین اساس با توجه به این كه این خون‌ها قابلیت نگهداری تا 30 سال در دمای منهای 80 درجه سانتیگراد را دارند، این مهم نیاز به فضای مناسب و فریزرهای متعدد دارد. در حال حاضر 7 فریزر برای نگهداری و ذخیره خون در كل كشور موجود است و در هر یك از آنها حدود 150 كیسه خون ذخیره‌سازی شده است. اما تاكنون 750 نفر در بانك اطلاعاتی ما شناسایی و وجود دارند. در حالی كه ما توانمندی شناسایی تعداد بیشتر گروه خونی و ذخیره‌سازی بیش از این را داریم.

از 3 سال گذشته با توجه به شرایط موجود مبلغی بیش از 5 میلیارد تومان در بحث ذخیره‌سازی و شناسایی گروه خونی هزینه شده است كه این رقم به سختی تامین شده است. در حالی كه در سازمان انتقال خون در این بخش رقمی معادل 2 تا 3 میلیارد تومان به صورت سالانه نیاز است تا تجهیزات و نیازهای این بخش برآورده شود.

از آنجایی كه ما در حال حاضر از بودجه عمومی سازمان انتقال خون بهره می‌بریم، امید داریم با حضور دولت جدید و براساس درخواست‌هایی كه از یك سال گذشته ارائه كرده‌ایم، این بخش از بودجه اختصاصی بهره‌مند شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha