سلامت نیوز : در مرداد ماه و به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر ، مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف و بازیگر سینمای ایران با هماهنگی دفتر یونیسف در ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بخش زنان و زایمان بیمارستان مهدیه تهران بازدید کرد و درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر با  با مادرانی که تازه زایمان کرده بودند گفتگویی صمیمانه انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت یونیسف ؛ این بیمارستان که یکی از مجهز ترین  بیمارستانهایی دولتی در بخش زنان و زایمان است یکی از بیمارستانهای دوستدار کودک نیز به شمار می رود. از این رو مادران به خوبی در جریان فواید شیر مادر قرار می گیرند و  از همان ابتدا در این ارتباط آموزش داده می شوند.

او بازدید خود را از یکی از بخش های این بیمارستان ویژه مراقبت های نوزادان نارس شروع کرد که در آن نوزادانی نگه داشته می شوند که وزن زیر یک کیلو و 500 گرم دارند و عمدتا با مشکلاتی تنفسی روبرو هستند. این نوزدان که شاید به نوعی به اندازه یک عروسک اند، وضعیت تنفسشان با چندین دستگاه  کنترل می شود تا زمانیکه بتوانند به شرایط طبیعی برسند و دوباره به آغوش مادر خود بازگردند.

مهتاب کرامتی در بازدید از این بخش به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و گفت:من به خاطر همکاری با یونیسف همیشه ارتباط مستقیمی با کودکان دارم. اما امروز برایم جالب بود که نوزادانی را در این بخش با وزن 550 گرم دیدم که چقدر مراقبت از آنها کار سختی است و از تصور اینکه روزی  همین کوچولوها مردان و زنان بالغی می شوند سرشار از شوق می شوم.  نشان داده شده  این نوزادان در صورت تماس پوست با پوست مادرانشان حتی برای چند دقیقه در روز روند بهبود و رشدشان سریع تر می شود و جالبتر اینکه شیر مادران برای نوزادان نارس کاملا بر اساس نیاز متفاوت تغذیه ای آنها ترشح می شود و این باز هم نشان دهنده اینست که شیر مادر حتی برای نوزادان نارس بهترین تغذیه ممکن می باشد. وی همچنین گفت :این خیلی خوب است که در این بیمارستان اتاقی ویژه این مادران وجود دارد که می توانند هر زمان بخواهند در آن استراحت کنند و بعد در طول شبانه روز چندین بار به نوزادانشان در این بخش سر بزنند و آنها را لمس و با شیر خود تغذیه  کنند.

در ادامه این بازدید مهتاب کرامتی از بخش زنان و زایمان بازدید و با مادرانی که به تازگی نوزادان خود را به دنیا آورده و مشغول شیردادن به آنها بودند صمیمانه گفتگو کرد و بر حمایت و کمکهایی مورد نیاز آنها برای تغذیه با شیر مادر تاکید کرد. این مادران جوان با خوش رویی از کرامتی استقبال و با وی درباره شرایط زایمان و شیردهی نوزادانشان صحبت کردند. آنها غالبا به اهمیت حمایت همسران و  کارکنان بیمارستان در تشویق آنها برای تغذیه نوزادان با شیر خود تاکید داشتند.

سفیر حسن نیت یونیسف در بازدید از این بخش گفت:برایم لذت بخش بود وقتی مادرانی را می دیدم که با عشق به فرزندان خود شیر می دهند. یکی از مادرانی که در این بخش فرزند دوم خود را به دنیا آورده است. تاکید داشت که نتوانسته به دلایلی فرزند اول خود را شیر دهد به همین دلیل فرزند او دچار آلرژی شده است. به همین دلیل تلاش دارد که کودک دوم خود را حتما با شیر مادر تغذیه کند. چقدر خوب است که چنین  موضوعاتی در جامعه ترویج پیدا کند. اما  بسیار مهم است که همسران و خانواده این مادران و کادر پزشکی بیمارستانها به آنها کمک کنند و مانع ایجاد اضطراب و نگرانی در مادران برای شیردهی شوند.

کرامتی با اشاره به شرایط فعلی جامعه و شرایط مادران در نگهداری از فرزندانشان گفت: متاسفانه مقوله زایمان طبیعی کم کم در حال کمرنگ شدن است. در نتیجه تغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان نیز در میان مادران دشوارتر می شود. از سویی برای  مادران شاغل و مادرانی که به زیبایی اندام خود فکر می کنند تا به سلامت فرزندانشان ممکن است تغذیه با شیر مادر به فراموشی سپرده شود و در عین حال بازار کسب و کار شیرهای خشک داغ تر می گردد. در حالیکه تحقیقات نشان داده شیردهی باعث برگشت سریع تر وزن مادران به وزن قبل از زایمان می شود و نهایتا نباید فراموش کرد که تغذیه با شیر مادر سالم ترین انتخاب برای مادر و کودک و اقتصادی ترین نوع تغذیه در دنیاست.

وی که ساعاتی در این بخش با مادران صحبت می کرد پس از پایان این بازدید عنوان کرد:شروع زندگی همیشه زیبا است و امروز با دیدن این همه عشق و علاقه دوباره به این معجزه خداوند ایمان آوردم و انرژی بسیار خوبی از این دیدار گرفتم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha