مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز از تمامی مدرم جهان درخواست نمود در همه روزهای سال به یاد ایدز باشند تا بتوان امیدوار بود که به هدف جهانی «دسترسی همگانی به پیشگیری، درمان،مراقبت وحمایت در رابطه با اچ آی وی» دست پیدا کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر در پیام دکر پیتر پیوت آمده است:امروز میلون ها نفر در سراسر جهان در مراسم بیستمین روز جهانی ایدز شرکت خواهند کرد. برخی افراد ممکن است در تمام طول سال تنها همین یک روز به یاد ایدز باشند اما برای بسیاری ایدز جزئی از زندگی روزمره است.

از نخستین روز جهانی ایدز در سال 1988(1367) که سازمان جهانی بهداشت همه را برای پیوستن به اقدام مشترک جهانی در برابر این بیماری فراخواند، ایدز به یکی از مهمترین مسائل روز بدل شده است.

در این مدت ایدز گسترش یافته وبه همه گیری جهانشمول بدل شده و شیوع آن در میان زنان نیز افزایش یافته است. در سال 1988 بیشتر موارد گزارش شده اچ آی وی کماکان در ایالات متحده و عمدتا درمیان مردان متمرکز بود اما امروز اچ آی وی در همه کشورهای جهان حضور دارد و نیمی از آنهایی که با اچ آی وی زندگی می کنند، زن هستند.

در عین حال پاسخ و اقدامات در برابر اچ آی وی و ایدز نیز به پدیده ای جهانی بدل شده است. سال گذشته کشورهای عضو سازمان ملل متحد تعهد کردند که با گسترش خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت وحمایت به سمت دسترسی همگانی حرکت کنند. اینک بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در کشورهای در حال توسعه داروهای عمرافزای ضد ترو ویروسی دریافت می کنند. همین تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی در بسیاری کشورها رو به کاهش است.

چالش پیش روی ما اینک تداوم بخشیدن به این تعهدات واقدامات است و توجه کردن به ایدز در صدر اقدامات روزمره خود، پیشگام بودن در این زمینه در سطح ملی و محلی است. هر گونه اهمال در این مورد مرگبار خواهد بود همانطور که تعلل جهانی برای مقابله با این همه گیری خود منشا همه گیر شدن و گسترش بیشتر است. با وجود پیشرفت هایی که شاهد آن هستیم نباید فراموش کنیم که هنوز راه درازی در پیش است.

کماکان شاهد کمبود جدی منابع برای ایدزه هستیم. تبعیض وانگ زنی در مورد ایدز هنوز شایع است در نتیجه دو سوم کسانی که به درمان ضد تروویروسی نیاز دارند از دسترسی به آن محرومند. از هر ده نفری که درمعرض خطر ابتلا به آچ آی وی قرار دارند کمتر از یک نفر به راه های محافظت از سلامت خویش دسترسی دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha