سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 84209
سلامت نیوز : یک کارشناس سلامت روان به خانواده‌ها توصیه کرد:‌ به کودکان متناسب با سن آنها استقلال بدهید و اجازه دهید برای مشکلات خود چاره‌اندیشی کنند و خانواده‌ها کاری نکنند که امروز کودک قربانی فردای او شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فریدون پیرایش،‌ کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تأکید بر شخصیت مستقل کودکان اظهار کرد: هر کودکی یک واحد بی‌همتا، با ویژگی‌های مختص به خود است و نباید او را با هیچ‌کس مقایسه کرد.

فریدون پیرایش با بیان اینکه انتظارات والدین از کودک به این بستگی دارد که از نظر آن‌ها چه چیزی برای کودک در سنین مختلف طبیعی است، افزود: بروز مشکلات در روابط کودک و والدین به دلیل توقعات زیاد یا زودتر از زمان لازم از کودک است.

لزوم تنظیم انتظارات با توانایی و رشد کودک

پیرایش اضافه کرد: بسیاری از والدین انتظارات غیر واقع‌بینانه‌ای از کودکان خود دارند که با سطح رشد و توانایی کودکشان متناسب نیست.

وی در ادامه برای تربیت صحیح فرزندان توصیه کرد: در حضور دیگران رفتار مثبت کودک را تشویق کنند و به خوبی از او یاد کنید، به او حس انتقام و کینه‌توزی القاء نکنید، ضمن مشاوره دادن به کودکانتان در کنار استقلال عمل، از دل‌سوزی، ترحم و مداخله‌‌های حمایت‌گرانه پرهیز کرده، همین سؤالات و کنجکاوی‌های جنسی وی را سرکوب نکنید.

3 رکن اساسی تربیت کودک؛ ایمان، اخلاق، دانش

این کارشناس سلامت روان با بیان اینکه دستیابی به خصایص انسانی و رشد انسانیت در وجود کودکان تنها با تربیت سالم امکان‌پذیر است، گفت: تربیت سالم دارای سه رکن اساسی ایمان برای بندگی خدا و یگانه‌پرستی، اخلاق برای ایجاد روابط سالم در اجتماع و علم برای سلطه بر جهل و نادانی انسان است.

پیرایش ادامه داد: در یک نظام تربیتی سالم، انسان می‌تواند از بدن سالم، عاطفه سالم و فکر سالم به صورت همزمان بهره‌مند شود.

امروز کودک را قربانی فردای او نکنیم

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی تفکرات غلط در تربیت کودکان اشاره کرد و ابراز داشت: در تربیت سالم امروز کودک فدای فردای او نمی‌شود، در حالی که در بسیاری از افراد تنها سخن از آینده است و فرد به امروز خود توجهی نمی‌کند.

پیرایش با طرح این سوال که آیا فردایی بدون امروز هم وجود دارد، تصریح کرد: باید به فرزندانمان بیاموزیم که برای بهتر زیستن امروز خود نیز تلاش کنند.

شانزدهم مهر به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha