چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 84255

در سال گذشته هیچ روز پاكی در هوای تهران گزارش نشد و تعداد روز‌های سالم و ناسالم به ترتیب معادل 136 و 65 روز بوده است. از ابتدای سال‌جاری تا امروز تعداد روز‌های ناسالم در تهران 4 روز بیشتر از سال گذشته بوده است. در سال 90 از 201 روز ابتدای سال، 69 روز در شرایط سالم، 129 روز در شرایط ناسالم و 3 روز در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت.

هوای تهران در شرایط هشدار
سلامت نیوز : هوای تهران در شرایط هشدار قرار گرفت. «یوسف رشیدی» مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران ضمن تایید این خبر از افزایش 55 درصدی تعداد روزهای ناسالم در نیمه اول مهر ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر می‌دهد. آلودگی كه «حسین هاشمی» استاندار تهران را به این فكر رسانده است كه دوباره جلسات كمیته ساماندهی آلودگی هوا را دوباره احیا كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ همچنین او تاكید می‌كند كه با افزایش روند آلودگی تصمیمات جدیدی برای تردد و ساعت‌های كاری اتخاذ شود.هاشمی یكی از علل آلودگی‌های پایتخت را وجود خودروهای فرسوده و تردد آنها در خیابان‌های تهران می‌داند و رسما از ادارات و سازمان‌ها می‌خواهد تا سرویس‌های ادارات را دوباره روشن كنند. «محمدهادی حیدرزاده» مدیركل تازه محیط‌زیست تهران هم از تعطیلی موقت كارخانه‌های آسفالت و معادن استان خبر می‌دهد.

تنها دو روز مهر سالم بود

آنطور كه یوسف رشیدی می‌گوید: «در 15 روز ابتدای مهر ماه سال‌جاری هوای پایتخت تنها دو روز در شرایط سالم بود، هوای پاك نداشت و 13 روز را در هوای ناسالم سپری كرد.»به گفته او، این در حالی است كه در همین مدت در سال گذشته 9 روز هوای پایتخت در شرایط سالم و 6 روز در شرایط ناسالم قرار داشت و البته سال گذشته هم در نیمه اول مهر ماه هیچ روزی در شرایط پاك نبود. رشیدی تعداد روز‌های ناسالم در نیمه اول مهر ماه در سال 90 را معادل 14 روز و روزهای سالم یک روز اعلام می‌كند و می‌گوید: «در این سال نیز هیچ روزی شرایط پاك در هوای تهران گزارش نشده است.»

همچنین به گفته «یوسف رشیدی» مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران از 201 روزی كه از ابتدای سال‌جاری تاكنون سپری كرده‌ایم هوای پایتخت 2 روز در شرایط پاك، 130 روز در شرایط سالم و 69 روز در شرایط ناسالم بوده است. او همچنین می‌گوید: «در همین مدت در سال گذشته هیچ روز پاكی در هوای تهران گزارش نشد و تعداد روز‌های سالم و ناسالم به ترتیب معادل 136 و 65 روز بوده است. بنابراین از ابتدای سال‌جاری تا امروز تعداد روز‌های ناسالم در تهران 4 روز بیشتر از سال گذشته بوده است.» رشیدی می‌گوید: «در سال 90 از 201 روز ابتدای سال تا نیمه مهر ماه هیچ روزی هوای پایتخت در شرایط پاك نبود، 69 روز در شرایط سالم، 129 روز در شرایط ناسالم و 3 روز در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت.

اتخاذ تدابیر جدید با تشدید آلودگی هوا

آلودگی هوا بیش از هرچیزی استاندارها رامشغول می‌كند. حالا هم حسین هاشمی می‌گوید: «اگر به این نتیجه برسیم كه شرایط آلودگی به حدی رسیده كه برای شهروندان زیان‌آور است قطعا تصمیم‌های خاصی را اتخاذ می‌كنیم.» به گفته او به محض اینكه آلودگی هوا به شرایط اضطرار برسد كمیته اضطراری آلودگی هوا تشكیل شده و در مورد ساعت كار ادارات و تردد مردم تذكرها داده شده و تدابیر لازم اتخاذ شود. در حال حاضر وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد اما آنطور كه هاشمی می‌گوید اتخاذ تصمیمات خاص برای زمانی است كه هوای تهران به شرایط اضطرار می‌رسد.

به گفته استاندار تهران این تصمیمات براساس سیاست‌هایی كه در گذشته اعمال می‌شده اتخاذ می‌شود چرا كه موضوعی نیست كه هر لحظه بتوان در مورد آن تصمیم گرفت بلكه براساس تجربه‌ای كه در گذشته صورت گرفته تصمیمات اعلام خواهد شد. سیاست‌هایی كه البته هرگز به كاهش آلودگی‌ها منجر نشد و در نهایت شهر را تعطیل كرد.

باز هم پای خودروهای فرسوده وسط خیابان پایتخت

حسین هاشمی اعتقاد دارد تا زمانی كه حاكمیت در رابطه با تعویض خودروهای فرسوده تصمیم نگیرد 3.5 تا چهار میلیون خودرو فرسوده در تهران تردد خواهند كرد. بنابراین آلودگی هوا همچنان نفس تهرانی‌ها را تنگ می‌كند. او با اشاره به اینكه هیات وزیران ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده دولتی را اخیرا مصوب و ابلاغ كرده است می‌گوید: «تا زمانی كه این خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند مشكل همچنان به قوت خود باقی است.»

اوهمچنین درباره بازگرداندن سرویس ادارات نیز می‌گوید: «به تمام ادارات تفویض اختیار شده و با توجه به اینكه دستگاه‌های دولتی دارای امكاناتی هستند می‌توانند براساس امكاناتی كه دارند در این باره تصمیم‌گیری كنند.» هاشمی ادامه داد: رسما به تمام ادارات دولتی استان اعلام می‌كنم درباره بازگرداندن سرویس ادارات و غذای كارمندان براساس امكانات بودجه، منابع و سرویسی كه دارند اقدام كنند. كارشناسان اعتقاد دارند كه حضور سرویس ادارات تعداد ماشین‌های تك سرنشین را كاهش می‌دهد كه بی‌تاثیر در كاهش آلودگی‌های تهران نیست.

هوای تهران در شرایط ناسالم

دكتر محمدهادی حیدرزاده، با اشاره به اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران می‌گوید: «آخرین ارقام نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون به 140 PSI و ذرات معلق كمتر از 10‌میكرون به 120 PSIرسیده است و بر این اساس شاخص كیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفته است.»

او با تاكید بر اینكه منشا این آلودگی، ذرات معلق «محلی» است می‌گوید: «بر این اساس طی بخشنامه‌ای به ادارات محیط‌زیست شهرستان‌های شهریار، قدس و پاكدشت اعلام شد كه از فعالیت واحدهای تولید آسفالت و معادن تا پایان روز چهارشنبه جلوگیری كنند.»

او با اشاره به این تصمیمات یاد شده در راستای پیشگیری از قرار گرفتن شاخص كیفیت هوا در شرایط اضطرار اتخاذ شده است، می‌گوید: «در عین حال طی نامه‌های جداگانه‌ای به آموزش و پرورش استان تهران، وزارت ورزش و شهرداری تهران خواسته‌ایم كه زنگ ورزش مدارس به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و ورزش‌های صبحگاهی نیز به جهت حفظ سلامت شهروندان در پارك‌ها طی روز چهارشنبه برگزار نشود.»

او كه شخصا با حضور در مركز پایش پیگیر آخرین وضعیت هوای تهران بود با تاكید بر اینكه سایر پارامترهای هوای تهران در شرایط «سالم» است به پیش‌بینی سازمان هواشناسی كشور اشاره می‌كند و می‌گوید: «بر این اساس با توجه به تداوم وزش باد در استان پیش‌بینی می‌شود تا بعدازظهر چهارشنبه غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در شرایط «ناسالم» باقی بماند.»

مدیركل محیط‌زیست استان تهران ضمن توصیه به كاهش تردد و فعالیت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز، از كلیه افراد به‌ویژه سالمندان و كودكان می‌خواهد از ترددهای غیرضروری در معابر و انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری كنند. در عین حال والدین نیز ضمن مراقبت از كودكان و خردسالان (در سنین مهدكودك، پیش دبستانی و دبستان) به منظور كاهش تردد و حضور در فضای باز، تا حد امكان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نكرده و از هرگونه فعالیتی كه موجب تشدید آلایندگی هوا شود مانند سوزاندن ضایعات،‌عملیات قیركاری و تردد با وسایل نقلیه معیوب به‌طور جدی خودداری كنند.

او با تاكید بر اینكه اداره كل محیط‌زیست استان تهران لحظه به لحظه پیگیر وضعیت آلودگی هوای تهران است می‌گوید: «بدیهی است در صورت نزدیكی میزان آلاینده‌ها به شرایط اضطرار، كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تشكیل خواهد شد ولی در حال حاضر نیازی به تشكیل این كمیته نیست.»

آلودگی هوای تهران به تایید وزارت بهداشت در دولت دهم سالانه 5 هزار تهرانی را به گورستان سرد بهشت زهرا می‌سپارد. دولتی كه برنامه‌های موفقی برای حل معضل آلودگی‌های مرگ‌زا نداشت.نهایت برنامه‌های دولت گذشته فرستادن 5 فروند بالگرد سمپاس به آسمان پایتخت بود تا 150 هكتار از 750 هكتار وسعت این كلانشهر را خیس كند.

طرح‌های دیگر آن دولت برای حل این معضل، باز هم در مسیر آسمان چرخ خرد. باروركردن ابرها و مه‌پاشی طرح‌هایی بود كه از سوی محیط‌زیست و استانداری پیشین تهران اعلام شد. راهكاری كه رسانه‌ها ومنتقدان به آن نام «طنز تلخ» دادند. حالا افكارعمومی منتظر برنامه‌های دولت جدید برای كاهش مرگ‌ومیرهای خاموش پایتخت‌نشینان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha