سلامت نیوز:  یک حقوقدان با انتقاد از بحث ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تاکید کرد که تجویز ازدواج با فرزندخوانده با عرف جامعه‌ای که مهد تمدن بوده است، همخوانی ندارد.

گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خانواده امن‌ترین مکان برای فرزندان است، یعنی اگر فرزندان در خانواده احساس امنیت نکنند از نظر روانی مشکلات بسیاری پیدا می‌کنند و ما باید ببینیم عرف و نیاز جامعه چیست تا قوانین‌مان را بر طبق شرایط زمانی و عرف و عادات حاکم بر جامعه تصویب کنیم.

این حقوقدان با بیان این‌که «اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید بنیان‌های اخلاقی را تقویت کنیم»، گفت: چطور می‌شود دادگاه اجازه دهد یک مرد 40 ساله با یک دختر 15 ساله ازدواج کند؟ به هر حال پدرخوانده با فرزندخوانده حداقل باید 30 الی 40 سال تفاوت سنی داشته باشد.

پورفاضل با بیان این‌که «این مسائل به شدت روان جامعه را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد»، افزود: ما جامعه‌ای دارای تمدنی با حداقل 10 هزار سال سابقه تاریخی هستیم، آیا می‌دانید که فرزندخواندگی در ایران قدیم از چه جایگاهی برخوردار بوده است؟

وی توضیح داد: در ایران قدیم به قبول فرزندخوانده «پل‌گذاری» می‌گفتند یعنی فرزندخوانده پلی میان این دنیا و دنیای دیگر ایجاد می‌کند. کسی که فرزندی نداشته است کودکی را به فرزندخواندگی قبول می‌کرده و به‌ اصطلاح پل‌گذاری می‌کرده تا آن شخص بتواند از این دنیا به جهان دیگر برود.

وی گفت: قوانین مانند بشر هستند یعنی زمانی به وجود می‌آیند و زمانی هم از بین می‌روند. قوانین بر حسب نیاز جامعه ظهور و بروز می‌کنند و زمانی هم از بین می‌روند؛ بنابراین قوانین باید بر اساس شرایط زمانی و مکانی تصویب شوند؛ چنانکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند فرزندان‌تان را با توجه به شرایط زمان خودشان تربیت کنید.

این وکیل دادگستری با اشاره به 10 هزار سال سابقه تمدنی ایران، افزود: ما از یک جامعه پیشرفته برخوردار بوده‌ایم و در زمانی که در همه جای دنیا حتی یونان که ادعا می‌کنند مهد تمدن بوده است سیستم بردگی وجود داشت، در ایران بردگی وجود نداشت؛ پس ایران مهد تمدن بوده است.

وی افزود: ایران مهد تمدن بوده که برای انسان و کرامت انسانی ارزش قائل بوده است و هرگز سیستم بردگی را نپذیرفته است. در الواحی که در سال 1948 از بایگانی تخت جمشید بیرون آمد نوشته شده است که تخت جمشید بوسیله بردگان ساخته نشده، بلکه بوسیله کارگرانی ساخته شده که روزانه حقوق دریافت می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha