سلامت نیوز : وزیر بهداشت درباره برخی اخبار مبنی بر مشکلات به وجود آمده در تخصیص ارز دارو گفت: در این باره جای نگرانی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترسید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر ایجاد اختلال در روند تخصیص ارز دارو، افزود: هیچ مشکلی در این زمینه نیست، بانکی اعلام کرده بود که ممکن است از 14 اکتبر حدود 10 تا 15 درصد هزینه‌ها را افزایش دهد و وزیر امور خارجه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و دیشب به من خبر دادند که حدود 95 درصد مشکل حل شده است که در این باره جای نگرانی نیست و ما نیز تخصیص مستمر ارز دارو را پیگیریم.

اعتبارات لازم برای بیمه درمان ناباروری در بودجه 93 لحاظ شود

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست‌های جدید جمعیتی گفت: همه باید در جهت سیاست‌های حمایت جمعیتی کمک کنند؛ این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای آینده کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در این باره به هزینه‌های درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در بودجه سال 93 اعتبارات لازم برای برخورداری از بیمه قابل قبول در درمان ناباروری، دیده شود.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت بیماری وزارت بهداشت در کدام یک از بخشها حادتر است، گفت: به اندازه کافی در این باره صحبت کرده‌ام شما نیز اطلاعات خوبی در این زمینه دارید و باید به دنبال درمان این بیماری باشیم.

تنبلی چشم کودکان را جدی بگیرید

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بردستاوردهای چشم پزشکی در کشور، تصریح کرد: در مورد کودکان مهمترین توصیه آن است که مراجعه منظم به چشم پزشکی داشته باشند، البته کودکان در بدو تولد در اتاق نوزاد به صورت کامل مورد معاینه قرار می‌گیرند، اما باید این پیگیری‌ها در سنین بعدی ادامه داشته باشد.

وزیربهداشت گفت:‌ یکی از مهمترین مشکلات چشمی در دوران کودکی ابتلا به تنبلی چشم است که از9 سالگی به بعد دیگر درمانی ندارد. سن طلایی درمان تنبلی چشم بین چهار تا شش سال است، بنابراین بهتر است کودکان مراجعه مرتب به چشم پزشک داشته باشند؛ چرا که بسیاری از موارد کم بینی با تجویز یک عینک قابل پیشگیری است.

کمبود 160 هزار نیرو در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی انسانی و به ویژه پرستار در برخی بیمارستان‌ها گفت: وزارت بهداشت از حدود 400 هزار پرسنل برخوردار است و وزارتخانه‌ای که روز به روز بزرگتر می‌شود اداره‌اش هم سخت خواهد بود. حدود 60 هزار نفر از این 400 هزار پرسنل را معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبول ندارد، چرا که بدون مجوز آنها، این پرسنل در حال فعالیت هستند و این موضوع به معنی آن است که حقوق این پرسنل باید از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها داده شود.

وی در این باره ادامه داد: بر این اساس اکنون حدود 60 تا 70 هزار پرسنل داریم که بابت پرداخت هزینه‌های آنها منبعی در بودجه دیده نشده است، همچنین اکنون با کمبود 160 هزار پرسنل مواجه هستیم که عمده آنها به بخش پرستاری مربوط می‌شود.

بیمارستان‌ها می‌توانند این کمبودها را رفع کنند؛ اما اشکال آن است که منبعی برای پرداخت حقوق و مزایای این افراد ندارند. از طرف دیگر درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از حدود یک سال گذشته به دلیل پرداخت حق جذب پرنسل با مشکل مواجه شده است.

وزیر بهداشت گفت: کمبود نیرو در بیمارستان‌ها قطعی است و به ویژه بیمارستان‌ها در مورد نیروی پرستاری بسیار اذیت می‌شوند که در حال جمع آوری اطلاعات و مشکلات هستیم و تمام مباحث را در بودجه 93 از دولت و مجلس مطالبه خواهیم کرد.

وی در عین حال گفت: یک بار برای همیشه باید تصمیم انقلابی در مورد رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان گرفته شود؛ چرا که بهداشت و درمان حق مسلم مردم است و ادامه این شرایط برای بخش بهداشت و درمان میسر نیست، البته نمی‌خواهم از بار مسئولیت شانه خالی کنم، اما اگر ابزار و منابع نباشد روز به روز هزینه‌هایی که مردم باید از جیب بپردازند بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: البته باور هم ندارم که پول را بریزیم در وزارت بهداشت، چرا که این ظرف انتهایی نخواهد داشت؛ اما در مقابل باید از وزارت بهداشت خرید خدمت شود. این خرید خدمت هم باید با قیمت واقعی صورت گیرد. به این منظور باید از بیمه‌ای قوی برخوردار باشیم و درغیر این صورت با تعرفه‌های غیر واقعی و کمبود منابع و همچنین پیشرفت روز افزون پزشکی و تجهیزات، به نظر می رسد نتوانیم توقع مردم را برآورده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha