چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 84319

سلامت نیوز : یک متخصص پوست گفت: توانایی جراح در برش دادن محل ضایعه، نوع نخ، نوع بخیه و گره زدن، عفونت احتمالی در محل جراحی شده و پتانسیل شخص بیمار، عواملی مهمی هستند که در ایجاد جوشگاه یا اسکار می‌تواند موثر باشند.

دکتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: در پیدایش اسکار یا جوشگاه بدشکل در محل جراحی شده دو فاکتور عمده دخیل هستند نخستین فاکتور به نوع عمل، تکنیک و کار جراح بستگی داشته و دیگری به برخی عوامل درونی یا ژنتیکی مربوط به خود بیمار بستگی دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی در ایجاد هر برش بر روی ضایعه‌ای روی پست بدن، باید خط برش به موازات خطوط طبیعی پوست و عمود بر تارهای عضلانی آن قسمت باشد. به طور مثال اگر یک عمل جراحی بر روی پیشانی صورت بگیرد باید خط برش به موازات خطوط افقی که در پیشانی است، باشد. هنگامی که در مسیر خطوط افقی پیشانی برش جراحی صورت بگیرد به طور طبیعی برش ما عمود بر تارهای عضلانی انجام می‌گیرد ولی اگر یک جراحی ضایعه‌ای را به هر دلیلی اشتباه یا به دلیل شکل ضایعه برش عمودی دهد موجب ایجاد اسکار یا جوشگاه می‌شود. پس برش جراح می‌تواند در تعیین جوشگاه یا اسکار نقش داشته باشد.

این پزشک متخصص پوست و مو افزود: عمل برش جراح باید به موازات خطوط طبیعی و عمود بر تارهای عضلانی باشد. اگر عمل جراحی برخلاف این انجام شود احتمال خطر پیدایش اسکار یا جوشگاه وجود دارد.

دکتر یعقوبی عنوان کرد: جراح پیش از انجام عمل جراحی در نقاط خاصی از بدن بیمار، باید احتمال ایجاد جوشگاه در این نواحی را به بیمار تذکر دهد. به دلیل این‌ که بافت ناحیه‌های سینه، بازو و پشت گردن تحت فشار است و ممکن است پس از عمل جراحی دچار جوشگاه شوند، حتی اگر عمل جراحی در مسیر طبیعی انجام بگیرد و در هر صورت، ریسک پیدایش جوشگاه در این نقاط بیشتر است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از عوامل پیدایش جوشگاه در بدن، عفونت‌ها هستند. زمانی که عفونت در محل زخم رخ می‌دهد ریسک پیدایش جوشگاه در آن قسمت نیز بیشتر می‌شود.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: همچنین نوع نخی که در عمل جراحی به کار می‌رود، می‌تواند در چگونگی ایجاد اسکار یا جوشگاه در محل جراحی موثر باشد؛ خطر پیدایش جوشگاه هنگامی که زخم با نخ‌های نایلونی دوخته شود در مقایسه با نخ سیلک یا ابریشم کمتر است.

یعقوبی بیان کرد: تکنیک و نحوه گره زدن جراح به هنگام بخیه زدن نیز می‌تواند در ایجاد جوشگاه موثر باشد. همچنین اگر جراح در هنگام عمل جراحی، با زور لبه‌های ضایعه را به همدیگر وصل کند و بدوزد، جوشگاه یا اسکار ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از دیگر عوامل تاثیرگذار در پیدایش جوشگاه به خود بیمار بستگی دارد؛ احتمال پیدایش جوشگاه یا اسکار در افرادی که پوست تیره دارند در مقایسه با افراد با پوست روشن، بیشتر است و در واقع این ضایعه، از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است.

این متخصص پوست و مو توصیه کرد: افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، باید محل جراحی شده را تمیز نگه دارند. این افراد می‌توانند با نظر جراح، 3 یا 4 روز پس از عمل جراحی حمام کنند. تمیز نگه داشتن زخم و پرهیز از ایجاد عفونت می‌تواند عامل موثری در پیشگیری از ایجاد اسکار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha