سلامت نیوز : معاون پژوهشی بیمارستان فارابی گفت: بیشترین مراجعات اورژانسی برای آسیب‌های چشمی مربوط به ورود جسم خارجی فلزی به چشم یا سوختگی‌های شیمیایی ناشی از کار با مواد شیمیایی است.

هوشنگ لاشیئی در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر خطرهای شغلی بر سلامت بینایی اظهار داشت: اگر چه افرادی که به طور ممتد پشت کامپیوتر کار می‌کنند و مجبورند ساعت‌های طولانی به طور مستمر به مانیتور یا تلویزیون نگاه کنند نیز دچار آسیب‌های چشمی می‌شوند اما این آسیب در حد خشک شدن چشم و خستگی مفرط چشم‌ است.

فوق تخصص جراحی شبکیه چشم با تأکید براینکه نگاه ممتد به صفحه نمایشگر سبب می‌شود تا واکنش چشم برای پلک‌زدن کاهش یابد، افزود: همین امر سبب خشک شدن لایه اصلی می‌شود و تا حد زیادی رطوبت چشم کاهش می‌یابد به طوری که فرد احساس وجود جسم خارجی در چشم خود می‌کند.

مصرف مداوم قطره‌های یکبار مصرف چشمی عارضه‌ای ندارد لاشیئی خاطرنشان کرد: قطرهای اشک مصنوعی می‌تواند این عارضه را درمان کند البته ترجیح به استفاده از قطره‌ای اشک یکبار مصرف است چرا که فاقد مواد اضافی و نگهدارنده هستند و مصرف مداوم آنها تبعاتی برای چشم‌ ندارد.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی تصریح کرد: اما قطره‌های اشک مصنوعی در ظرف‌های بزرگتر برای ماندگاری بیشتر حاوی مقداری مواد نگهدارنده مانند بنزال کونیوم هستند که مصرف بی‌رویه آنها سبب تحریک چشم، قرمزی و تشدید علائم بیماری می‌شود.

وی در مورد رعایت نشدن نکات ایمنی برای محافظت چشم در مشاغل پرخطر گفت: باید استانداردهای لازم مانند استفاده از عینک‌های مخصوص در محیط‌های کار پرخطر برای کارگران اجباری شود که می‌توان با استفاده از استانداردهای کشورهای صنعتی مترقی و شرایط بومی کشور پروتکلی را برای مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف کرد.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در پاسخ به اینکه چقدر از آسیب‌های چشمی ناشی از مشاغل پرخطر شغلی است گفت: متأسفانه آمار مشخصی در این زمینه نداریم و هیچ کدام از سازمان‌های متولی در این زمینه وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند که شاید کمبود بودجه و پایین بودن سطح آگاهی مدیران نیز در این زمینه بی‌‌تأثیر نباشد.

وی تصریح کرد: طبق مراجعاتی که به بخش اورژانس بیمارستان فارابی داریم بیشترین آسیب‌های چشمی مربوط به ورود جسم خارجی فلزی به چشم یا سوختگی‌های شیمیایی ناشی از کار با مواد شیمیایی است.

لاشیئی بر این نکته تأکید کرد که این گونه آسیب‌ها معمولاً سبب کاهش سطح بینایی تا حد نابینایی فرد می‌شود که با پیشگیری و استفاده از وسایل استاندارد حین کار به راحتی می‌توان جلوی اینگونه عوارض را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha