شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8426

گروهی از دانشمندان آمریکایی در آزمایشگاه "ابر موشی" را ایجاد کرده اند که نمی تواند سرطان بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه کنتاکی که نتایج تحقیقات خود را در مجله Journal cancer research منتشر کرده اند، موفق شدند موشی ایجاد کنند که به دلیل دستکاری ژنتیکی نمی تواند به سرطان مبتلا شود.

نتایج این آزمایش می تواند راهی مهم در درمان سرطان های انسان باز کند، به طوری که در روش های درمانی مبارزه با سرطان می توان با کمک این تکنیک از عوارض جانبی درمانهای رایج مثل ریزش مو و دیگر دردهای شیمی درمانی اجتناب کرد.

این دانشمندان موفق شدند در آزمایشگاه موشی ایجاد کنند که دارای ژنی با عنوان Par-4 است، این ژن توانایی تولید یک پروتئین بسیار خاص را دارد. این پروتئین می تواند بدون اینکه به بافتهای سالم آسیب برساند به سلولهای توموری حمله کند.

این نوع موشهای مقاوم در برابر سرطان در مقابل بسیاری از بیماریها مثل سرطان کبد پروستات ایمن هستند.

بعضی آزمایشات نشان می دهند که این پروتئین در درمان سرطان سینه، پانکراس و مغز نیز بسیار موثر است.

همچنین این نتایج حاکی از آن است که این موشهای دستکاری ژنتیکی شده، از هیچ یک از عوارض جانبی درمان های رایج سرطان رنج نمی برند.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "هنگامی که یک بیمار به بیمارستان می رود و تحت درمان شیمی درمانی و یا پرتودرمانی قرار می گیرد، بیش از هر چیز نگران عوارض جانبی این گونه درمان ها است. به این ترتیب ما توانستیم با فعال کردن این پروتئین سلولهای سرطانی را نابود کنیم بدون اینکه به سلولهای سالم آسیب برسانیم. به اعتقاد ما این پروتئین می تواند راهی نو در درمان سرطان پیش روی پزشکان بگشاید."

به گفته این دانشمندان، از این تکنیک می توان ظرف 10 سال آینده برای درمان سرطانهای انسان استفاده کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha