سلامت نیوز: متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اغلب صداهای اضافی منشاء گوشی ندارند و جنبه سایکولوژیک و روانی دارند چرا که در مراکز شنوایی مغز ایجاد می‌شوند؛ مثل بیماری ام‌اس، بیماری عروقی در مغز و میگرن.

پدرام برقعی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: صدای اضافی به صدایی گفته می‌شود که در عدم وجود هیچ صدای در خارج از بدن شنیده می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: عوامل بسیار متعددی صدای اضافی در گوش را باعث می‌شوند که به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند؛ دسته اول آن صداهایی هستند که در خود بدن وجود دارند و ما آن صداها را می‌شنویم، مثل صدای ضربان قلب، رگ‌ها، عضلات و مفاصل یا اینکه فرد صحبت می‌کند و صدای خودش را بلندتر می‌شنود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دسته دوم صداهایی هستند که در بدن فرد نیست و در بیرون هم صدایی نیست اما مریض آن را می‌شنود که علت آن می‌تواند علت داخل و یا خارج گوشی باشد.

برقعی افزود: علل گوشی می‌تواند به گوش خارجی، میانی، داخلی یا عصب گوش مربوط باشد.

متخصص بیماری‌های گوش ادامه داد: اگر در گوش خارجی جرم،‌ترشح ، عفونت  یا هرگونه جسم خارجی وجود داشته باشد مثلاً مویی به پرده صماخ چسبیده باشد، می‌تواند در اثر برخورد صدا ایجاد کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر مایعی داخل گوش میانی وجود داشته باشد این مایع موقع حرکت تکان می‌خورد و صدا را ایجاد می‌کند.

برقعی افزود:‌ شایع‌ترین علت صداهای اضافی با منشاء گوش به گوش داخلی مربوط می‌شود که خیلی از بیماری های گوش داخلی مثل منی‌یر باعث ایجاد صدای اضافی در گوش می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: عملاً هر نوع بیماری که سلول‌های مویی گیرنده شنوایی را تخریب کند، می‌تواند باعث ایجاد صدای گوش شود.

وی ایجاد تومور بر روی عصب گوش را در ایجاد صدای اضافی گوش مؤثر دانست و افزود: اغلب صداها منشاء گوشی ندارند و جنبه سایکولوژیک و روانی دارند و این صداهای اضافی در مراکز شنوایی مغز ایجاد می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های مغزی مثل ام‌اس، بیماری عروقی در مغز و میگرن می‌توانند ایجاد صدای اضافی داشته باشند چرا که عمده صداهای اضافی منشاء مغزی دارند.

 متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر رنج سنی مبتلایان به این بیماری گفت: این بیماری می‌تواند در هر سنی وجود داشته باشد اما آنچه که مسلم است هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال شیوع بیشتر است و معمولاً شیوع این بیماری در سنین میانسالی است.

برقعی افزود: با توجه به دلایل متعدد ایجاد صدای اضافی در گوش، درمان این بیماری متفاوت است و باید برای دریافت راه‌حل بیماری به پزشک متخصص مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha