پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 84364
سلامت نیوز : قرار است مسیر پر از دست‌انداز گردشگری سلامت در ایران هموار شود تا گردشگران سلامت برای آمدن به کشورمان دست و دلشان نلرزد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ چرخ گردشگری سلامت که مدت هاست از حرکت ایستاده، حالا قرار است به حرکت درآید، برای این کار همه دستگاه ها و سازمان های مسئول پای کار آمده اند از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته تا سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه و البته بخش خصوصی.

صدور روادید مخصوص، تخفیف در هزینه های درمان و امکان افزایش مدت اقامت در ایران تا پایان مراحل درمان از تسهیلاتی است که بناست با هدف تشویق گردشگران سلامت برای سفر به کشورمان انجام شود.

هر گردشگر سلامت یعنی 7000 دلار درآمد

اگرچه گردشگری سلامت یکی از شاخه های گردشگری رو به رشد در دنیاست که با اهداف تندرستی، درمان و پزشکی انجام می شود، اما این بخش از صنعت گردشگری در ایران هنوز حتی به مرحله اجرا نیز نرسیده است.

در حالی که ورود هر گردشگر سلامت به ایران یعنی تزریق پنج تا 7000 دلار درآمد به صنعت گردشگری کشور.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سومین همایش گردشگری سلامت که سال گذشته در مشهد برگزار شد با اشاره به ظرفیت های بالای ایران برای جذب گردشگران سلامت گفت: بیشتر گردشگران سلامت که به ایران سفر می کنند برای بهره مندی از امکانات درمانی به اینجا می آیند و بیشتر آنها از کشورهایی مانند عمان، سوریه، هند و پاکستان هستند.

به گفته منوچهر جهانیان، گردشگران سلامت تقریبا سه یا چهار برابر گردشگر عادی درآمد ارزی برای کشور به همراه می آورند که هزینه های درمانی 30 درصد از این درآمد را شامل می شود و 70 درصد دیگر آن صرف هزینه های خدماتی می شود. اگر گردشگری سلامت در ایران رونق بگیرد آن وقت می توان امیدوار بود که چرخ صنعت گردشگری کشور هم با سرعت بیشتری بچرخد.

کار آغاز شده است، مسئولان سازمان میراث فرهنگی می گویند همه تلاش خود را می کنند تا مسیر را برای رونق گردشگری سلامت در کشورمان هموار کنند.

آنها گردشگری سلامت را عرصه ای استراتژیک برای کشور و نماد توسعه ملی می دانند که امروزه کشورهای در حال توسعه برای ساماندهی اقتصاد ملی شان روی آن حساب باز کرده اند.

تردیدی نیست که کشور ما به لحاظ برخورداری از پزشکان شناخته شده در ردیف کشورهای موفق دنیاست و حتی چشمه های طبیعی و آفتاب داغ کویر نیز موهبتی است که در اختیار این سرزمین قرار دارد، اما توسعه گردشگری سلامت نیازمند زیرساخت هایی است که تحقق نیافتن آنها اهداف پیش روی گردشگری سلامت را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تاکید می کند: توسعه گردشگری سلامت نیازمند عزم ملی در کشور است و برای رسیدن به نقطه مطلوب همکاری همه سازمان های مرتبط و مسئول اجتناب ناپذیر است.

علی اصغر هدایتی در گفت و گو با جام جم، پتانسیل موجود در سازمان نظام پزشکی را نقطه قوتی برای خدمت به توسعه گردشگری سلامت دانسته و می گوید: اولین گام برای توسعه گردشگری سلامت فرهنگسازی در این زمینه است.

توانایی های ایران در حوزه گردشگری سلامت پنهان مانده است، این موضوع عاملی شده برای این که ظرفیت های کشورمان در گردشگری سلامت نادیده گرفته شود.

دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است؛ با وجود این که کشور ما دارای ظرفیت بالایی از امکانات و مواهب طبیعی و غیرطبیعی در حوزه پزشکی و سلامت است، اما متاسفانه از تمام این ظرفیت ها استفاده نشده است. یکی از مشکلات و موانع جدی پیش رو برای توسعه گردشگری سلامت در کشور این است که امکانات، توانایی ها و پیشرفت های علمی و پزشکی ایران آنچنان که باید در دنیا شناخته نشده و در این زمینه اطلاع رسانی کافی و لازم هم نشده است.

به گفته هدایتی، قرار است در راستای اجرای بسترسازی های مناسب، تارنمای جامع گردشگری سلامت ایران راه اندازی شود. با ورود به این سایت، کاربران در سراسر دنیا می توانند از آخرین و جدیدترین اقدامات، دستاوردها و توانایی ها در حوزه سلامت، پزشکی، درمانی و تندرستی ایران مطلع شوند.

همچنین در این سایت تمام جاذبه های گردشگری سلامت با ذکر ویژگی ها و مکان در اختیار علاقه مندان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.

روادید مخصوص برای گردشگران سلامت

گردشگری سلامت امروزه چنان سود سرشاری نصیب برخی کشورها کرده است که آنها برای جذب گردشگر سلامت در تلاش هستند تا گوی سبقت را از دیگر کشورهای فعال در این عرصه بربایند.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با درک این حساسیت تصمیم گرفته اند تا برای این که از این قافله عقب نمانند، برنامه ویژه ای را برای جذب گردشگر سلامت به اجرا بگذارند.

به گفته دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قرار است کمیته مشترکی با حضور نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی ایران، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی تشکیل شود تا در این جلسه با اتخاذ سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های لازم برای توسعه گردشگری سلامت تصمیم گیری شود.

کارهای زیادی قرار است انجام شود، از شرکت ایران در نمایشگاه های تجهیزات پزشکی و همچنین در نمایشگاه های گردشگری سلامت گرفته تا حل و فصل برخی چالش های داخل کشور از طریق وزارت امور خارجه.

همچنین به گفته هدایتی، صدور روادید مخصوص برای گردشگران سلامت، ایجاد تسهیلات ویژه در صدور روادید برخی کشورها، ارائه تخفیف های ویژه برای گردشگران سلامت در طول مدت اقامتشان در ایران و امکان افزایش دوره اقامت آنها در ایران از جمله این برنامه هاست.

گردشگران کشورهای خاورمیانه در اولویت

گردشگری سلامت ایران از همه جا می تواند مشتری داشته باشد؛ از کشورهای آسیایی، اروپا، کشورهای اسلامی و... اما گام اول را باید با احتیاط برداشت تا ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت در مراحل بعدی برای جذب گردشگران بیشتر و توسعه گردشگری سلامت گام های بعدی را با اطمینان بیشتری برداشت.

به گفته دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قرار است در گام اول برای جذب گردشگر سلامت از کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه تلاش شود.

هدایتی تاکید می کند که این تازه ابتدای راه است و بتدریج باید برنامه ریزی های سنجیده تر و راهکارهای مطمئن تری برای جذب گردشگر سلامت از تمام کشورهای دنیا پیدا کرد.

طرحی با اما و اگر فراوان

قرار است سازمان نظام پزشکی نیز در کنار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به طور جدی در حوزه گردشگری سلامت وارد شود.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی از ورود جدی این سازمان به بحث گردشگری سلامت خبر داده و می گوید: در گام اول، اقدامات لازم برای برگزاری چهارمین کارگروه علمی کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در سازمان نظام پزشکی شکل گرفته است.

محمد جهانگیری در گفت وگو با ایسنا تاکید می کند: مشارکت فعال سازمان نظام پزشکی در گردشگری سلامت بویژه در حوزه کشورهای اسلامی آغاز شده است.

وی از تفاهم نامه چهارجانبه ای با وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، سازمان کنفرانس اسلامی و وزارت امور خارجه خبر می دهد که براساس آن قرار است برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های جدی برای رونق گردشگری سلامت به اجرا گذاشته شود.

البته اظهارات این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی که بیشتر در حد کلی گویی بود، ما را بر آن داشت تا برای توضیحات بیشتر با جهانگیری گفت وگویی داشته باشیم که متاسفانه وی حاضر به انجام مصاحبه نشد و به این ترتیب بسیاری از پرسش های ما بی پاسخ ماند.

این که چه اقداماتی برای بهبود زیرساخت های موجود برای جذب گردشگر قرار است انجام شود؟ برای توسعه بیمارستان ها و مراکز درمانی چه فکری شده است؟ در بحث هزینه های درمان چه تصمیمی گرفته شده؟ و... در کنار نقاط مبهمی که در چگونگی فراهم کردن زیرساخت ها برای رونق دادن به گردشگری سلامت کشور وجود دارد، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امیدوارند قطعا تا پایان امسال گردشگری سلامت در ایران دچار تحولات مهمی شود که بتوان به آینده ایران در رونق گرفتن گردشگری سلامت امیدوار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha