نتیجه تحقیق بدست آمده از اعمال زور جنسی دختران و پسران نشان می دهد كودكان بویژه دختران كه متكی به خود و گستاخ هستند در مقابل كودكانی كه متناسب و ترسو بودند، بطور چشمگیری از سوء استفاده جنسی آنها کاسته شده و یا خیلی نادر بوده است.

راه های افزایش اعتماد به نفس کودک برای مقابله با تجاوز جنسی
سلامت نیوز: نتیجه تحقیق بدست آمده از اعمال زور جنسی دختران و پسران نشان می دهد كودكان بویژه دختران كه متكی به خود و گستاخ هستند در مقابل كودكانی كه متناسب و ترسو بودند، بطور چشمگیری از سوء استفاده جنسی آنها کاسته شده و یا خیلی نادر بوده است.

پیشگیری زیربنایی و تربیتی
1. آگاهی داشتن راجع به بدن خودم

یكی از معیارها برای تربیت جنسی این است كه در ابتدا از بدن خود آگاهی لازم را داشته باشیم زیرا بر اساس تحقیقاتی كه انجام شده به این نتیجه رسیدند كه دختران و پسرانی كه مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفتند اغلب آگاهی از بدنشان نداشتند و راجع عمل جنسی هم اطلاعی نداشتند . سوء استفاده جنسی به رابطه جنسی مربوط نمی شود و همینطور به رابطه جنسی بچه گانه. آن یك وسیله ای است برای اقدام به اعمال زور جنسی.

در كل بدن\" من به خودم تعلق دارد\" خیلی مهم است كه با كودك در میان بگذارید كه تنها بدن او با ارزش است و هر كودكی این حق را دارد كه آن را حفاظت بكنند. كودكان بایستی بدنشان را بشناسند و آگاهی داشته باشند بدن كودكان دیگر و بزرگسالان چگونه باهم شباهت دارند .
عملكرد بدن و حادثه بایستی توضیح داده شود .كودكان بایستی یاد بگیرند اعضاء بدنشان را نام ببرند .آنها در وضعیتی قرار می گیرند كه می توانند سوءاستفاده جنسی و گذشتن از مرز را بشناسند و برای آن هم حرفی دارند كه خودشان را شركت بدهند .

2. آگاهی داشتن ازاحساسم

با آن كودكان قوی می شوند و اعتماد بنفس شخصیتی آنها رشد می كند . بایستی یاد بگیرند كه عاطفه و احساس یك نام دارد و مورد تائید اشخاص قرار گرفتند . بزرگسالان باید احساسات آنها را جدی بگیرند این اعتماد بنفس كودكان را قوی می كند . وقتی كه كسی مقداری احساس ناخوشایندی را نشان می دهند، آنها جرات پیدا می كنند\" نه\" بگویند .
سرمشق برای دختران و پسران میتواند فقط احساس خودشان باشد . آنها بایستی تفاوتها را نام ببرند و یاد بگیرند كه احساس خوب و بد هم وجود دارد و همینطور خوشحالی و یا غمگینی .

3. اجازه داشتن رازها

كودكان بایستی قادرباشند كه بتوانند بین رازهای خوب و رازهای بدی را كه احساس میكنند تشخیص بدهند . رازهای خوب و بد را از هم جدا نگه دارند . برای كودكان به این راحتی نیست ولی آنها بایستی آگاهی داشته باشند تحت فشار قرار دادن، راز صحیحی نیست . آنها اجازه دارند راجع به آن صحبت كنند و اصلا" هم خبرچینی به حساب نمی آید .

4. نه بگویند

برای چیزهای مسخره و ناخوشایند: دختران و پسران این حق را دارند كه اگر كسی به گونه ای آنها را لمس كرد و مورد پسند آنها نبود\" نه\"بگویند . انگیزه بزرگسالان در اینجا اهمیت ندارد بلكه احساس كودكان با اهمیت است .دختران بایستی بیشتر یاد بگیرند كه مرز بندی كنند در حالی كه برای پسران مهم است یاد بگیرند هم مرزی دیگران را بشناسند و بپذیرند .
كودكان این حق را دارند كه\" نه\" بگویند وقتی چیزی مورد پسند شان نباشد . نه گفتن به این معنا نیست كه گستاخ باشید و یا حاضرجواب باشید . بلكه به خودت متكی باشی و عقیده خودت را بیان كنی و در مورد بد نت خودت تعین كننده باشی و انجام بدهی .

كمك آوردن

كودكان بایستی یاد بگیرند خودشان ازمیان كودكان و بزرگسالان كمك بیاورند . قدم اول در اینجا این است كه خودشان شركت كنند. درعین حا ل رابطه آن با مطلب راز به اثبات رسیده. وقتی كه رازها ترسناك می شوند به این واسطه كودكان خودشان با اشخاصی كه اعتماد دارند صحبت می كنند. و والدین می توانند درك كنند كه \" نه گفتن چه می باشد.

وقتی كه رازها وحشتناك می شوند
علائم را شناسایی كنید

علیرغم سكوت كردن، مبتلایان در جستجوی كمك هستند . با علامت دادن و اشاره كردن كه نسبت به رنجشان جلب توجه كنند. اما موضوع این است كه وقتی سوء استفاده جنسی را شناسایی كردند آین آمادگی را داشته باشند كه كسی را سركوب نكنند بلكه از دید واقعی و اجتماعی ببینند.

اختلال در خواب

دختران و پسران اغلب خسته هستند و نمیتوانند بخوابند و یا یكسره بخوابند . خوابهای بی مزه می بینند. بندرت به اطاق شان و تختخواب می روند، در تختخواب صدا می شنود و یا صدای پا و اعتماد به خوابیدن ندارد چونكه خودشان را بی دفاع می بینند . وقتی كه صدایی میشنود با وحشت از خواب بلند میشود. و اغلب این ترسیدن تائید شده كه شخص تجاوزگر به اطاق می آید و در پشت آن بندرت می تواند بخوابد و بعضی اوقات خوابهای وحشتناك می بیند.

اختلال در عملكرد مدرسه

برای تمام چیزهایی كه برایش اتفاق افتاده همه را در مدرسه تمركز می كند و این طبیعتا\" برای دختران و پسران مشكل است آنها خسته هستند و به عمل سوءاستفاده فكر می كنند. آنها گوش نمی دهند ویا اینكه با چشمان باز خواب می بینند. برای آنها مدرسه مهم به نظر نمی آید آنها نگرانی دیگری دارند شاید آنها یك فاصله غیر عادی بین خودشان و معلم و همكلاسیشان بوجود آورند و برای لمس كردن خودشان را كنار می كشند.

اختلال در خوردن

اغلب دختران كه مورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرند به بیماری چاقی و یا لاغری مبتلا می شوند . یا بیماری چاقی . دخترها گرسنگی می كشند كه نشانه های زنانه را از بین ببرند و خودشان را جذاب نمی كنند. وقتی كه آنها مجبور بشوند از طریق دهان انجام بدهند در موقع خورن و قورت دادن به مشكل برخورد می كنند و همچنین توسط خورن زیاد به بیماری چاقی مبتلا می شوند و دخترها سعی میكنند كه خودشان را زشت نشان بدهند برای مجرم اتفاقی نمی افتد فقط چربیها اطراف او را می گیرد .زیاد خوردن غذا می تواند بعنوان تسلی ویا تلافی كردن استفاده شود .
منبع:‌ وبلاگ دکتر محسن عزیزی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha