پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 84374
سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: 400 هزار پرسنل داریم اما با این حال 160 هزار نیرو کم داریم که عمدتاً پرستار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاحیه بیست و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان در جمع خبرنگاران گفت: بحث ناباروری و اختصاص بودجه به آن یکی از سیاست‌هایی است که باید همه از آن حمایت کنند چرا که این بحث به آینده کشور بر می‌گردد و همه دستگاه‌های مربوط و از جمله وزارت بهداشت به آن اهمیت می‌دهند.

وزیر بهداشت افزود: نیازهای حمایتی جمعیتی یکی از مسائلی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و برای آینده و امنیت کشور نیز بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: قرار است در بودجه 93 اعتبارات لازم برای بیمه قابل قبول از جمله کسانی که نابارور هستند و نیازمند کمک‌های پزشکی هستند؛ همچنین کسانی که در سن باروری هستند پیش‌بینی ‌شود تا این روند رو به کاهش نه تنها سر به سر بلکه افزایش یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها و از جمله مرکز طبی کودکان گفت: ما در نظر داریم تا اعتبارات موجود را در مناطق محروم هزینه کنیم و در این راه از رئیس دانشگاه کمک می‌گیریم تا با اختیارات قانونی و هیئت امنایی خود بتواند مشکلات موجود در بیمارستان را با اعتبارات دانشگاه تأمین کند.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به خبرنگاران پیرامون مشکلاتی ارزی گفت: ما در این مورد هیچ مشکلی نداریم البته یک بانکی 14 اکتبر اعلام کرد که حدود 10 تا 15 درصد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد که وزیر خارجه پیگیری کردند و به من گفتند که 95 درصد مشکلات حل شده است و امیدوارم که امروز جواب قطعی پیرامون حل مشکل را دریافت کنیم.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که خیلی خوب نیست دائماً بگوییم کمبود بودجه داریم، ادامه داد: 1400 میلیارد برای درمان ناباروری پیش‌بینی شده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر پیشرفت‌های چشم‌پزشکی در ایران گفت: چشم‌پزشکی در ایران رشد کرده است و دستاوردهای زیادی داشته است و مهمترین توصیه‌ای که امروز در روز بینایی در مرکز طبی کودکان می‌توانم داشته باشم آن است که برای بینایی کودک به چشم‌پزشک مراجعه کنیم.

وی افزود: البته در بدو تولد در اتاق نوزاد بینایی کودک را می‌سنجند اما باید والدین توجه داشته باشند که در 3 سالگی و قبل از مدرسه به جد پیگیر سلامت بینایی کودک باشند.

قاضی زاده هاشمی، نیمی از اختلالات بینایی و تنبلی را بعد از 9 سالگی بدون درمان دانست و افزود: سن طلایی درمان بیماری‌های چشمی 4 تا 6 سالگی است و کم بینایی از سنین پایین قابل پیشگیری است.

وزیر بهداشت به کمبود نیروی پرستاری اشاره داشت و افزود: 400 هزار پرسنل داریم و وزارتخانه‌ای که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود اما با این حال 160 هزار نیرو که عمدتاً پرستار هستند کم داریم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: از میان 400 هزار پرسنل حدود 60 هزار نفر آنها را سازمان مدیریت قبول ندارد و آنها بدون مجوز سازمان مدیریت کار می‌کنند و حقوقشان را از درآمد تخصصی بیمارستان دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: ما برای 60 تا 70 هزار نفر منبع درآمدی نداریم و در بودجه نیز برای پرداخت هزینه‌ها فکری نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان‌ها می‌توانند نیرو جذب کنند اما باید منبع پرداخت حقوق آنها از درآمد اختصاص بیمارستان‌ها باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته بیمارستانها به دلیل پرداخت حق جذب دچار مشکل شده‌اند و کمبود قطعی است و پرستارها اذیت می‌شوند که این یک مانع اعتباری است که باید در بودجه 93 برای آن فکری جدی شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور نیز عنوان کرده است که حوزه درمان اولویت اول دولت است و شما به عنوان وزیر می‌توانید با رایزنی با رئیس جمهور مشکلات موجود را به سرعت حل کنید، گفت: منابع در اختیار رئیس جمهور منابعی است که مجلس مصوب می‌کند و در واقع دولت مجری مصوبات مجلس است و منابعی نیز که در اختیار مجلس است محدود است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پرداخت هدفمندی یارانه‌ها اشاره داشت و افزود: دولت در پایان هر ماه برای پرداخت هدفمندی یارانه با مشکل روبروست که علت آن سیاست‌گذاری ناصحیح اولیه بوده است و به نظر می‌رسد که هم در اجرا، هم در رقم پرداختی و هم در رقمی که باید تقدیم سایر بخش‌ها از جمله تولید و درمان ‌شود، مشکل داریم.

وزیر بهداشت گفت: ما دائم صحبت می‌کنیم و البته رئیس جمهور و مجلس نیز حساس هستند و بایستی در مورد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم گرفت؛ از طرفی دولت نمی‌خواهد هدفمندی را قطع کند به دلیل افزایش قیمت‌ها و از طرفی در مورد دهک ها مشکل وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در عرصه بهداشت باید یک بار برای همیشه همه تصمیم‌گیرندگان از جمله مجلس، دولت و دستگاه‌های نظارتی یک تصمیم انقلابی بگیرند چرا که ادامه این شرایط در وزارت بهداشت برای انجام ماموریت‌هایی که حق مسلم مردم است میسر نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی ابزار در اختیار نداریم نمی‌توانیم به اندازه کافی و درست خدمت کنیم باید مدیریت اصلاح شود و اگر بیمه‌ها بیمه‌های واقعی باشند و بیایند از وزارت بهداشت خرید خدمت را با قیمت واقعی داشته باشند و هزینه خدمات را به طور واقعی به بیمارستان‌ها بپردازند ظرف 5 تا 10 سال اینده اتفاق‌های بسیار خوبی خواهد افتاد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در غیر اینصورت با تفاوت نرخ تعرفه‌ها، کمبود منابع، پیشرفت پزشکی و افزایش تجهیزات پزشکی نمی‌توانیم توقع مردم را برآورده کنیم و در آن صورت هزینه جیب مردم افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha