پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 84351

خیلی وقت ها یک سوال اساسی پیش می آید که آیا آنژیوپلاستی به بیمار کمک می کند؟ آیا این روش طول عمر بیمار را افزایش می دهد؟ آنژیوپلاستی بهتر است یا جراحی؟

اما و اگرهای آنژیوپلاستی
سلامت نیوز : شیوه زندگی ناسالم که این روزها اغلب ما اتخاذ کرده ایم پیامدهای زیادی دارد. رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن، مصرف فست فود و پرخوری همه دست به دست هم می دهد و بیماری های مختلف به سراغ ما می آید. از جمله مهم ترین این بیماری ها مربوط به قلب است. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این باره و ارائه راه حل درست با دکتر سیدهاشم سزاوار، متخصص قلب، فوق تخصص آنژیوپلاستی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ از وی درباره این که آنژیوپلاستی چه نوع روش درمانی است و این که چه کمکی به فرد می کند سوال کردیم . دکتر سزاوار قبل از پرداختن به این مطلب به طور مختصر به بحث درگیری عروق قلبی پرداخت و گفت: یکی از بیماری هایی که ما خیلی با آن مواجه هستیم، درگیری و گرفتگی عروق کرونر است. در اثر عوامل مختلف که ما از آن ها تحت عنوان عوامل خطر یاد می کنیم، رگ های قلب گرفته می شود که با شکل های مختلفی خود را نشان می دهد. گاهی بیمار دچار سکته قلبی و گاهی دچار آنژین ناپایدارصدری می  شود و گاهی نیز بیمار شکایت می کند که هنگام راه رفتن دچار درد ناحیه سینه می شود که در زمان ایستادن کمتر می شود.

در کل مهم ترین نشانه گرفتگی رگ قلب، همان درد سینه است و از عوارض آن می توان به نارسایی قلبی، سکته قلبی و... اشاره کرد. وی افزود: بدیهی است که وقتی ما با گرفتگی رگ مواجه هستیم باید بیمار را تحت درمان قرار دهیم. برای درمان، پزشک شدت گرفتگی رگ، محل گرفتگی ، عوامل خطر و عملکرد عضله قلبی بیمار را در نظر می گیرد. گاهی شدت گرفتگی عروق و هم چنین نوع گرفتگی و بیماری همراه آن طوری است که پزشک تصمیم به جراحی قلب می گیرد. دسته دیگر از بیماران به روش آنژیوپلاستی تحت درمان قرار می گیرند. به این مفهوم که از طریق رگ قلب یا پا عروق را مورد ارزیابی و درمان قرار می دهیم.

این روش یک اتفاق بسیار مهم و تحول شگفت در درمان بیماران قلبی عروقی است که در ۲۰ سال اخیر رخ داده است. وی می افزاید: خیلی وقت ها یک سوال اساسی پیش می آید که آیا آنژیوپلاستی به بیمار کمک می کند؟ آیا این روش طول عمر بیمار را افزایش می دهد؟ آنژیوپلاستی بهتر است یا جراحی؟ در پاسخ باید گفت: بیماران به چند دسته تقسیم می شوند، بسته به شدت گرفتگی رگ ها و نوع تظاهرات آن روش درمان متفاوت است، ما تردیدی نداریم بیمارانی که در مرحله حاد بیماری قلبی، در زمان مناسب مراجعه می کنند به طور قطع در صورت استفاده از روش های آنژیوپلاستی به طول عمر آن ها اضافه خواهد شد.

گاهی نیز پیش می آید که بیمار به مرحله حاد نرسیده است اما درد را احساس می کند، یا آنژیوگرافی شده و جراح ضایعات را مشخص کرده است. برای این بیماران معیارهایی وجود دارد و بر حسب همان معیار نوع درمان انتخاب می شود. به شرطی که معیارها براساس استانداردهای علمی باشد. این متخصص تاکید کرد و گفت: هرگز روش های درمانی مختلف از جمله جراحی و آنژیوپلاستی نمی تواند جایگزین روش های درمانی دارویی شود؛ زیرا این روش ها مکمل یکدیگر هستند. بیماری که جراحی شده است نمی تواند داروهای تجویز شده را قطع کند یا چون دارو مصرف می کند، از آنژیوپلاستی طفره برود.

مصرف داروهای تجویز شده پس از درمان آنژیوپلاستی بسیار حیاتی است. در کنار آن تغییر دادن شیوه زندگی نیز اهمیت زیادی دارد. اغلب افرادی که دچار بیماری های عروق کرونر می شوند، سیگاری هستند ، از بیماری قند یا چربی بالا رنج می برند و شیوه زندگی آن ها به علت نوع فعالیت مناسب نیست. این افراد پس از تجربه کردن یک ناراحتی قلبی لازم است برای پیش گیری از احتمال گرفتگی دوباره عروق کرونر، شیوه زندگی خود را اصلاح کنند. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی با افزایش سن افزایش پیدا می کند.

دکتر سزاوار تاکید می کند که برای پیش گیری از بروز بیماری های قلبی لازم است عوامل بروز بیماری جدی گرفته شود. عواملی چون استعمال دخانیات از جمله سیگار، پیپ و قلیان در بروز ناراحتی های قلبی نقش موثری دارد و باید برای کم کردن احتمال بروز ناراحتی های قلبی، از بالا رفتن چربی و فشار خون و بروز بیماری دیابت پیشگیری کرد.

چاقی به عنوان یکی از عوامل فشار خون نقش مهمی در بروز این بیماری ها دارد و باید کنترل شود. اما در پاسخ به این سوال که آیا پس از عمل آنژیوپلاستی، بیمار به روند عادی زندگی خود باز می گردد باید گفت: منظور از انجام این عمل بازگرداندن بیمار به زندگی طبیعی است. اما رسیدن به این هدف به شرطی امکان پذیر است که قبل از آن اتفاق جدی برای عضله قلب نیفتاده و قلب دچار نارسایی نشده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha