پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 84350

«غذای سالم» نام جشنواره‌ای است كه شما را ترغیب می‌كند تا برای چشیدن و خریدن وعده‌های غذای سالم و طبیعی رهسپار جشنواره شوید. اما از همان بدو ورود، اسیر بوی همبرگر و كباب تركی می‌شوید كه سد راهتان شده و قصد دارد اراده‌تان را برای خوردن غذاهای سالم سست كند.

فست‌فودهای ناسالم در جشنواره غذای سالم
سلامت نیوز : «غذای سالم» نام جشنواره‌ای است كه شما را ترغیب می‌كند تا برای چشیدن و خریدن وعده‌های غذای سالم و طبیعی رهسپار مكانی به نام سالن حجاب در خیابان فاطمی شوید. اما از همان بدو ورود، اسیر بوی همبرگر و كباب تركی می‌شوید كه سد راهتان شده و قصد دارد اراده‌تان را برای خوردن غذاهای سالم سست كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ جلوتر كه می‌روید این تصویر زیبای پفك‌های رنگارنگ است كه به شما لبخند می‌زند و دعوتتان می‌كند تا حتی برای دریافت بادكنك هم كه شده به این غرفه سری بزنید، اما از آنجا كه این غرفه مملو از دانش‌آموزان دختر و پسر است، ترجیح می‌دهید این بخش از جشنواره را به پایان بازدیدتان موكول كنید. بنابراین مسیرتان را كج می‌كنید تا بلكه این بار با محصولی آشنا شوید كه سلامتی تان را تضمین كند.

غرفه‌های ترشیجات

در همین فكر و خیالات هستید كه ناگهان برق آلوچه‌های خوشمزه و انواع لواشك‌ها و ترشك‌ها آب از دهانتان راه می‌اندازد و مجبورتان می‌كند تا لااقل برای تست آن‌ها هم كه شده دلتان را به دریا بزنید و از هر كدام لااقل 5 گرم نوش جان كنید. چهره شما كه حالا از فرط خوردن انواع و اقسام ترشیجات، در هم رفته و چشمانتان را جمع كرده است، دلتان را به سمت شیرینی‌جاتی سوق می‌دهد كه فشارتان را كه هم‌اكنون به كف پایتان رسیده، بالا بیاورد. غرفه شیرینی‌جات كه انگار حال و روز شما را به خوبی فهمیده است، شما را به مزه‌هایی دعوت می‌كند كه برایتان همیشه آشنا بوده، اما از ترس فشار خون، قند بالا و افزایش وزن دور آن‌ها را خط كشیده بودید. شما ابتدا كمی عذاب وجدان می‌گیرید، اما به نام نمایشگاه كه فكر می‌كنید خیالتان راحت می‌شود كه برگزاركنندگان حتماً این موارد را پیش‌بینی كرده‌اند و بی‌جهت نام این جشنواره را «غذای سالم» نگذاشته اند! بنابراین تا آنجا كه می‌توانید دست و دلتان را برای امتحان مزه‌ها و غذاهای خوش آب و رنگ باز می‌گذارید.

آنقدر كه وقتی به غرفه سوسیس و كالباس می‌رسید یك رول بزرگ كالباس دودی را بر می‌دارید تا برای شام در كنار خانواده نوش جان كنید. این جشنواره البته شما را به طعم‌های جدید و نوشیدنی‌های گوارا هم دعوت می‌كند، اما از آنجا كه شما ذائقه تان با «غذا‌های ناسالم» خو گرفته است، آنچنان كه باید، ترغیب نمی‌شوید تا به سراغ این محصولات بروید. برخی‌ها البته قیمت بالای محصولات غذایی سالم را بهانه می‌كنند تا حداقل دلیلی برای این بی‌علاقگی شان داشته باشند. آن‌ها می‌گویند: «چطور گلابی كه در فروشگاه‌های سطح شهر حدود 3 هزار تومان عرضه می‌شود، در این نمایشگاه 17 هزار تومان به فروش می‌رسد» و مغازه‌داران می‌گویند: «این گلاب بدون هیچ اسانس و آبی تهیه شده و تا 4 سال ماندگار است و در طول این مدت هم هیچ وقت بوی خود را از دست نمی‌دهد.»

در جشنواره غذای سالم كه فردا به كار خود پایان می‌دهد، انواع و اقسام محصولات از مربا گرفته تا چای و شیر و بستنی و آجیل هم به فروش می‌رسد. مرباهایی كه به گفته فروشنده از میوه طبیعی و شكر میوه درست شده و شكرك نمی‌زند. از آن طرف فروشنده‌ای، سوسیسی را تبلیغ می‌كند كه 50 درصد از گوشت مرغ و 50 درصد هم از شیر درست شده. او می‌گوید این سوسیس برای ذائقه كودكان تهیه شده است. اما این‌كه كیفیت این محصولات در واقعیت تا چه حد با گفته‌های فروشندگان تطبیق دارد، همان مسأله‌ای است كه بسیاری از بازدیدكنندگان را گیج و مبهوت كرده است.

سؤال بازدیدکنندگان

آن‌ها مدام سؤال می‌كنند «چگونه می‌توانند به گفته‌های فروشندگان اعتماد كنند و مطمئن باشند كه محصولی كه خریداری می‌كنند، اصل و طبیعی است؟! » وقتی از فروشندگان جواب سؤال خریداران را می‌پرسیم، آن‌ها به یك جواب بسنده می‌كنند و می‌گویند: «برای شركت در این جشنواره صرف داشتن مجوز وزارت بهداشت كافی است.» جالب این‌كه حتی یكی از شركت‌كنندگان می‌گوید: «مجری این جشنواره (یك شركت خصوصی) در این 5 سال برگزاری ما را خوب شناخته و به ما اعتماد دارد، بر این اساس هم از ما مدارك خاصی نخواسته است.» ما با خودمان فكر می‌كنیم كه آیا وقتی نرخ محصولات لحظه‌ای بالا و پایین می‌رود، كیفیت آن‌ها نمی‌تواند در طول این5دوره برگزاری تغییر كرده باشد!

برای كشف این موضوع ترجیح می‌دهیم از چند فروشنده درباره نحوه حضورشان در این نمایشگاه سؤال كنیم. برخی از آن‌ها آنقدر شاكی‌اند كه به محض سؤال ما سفره دلشان را باز می‌كنند و می‌گویند: «محصولات ما در كنار محصولات مشابهی عرضه می‌شود كه كیفیت بسیار پایینی دارند و خریدار هم از هیچ طریقی نمی‌تواند تفاوت این دو را تشخیص دهد، جالب این‌كه بعضی بازدیدكنندگان به علت قیمت بالاتر به سمت آن‌ها گرایش پیدا می‌كنند و از طرفی خیلی‌ها نمی‌دانند حرف كداممان را باور كنند.» فروشنده دیگری می‌گوید: «برگزاركننده در این نمایشگاه به فكر منافع مادی خودش بوده و معلوم نیست هرسازمانی با چه معیاری شركت كرده است، حتی بعضی غرفه‌های خالی برای این‌كه ضرری را متوجه مجری نكند، به فروش ادوكلن، كرم و محصولات بهداشتی و آرایشی اختصاص یافته است.»

«برگه آزمایش سلامت» معمولاً جزو ضروری‌ترین مجوز‌هایی است كه در این نوع نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود، اما در این جشنواره برخلاف اسم سالمی كه دارد، محصولات روبازی مثل انواع زیتون و رب انار را در ظرف‌های پلاستیكی بزرگ در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده‌اند تا راحت‌تر انتخاب كنند. البته اگر شما واقعاً به‌دنبال غذای سالم باشید می‌توانید در حاشیه این نمایشگاه‌ها به نكته‌های ظریفی برسید. نكاتی مثل این‌كه «عسل را نباید در آب جوش یا شیر داغ حل كرد، چون تولید سم می‌كند.»، «تخم كبك به علت كلسترول پایینی كه دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای تخم مرغ باشد»، «دمنوش گل گاو زبان سرماخوردگی را برطرف می‌كند»، «كفیر از پوكی استخوان جلوگیری می‌كند»، «میزان كلسیم موجود در روغن كنجد سه برابر شیر است»، «هر زنبور عسل در طول زندگی خود فقط می‌تواند یك قاشق غذاخوری عسل تولید كند» و «عسل تنها ماده غذایی است كه در كمتر از 48ساعت همه میكروب‌ها را نابود می‌كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha