سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 84202
سلامت نیوز : مدیر کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت ناظر بر سلامت و ایمنی مواد غذایی است و اگر آزاد قیمت شیر به معنی واقعی شدن قیمت آن باشد از آنجا کها ین کار جلوی تقلب را در بین تولید کنندگان فرآورده های لبنی می گیرد،‌ سازمان غذا و غذا با این اقدام موافق است.

هدایت حسینی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت با افزایش قیمت شیر موافق است، توضیح داد: سازمان غذا و دارو مسئول نظارت بر ایمنی و سلامت مواد غذایی موجود در بازار است و از این نظر اگر شیر با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده برای تولید کننده قیمت گذاری شود عامل مهم تقلب و تخلف در بین تولید کنندگان خواهد بود.

وی گفت: اگر به عنوان مثال قیمت تمام شده یک بطری شیر برای تولید کننده 1200 تومان باشد بعد سازمان متولی قیمت گذاری قیمت آن را 700 تومان تعیین کند، تولید کننده مجبور است برای جبران این قیمتها و برای اینکه سودآوری لازم را داشته باشد، به روشها و تقلب هایی دست بزند که حاصل آن افت کیفیت شیر تولید شده و آسیب به سلامت مردم خواهد بود.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش فارس که آیا افزایش قیمت شیر عامل کاهش مصرف آن در بین ایرانیان نخواهد شد گفت: البته این نظر شما با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور ما پایین است درست است و در این مورد باید مسئولان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اظهار نظر کنند اما از نظر سازمان غذا و دارو،‌واقعی شدن قیمت شیر از این نظر که موجب کاهش تقلب و بهبود کیفیت شیر می شود، اقدام درستی است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که بیشترین موارد تقلب و تخلف در تولید شیر و مواد لبنی چیست توضیح داد: بیشترین موارد تقلب قبل از ورود شیر به چرخه فرآوری در صنعت شیر است و بیشتر معطوف به تولید شیر خام است که در این مورد سازمان دامپزشکی مسئول است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست دولت با پرداخت یارانه جلوی افزایش قیمت شیر را بگیرد تا سرانه مصرف آن در کشور کم نشود، گفت: اینکه دولت یارانه ها را به سمت مواد غذایی مفید و سالم بیاورد مورد تأکید سازمان غذا و داروست و در مورد شیر نیز نظر این است که به جای اینکه یارانه را به مصرف کننده بدهیم به تولید کننده شیر خام بدهیم و علوفه و خوراک دام ارزان را در اختیار دامداران و تولیدکنندگان شیر خام قرار دهند تا شیر خام ارزان در اختیار صنعت شیر قرار گیرد.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: ساده‌ترین و شایعترین تقلباتی که در حوزه تولید شیر و مواد لبین شاهد آن هستیم، افزایش آب در شیر است و از استفاده از شیرهای با دوز آلودگی و بار میکروبی شایع نیست.

حسینی افزود:‌ از نظر وزارت بهداشت عرضه هر گونه شیر و فرآورده‌های لبنی فله و غیر پاستوریزه یا استریلیزه ممنوع، خلاف قا‌نون و قابل پیگیرد است و حتی شیر و فرآورده ای بسته بندی غیر پاستوریزه یا استریلیزه نیز غیر قانونی هستند و عرضه آنها ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha