میلیون‌ها نفر در سراسر جهان امروز ( شنبه - ‪ ۱۰‬آذر- اول دسامبر) به مناسبت بیستمین روز جهانی ایدز ، برای " پیوستن به اقدام مشترك جهانی" در آیین‌ها و مجالسی كه به همین مناسبت برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

ایدز امروز در صدر اخبار رسانه‌های جهان خواهد بود و سیاستمداران شاید برای یك روز هم كه شده ، به مسایلی دیگر ، غیر از سیاست ، اگر چه ایدز ابعاد سیاسی گسترده‌ای هم دارد ، توجه نشان دهند.

این بار موضوع روز جهانی ایدز" پیشگامی"است كه به تعبیر" بان كی مون" دبیر كل سازمان ملل متحد" بدون آن ما نمی‌توانیم جلوتر از این بیماری همه گیر به پیش رویم ."
بیماری ایدز مانند هیچ بیماری دیگری نیست.این بیماری موضوعی اجتماعی، حقوق بشری و اقتصادی است . ایدز جوانان را درست هنگامی هدف قرار می‌دهد كه باید به توسعه اقتصادی و رشد فكری توجه شود تا كودكان نو رسته پرورش یابند. ایدز به گونه‌ای نامتناسب جان زنان را گرفته و میلیون‌ها كودك را یتیم كرده‌است.ایدز همان بلایی را كه "اچ آی وی " (نام ویروس عامل بیماری ) بر بدن انسان وارد می‌كند ، بر سرجامعه می‌آورد یعنی بهبود پذیری را كاهش می دهد و توانایی را ضعیف می‌كند ، توسعه را متوقف می‌سازد و ثبات را تهدید می‌كند.

اگر چه داده‌های جدید نشانگر این است كه گسترش جهانی اچ آی وی تثبت شده‌است ، اما ارقام هنوز تكان‌دهنده هستند.

دبیر كل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی ایدز می‌گوید:
این ماموریت حیاتی ما است كه تضمین كنیم هر كس هر جا زندگی می‌كند و به هر كار مشغول است ، بتواند به پیشگیری از اچ آی وی ، درمان ، مراقبت و حمایت دسترسی داشته باشد.

سازمان ملل برنامه‌ای را تعقیب می‌كند كه براساس آن تا سال ‪ ۲۰۱۰‬دسترسی جهانی به پیشگیری از اچ آی وی ، درمان ، مراقبت و حمایت از بیماران باید افزایش یابد.

از نخستین روزجهانی ایدز درسال ‪ ( ۱۳۶۷) ۱۹۸۸‬كه سازمان جهانی بهداشت همه را برای"پیوستن به اقدام مشترك جهانی" در برابراین بیماری فراخواند ، ایدز به یكی از مهمترین مسایل روز بدل شده است .

دكتر" پیتر پیوت" مدیر اجرایی برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمینه ایدز می‌گوید: در این مدت ایدز گسترش یافته و به یك همه‌گیری جهان شمول بدل شده است و شیوع آن در میان زنان نیز افزایش یافته است.

در سال ‪ ۱۹۸۸‬بیشترموارد گزارش شده اچ آی وی كماكان درآمریكا و عمدتا در میان مردان متمركز بود. اما امروزه اچ آی وی در همه كشورهای جهان حضور دارد و نیمی از آنهایی كه با اچ آی وی زندگی می‌كنند، زن هستند.

دكتر پیوت ادامه می‌دهد:بااین وصف ، پاسخ و اقدامات در برابر اچ آی وی نیز به پدیده‌ای جهانی بدل شده است . سال گذشته كشورهای عضو سازمان ملل متحد تعهد كردند كه با گسترش خدمات پیشگیری ، درمان ، مراقبت و حمایت به سمت دسترسی همگانی حركت كنند . اینك بیش از ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار نفر در كشورهای در حال توسعه داروهای عمرافزای ضد ویروسی دریافت می‌كنند و تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی در بسیاری كشورها رو به كاهش است.

به رغم این موفقیت ها، آن گونه كه سازمان ملل متحد می‌گوید ، كماكان شاهد كمبود جدی منابع برای ایدز هستیم و تبعیض و انگ زنی در مورد ایدز هنوز شایع است . در نتیجه ، دوسوم كسانی كه به درمان ضد ویروسی نیاز دارند ،از دسترسی به آن محروم هستند.

به گزارش سازمان ملل متحد ، از هر ده نفری كه درمعرض خطر ابتلا به اچ آی وی قراردارند ، كمتر از یك نفر به راه‌های محافظت از سلامت خویش دسترسی دارد.

برآوردهای تازه برنامه مشترك ملل متحد در زمینه ایدز( ‪ ( UNAIDS‬و سازمان بهداشت جهانی (‪ ( WHO‬درباره شیوع اچ آی وی ترغیب‌كننده است.

خانم دكتر"ثریا عبید " مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در این مورد می گوید: درصد مردم مبتلا به اچ آی وی كاهش یافته و شمار آلودگی‌های تازه نزول كرده است.این سیر نزولی بخشی از آن به دلیل برنامه‌های پیشگیری و درمان ایدز است . با این وجود ایدز همچنان علت پیشتاز مرگ در سراسر جهان با مرگ هر روز ‪ ۵۷۰۰‬نفر است و در طول ‪ ۲۴‬ساعت آینده بیش از ‪ ۶۸۰۰‬نفر مبتلا به ویروس ایدز می‌شوند.

به مناسبت روز جهانی ایدز ، در ایران نیز برنامه‌های مختلفی تدارك دیده شده است كه اصلی‌ترین آنها برنامه‌ای مشترك از سوی تمامی ارگان‌های مسوول و فعال در دانشگاه تهران است.

با همه تلاش‌ها و فعالیت‌های آموزشی كه در فاصله دهه ‪ ۱۳۶۰‬هجری شمسی (كه نخستین مورد از آلودگی به سندرم اكتسابی"اچ.آی .وی" درایران دریك پسر بچه ‪ ۶‬ساله هموفیل در "مركز طبی كودكان قریب " دیده شد ) تا امروز كه بسیاری از تابوهای آن سال‌ها شكسته شده است، صورت گرفته است ، یافته‌های پژوهشی در جامعه جوان ایران نشان می‌دهد، كه بسیاری از جوان‌ها به ویژه زنان اطلاعی از این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن ندارند.

مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته در میان جوان‌های ایرانی ، نشان می‌دهد كه بسیاری از آنها هنوز و همچنان ، نه بیماری "ایدز " را می‌شناسند و نه از راه‌های سرایت آن و روش‌های پیشگیری‌اش اطلاع دارند و بسیاری بحث و اطلاع‌رسانی درباره آن را همچنان " تابو" می‌دانند.

مبارزه با ایدز بیش از هر چیزی ، نیازمند گسترش آگاهی و افزایش آموزش به‌ویژه برای كودكان ، نوجوانان و جوانان است و سازمان ملل چند كارگزاری تخصصی خود از جمله سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از كودكان ملل متحد (یونیسف ) را موظف كرده است تا حداكثر دو سال دیگر، به‌صورت جدی برای تحقق آن تحت شعار "امنیت سلامت بین‌المللی" ، برنامه‌ریزی كنند.

تحقق امنیت سلامت بین‌المللی ،پیش نیازهایی ضروری واساسی دارد كه عمده- ترین آن‌ها از جمله به باور" كنوت استبی " هماهنگ‌كننده مقیم سازمان ملل در ایران ،" اراده سیاسی كشورها" برای ایجاد سیستم مناسب سلامتی در جهان است.

عمده هدف ایدز جوانان است كه در هر جامعه‌ای نیروی كار و موتور تحرك آن محسوب می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود از وضعیت این بیماری نوشته است كه در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی ، حدود ‪ ۴۰‬میلیون نفر درجهان مبتلا به ایدز بوده‌اند.

درهمان گزارش از وزارت بهداشت ایران نیز نقل شده است كه در زمان ارایه آن‌یعنی پایان سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی ‪ ۸۶۴‬نفر در ایران به ایدز مبتلا و تعداد ناقلین این بیماری ‪ ۱۴‬هزارنفربوده‌اند كه با درنظر گرفتن مولفه‌های عدیده " وضعیت قابل قبولی " در نزد سازمان بهداشت جهانی تلقی می‌شود.

تحقیقات وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد كه اگر چه هنوز هم بیشترین عده افراد آلوده و مبتلا به بیماری در آن ، معتادان تزریقی هستند كه از سرنگ آلوده استفاده كرده‌اند ، ولی این الگو در حال تغییر به تماس‌های جنسی است و این موضوع در نشست امسال " مراسم روز جهانی سازمان ملل متحد " در تهران تایید شد.

در گذشته تصور این بود كه بیماری‌های آمیزشی ( كه یكی از راه‌های اساسی انتقال ایدز نیز هست ) فقط به علت عوارض و خطرات خودشان است كه اهمیت دارند، اما اكنون ثابت شده است كه این بیماری‌ها زمینه ساز مهمی برای عفونت ایدز هستند و تكرار رفتارهای جنسی خارج از خانواده ، میزان انتقال بیماری‌های آمیزشی و در نتیجه زمینه ابتلا به ایدز را بیشتر می‌كند.

این یك واقعیت است كه ایدز نه واكسن دارد و نه برای آن حداقل تاكنون درمان قطعی پیدا شده است . هر كدام از افراد جامعه باید خود را از ابتلای به این بیماری محافظت كند و موثرترین شیوه و راه بخصوص در جامعه جوانی مانند ایران ، " وفاداری به خانواده " است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha