سلامت نیوز : متخصصان اطفال معتقدند تاخیر در افزودن «گلوتن» به رژیم غذایی کودک و تغذیه صرف با شیرمادر بیش از یک سال، خطر ابتلا به بیماری سلیاک را در آنان افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بدن افراد مبتلا به بیماری سلیاک نوعی واکنش دفاعی به گلوتن، ماده موجود در گندم نشان می‌دهد و با گذشت زمان این واکنش غیرطبیعی می‌تواند به آسیب دیدن روده کوچک و محدود شدن تغذیه منجر شود و بر سلامت و رشد کودک تاثیر منفی بگذارد.

«کتیل استردال»، محقق ارشد این مطالعه در نروژ گفت: منع استفاده از گلوتن در طولانی‌ترین زمان ممکن پس از تولد نوزاد توصیه نمی‌شود چرا که عدم افزودن گلوتن به رژیم غذایی نوزاد پس از شش ماهگی با افزایش احتمال ابتلا به بیماری سلیاک مرتبط است و خوردن شیرمادر به تنهایی این خطر را کاهش نمی‌دهد.

در حالی که در این مطالعه رابطه بین مصرف طولانی مدت شیرمادر و تاخیر در افزودن گلوتن به رژیم غذایی نوزاد و ابتلا به بیماری سلیاک مورد بررسی قرار گرفت اما محققان آن را رابطه علی و معلولی اعلام نکردند.

استردال می‌گوید: لازم است بررسی‌های متناوب در این زمینه انجام شود و در صورتی که یافته‌های جدید تایید شود، ضروری است که مصرف گلوتن در نوزاد از چهار و شش ماهگی و از مقادیر کم شروع شود.

«لارا فیلد» از دانشگاه شیکاگو نیز معتقد است زمانی که نوزاد قادر شود بدون کمک بنشیند و خود را روی زمین بکشد می‌توان مصرف گلوتن را در رژیم غذایی او آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha