همزمان با گردهم‌آیی جوامع به مناسبت روز جهانی ایدز و تلاش دولت‌ها برای پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف توسعه هزاره، برنامه جهانی غذای سازمان ملل بر ضرورت توجه بیشتر به ارتباط اساسی بین گرسنگی و سلامت كه در جهت یك همه‌گیری وجود دارد، تاكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در گزارش اخیر این سازمان آمده است كه كشورهای اهدا كننده، میلیاردها دلار در زمینه درمان ضد بازگشت ویروسی (ART) و سایر روش‌های درمانی برای مقابله با رشد تاثیر ایدز در كشورهای درحال توسعه سرمایه گذاری كرده‌اند. اما ممكن است این نكته را از قلم انداخته باشند كه افراد دریافت كننده این داروهای نجات بخش، اغلب فاقد غذا و آب سالم هستند.

مانند هر داروی دیگری داروهای ضد بازگشت ویروسی نیز وقتی با تغذیه مناسب همراه باشد، اغلب موثرتر عمل می‌كنند.

شیلا سیسولو، معاون رییس اجرایی برنامه جهانی غذا در این باره گفت: غفلت از مساله گرسنگی و سوء تغذیه به ویژه در زمینه مقابله با ایدز بی‌مسوولیتی است.


در این گزارش برنامه جهانی غذا، روابط چند گانه بین گرسنگی و فقر سلامت به ویژه در زمینه بیماری ایدز مطرح شده است. مطالعات نشان می‌دهد كه مبتلایان به ایدز، نیازهای تغذیه‌ای ویژه‌ای دارند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، نیاز بزرگسالان مبتلا به ایدز به انرژی 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد؛ در حالی كه كودكان به دلیل مشكلات در مجاری گوارشی‌شان به 50 تا صد در صد انرژی بیشتری نیاز دارند.

گفتنی است كه این مشكلات تنفسی منجر به كاهش قدرت جذب و از دست دادن اشتها می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد كه در روآندا و تانزانیا فقدان غذا دلیل اصلی عدم تلاش‌های مردم برای استفاده از روش‌های درمانی ایدز است. به ویژه این كه آنها نگران هستند وقتی درمان شدند، اشتهایشان بیشتر می‌شود اما غذای كافی برای پاسخ گویی به این نیازشان ندارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha