سلامت نیوز : مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی از کاهش 8 درصدی داوطلبان اهدای خون در سال جاری در این استان خبر داد.

محمد اسماعیل خیامی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال جاری تعداد داوطلبان اهدای خون استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد و تعداد اهداکنندگان خون 4 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد داوطلبان در 6 ماه نخست سال جاری در مشهد 62 هزار و 532 نفر و اهداکنندگان 44 هزار و 49 نفر بوده که تعداد داوطلبان 12 درصد و اهداکنندگان خون 9 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

این مسئول افزود: از کل اهداکنندگان استان در نیمه نخست سال جاری تعداد 30 هزار و 766 نفر را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد اهداکنندگان مستمر خون استان به میزان 5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی به مشارکت بانوان استان در اهدای خون اشاره کرد و گفت: در مدت مذکور در استان 14 درصد و در مشهد 17 درصد کاهش داشته است.

خیامی ادامه داد: در گزارش 6 ماه نخست سال جاری تعداد اهداکنندگان خون با گروه‌های منفی در استان 7 هزار و 796 نفر و در مشهد 5 هزار و 160 نفر بوده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1 و 4 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی تصریح کرد: در این مدت تعداد اهداکنندگان خونی که به پایگاه‌های اطراف حرم مطهر مراجعه کرده‌اند 13 هزار و 824 نفر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کمتر است.

خیامی خاطرنشان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 5 درصد از کل خون استان و 8 درصد از خون تهیه شده در مشهد، از طریق اعزام پایگاه‌های سیار اهدای خون به مراکز، ادارات و نهادهای مختلف تامین شده است.

وی به تولید انواع فرآورده‌های خونی در پایگاه‌های انتقال خون استان اشاره کرد و ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری 137 هزار و 831 واحد تولید داشتیم که به مراکز واجد شرایط درمانی استان به تعداد 130 هزار و 231 واحد توزیع شده است.

خیامی با تاکید بر نیاز مستمر به انواع گروه‌های خونی، از همه زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و شهروندان شهرستان‌های استان درخواست کرد: اهدای خون را به عنوان یک عمل خیرخواهانه و خداپسندانه و همچنین به عنوان یک نیاز حیاتی جامعه در برنامه‌های روزمره خویش مدنظر قرار داده و با مشارکت روزافزون در این اقدام بشردوستانه، بیش از پیش در تامین ذخایر کافی فرآورده‌های سالم خونی اهتمام ورزند.

وی خاطرنشان کرد: ادارات، نهادها و جمعیت‌های مختلف می‌توانند با مشارکت انتقال خون استان ضمن ارائه دوره‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی با هدف فرهنگ‌سازی و ترغیب کارکنان و افراد زیرپوشش، نسبت به ارائه درخواست اعزام پایگاه‌های سیار اهدای خون به مجموعه خود اقدام کنند.

خیامی با بیان اینکه اعزام و فعالیت این پایگاه‌ها در مراکز مختلف نقش مهمی در تامین ذخایر خونی استان خواهد داشت؛ تاکید کرد: با هماهنگی‌ها و اقدامات صورت گرفته و همچنین مشارکت شهرداری منطقه ثامن و مساعدت مسئولان شرکت توسعه و عمران امید، به زودی نخستین پایگاه ثابت اهدای خون در مجتمع تجاری اقامتی امید واقع در خیابان شیرازی در مجاورت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی تصریح کرد: به دلایل مشکلات و کمبود فزاینده منابع انسانی و مالی در مجموعه انتقال خون استان، از ابتدای سال جاری به ناچار فقط دو پایگاه از شش پایگاه ثابت اهدای خون مشهد در دو شیفت صبح و عصر فعال بوده و سایر پایگاه‌ها فقط در نوبت صبح فعال هستند.

وی اضافه کرد: ادامه این روند چالشی برای تامین کافی ذخایر خونی مورد نیاز استان بوده و آمار ارائه شده در 6 ماه نخست سال جاری نیز موید این هشدار است.

خیامی با تاکید بر اینکه برخلاف اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های مستمر مدیران انتقال خون استان کماکان شرایط تغییر نکرده است، افزود: امیدواریم با توجه مسئولانه مدیران استان و شهر مقدس مشهد، مشکلات موجود با اولویت و در اسرع وقت برطرف شده تا فعالیت‌های حیاتی در انتقال خون استان استمرار داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از داوطلبان نیکوکار اهدای خون از همه خیرین دعوت کرد؛ با مشارکت در تامین قسمتی از ملزومات و منابع مورد نیاز و ارائه کمک‌های مردمی به این مجموعه عام‌المنفعه، در این اقدام خداپسندانه که موجب تهیه بیشتر فرآورده‌های خونی و نجات جان انسان‌های بیشتر می‌شود؛ اهتمام ورزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha